غیرت

غیرت

یا لطیف

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد

موضوع : غیرت (1) و (2)

 

این بحث شامل دو قسمت می باشد که در زیر مشاهده می کنید :

 

یکی از مسایلی که باعث شد اما مجتبی ع دچار غربت و سرانجام شهادت شوند این بود که مردم امام شناس نبودند ، غیرت در میان مردم نبود . وقتی غیرت از جامعه ای یا شخصی بیرون می رود ، ایمان و خدا بیرون می رود و دیگر چیزی از دین باقی نمی ماند . در واقعه اندلس غیرت را وقتی با حربه ها از مردم گرفتند اسلام رخت بر بست . ( نبود غیرت = نبود اسلام ) دین اسلام هم فقط نیست بدون غیرت مسیحیت و یهودیت هم منحرف میشود …

 

اثرات غیرت :

غیرت یک حالت نفسانی است که در خلقت همه ما وجود داشته . حتی در حالت حیوانات هم دیده میشود . الزاما به معنی حالتی نسبت به ناموس نیست . خداوند غیور است اما ناموس ندارد . لم یلد و لم یولد . غیرت فقط ناموس پرستی نیست ، خیلی بالاتر است . غیرت = دین .

 

تعریف اجمالی :

 

1- غیرت نسبت به خود.

انسان باید نسبت به خودش غیور باشد که من انسانم ، آفریده خدا هستم ، ارزش دارم . نباید خودم را پست کنم .( بعضی وقتها باید مسلمانی را از نامسلمانها یاد بگیریم . ناپلئون میگوید : آدم با نمی توانم هیچ نسبتی ندارد !) . یعنی اعتماد به خود . هر درجه ای را میتوانم برسم . هر ثوابی را میتوانم . هر ترک گناهی را قادرم . چون شان الهی دارم . وقتی به یک بزرگی تکیه دارم دیگر چه غمی ؟ باز هم همان حدیث معروف و زیبا : المومن کالجبل اراسخ لا یحرکه العواصف .

 

2 - غیرت به ناموس

نسبت به ناموس خود ، ناموس مسلمین ، شهر ، کشور ، ناموس انسانها باید غیرت داشت .

 

3- غیرت به وطن

ملی گرایی . مرز برای ما محترم است . اما نه انگونه که بخاطر ان بی عدالتی کنیم . ولی نسبت به خاک باید غیرت داشت .

 

4- نسبت به دین خدا

یک تبصره : غیرت بلاموضع نباید داشت . یعنی غیرتی که خارج از محدوده الهی است و نباید به ان توجه کرد . منجمله : الف ) غیرت زنانه . محدود آنقدر کوچک میشود که غیرت با حساسیت مخلوط میشود و اثر منفی میگذارد . ب) غیرت با سو ءظن همراه باشد . ج) غیرت افراطی . بیشتر ازحد معمول است . مثلا نمی تواند تحمل کند یکی به دینش اهانت کند . اشکالی نداره ها ولی اگر دامنه تحملت از حد صبر و حلم و مدارا و رفق پایین تر رفت فایده ندارد . مردی که به امام حسن ع توهین کرد چون امام ع 50 درصد قصور را احتمال می داد ولی از در دیگر وارد شد و دید جهالت و اشتباه است و قابل اغماض و تربیت ! د) غیرت بدون علم . غلم ندارم از عشقم دفاع کنم توسل پیدا میکنم به غیرت و داد میرنم !! علم زمینه و پیش نیاز غیرت است . غیرت بدون علم اثر برعکس میگذارد . یعنی دفاع بدتر ...بعضی جاها ما علم داریم غیرت هم داریم وی نحوه بیان نداریم و باز هم خراب میشود .

 

اثرات غیرت :

 

اگر غیرت در جامعه ما رشد کند هیچگاه جامعه ای مانند جامعه حضرت علی و امام حسن نمیشود . جامعه ای که امامان ما را خوندل کرد .1- اولین اثر غیرت مسئولیت است . غیرت بهش دستور میدهد تا نگاهی به پرونده زندگی خود بیندازد و خود را سرو سامان دهد . سپس به جامعه نگاه میکند و در مقابل هر بدی احساس مسئولیت میکند . کار کردنش کار کردن غیرتی میشود .

 

غیرت داشته باشید تا حقوق را رعایت کنید . برید رساله حقوق امام سجاد ع رو بخونید . پرفسور حامد الگا در آمریکا گفته بود اولین بار که جزوه حقوق امام سجاد را دیدم گفتم اگر مسئولین جوامع این را می دیدند و عمل میکردند الان وضع اینگونه نبود چون حتی نمیتوان پشه ای را در هوا ببینی و برایش احساس مسئولیت نکنی . انسان غیور حتی نمی تواند حیوانات را نبیند و آسان بگذرد . بنابراین حقوق همه اش غیرت است .زیرا مبنای این مسئولیت این خصوصیت فطری و خدایی است . 2- انسان غیور نافرمانی نسبت به خدا را تاب نمی آورد . فوقش نتوانست حلش کند غم میخورد . انسانی که غم ندارد سیب زمینی است . کاری به مسلمان بودنش نداریم . آنقدر دامنه این حیوانیت ها چنان بالا میرود انگار چشمهایمان را بسته ایم . اما انسان غیور نه در خفا نه در جلا کوچکترین مخالفتی با خدا نمیکند . برایش گناه گناه است . بزرگ و کوچک ندارد . جلو حضرت امام غیبت کردند و به گوش ایشان رسید ، 3 روز مریض شدند . غیرت نسبت به خداوند اثر عجیبی دارد . غیرت چنان انسان را در مقابل خداوند مطیع میکند که خودش را چیزی در مقابل خدا نمی پندارد . روی این حالت نفسانی کار کن . باید فکر کنی . فکر فکر فکر ... آنگاه خداجویی را ترویج میکنی . وقتی این حالت نفسانی ایجاد میشود بسیار بسیار در زندگی دنیا و آخرت اثر میگذارد . آنگاه خدا همانجور که تو از خدا دفاع میکنی خداوند از تو حمایت میکند . در روایت داریم برای بعضی ها 4 ملک میگذارد تا از او محافظت کنند . و برای بعضی شیطان را از وی دور میکند . 3- روزیش را تضمین میکند . 4- آبرویش را حفظ میکند .

 

 

غيرت «2» 

 

 

شب رحلت پیامبر، شهادت امام حسن مجتبی

 

در ادامه اثرات غیرت ،اثرات حیا

 

حیا در بین زن ومرد به طور مساوی تقسیم شده اما خصوصیات فیزیکی زنان باب بیشتری رو براشون باز گذاشته، حیا یکی از راههایی است که چشم دل رو باز میکنه وبی حیایی چشم دل رو میبند دیدگاه چشم با محیط تغییر میکنه، مثلأ سوسکی که شما حتی بهش نگاه هم نمی کنید، جزء یکی از بهترین تنقلات چینی هاست، در دامنه گناه نیز به همین صورت است که اگر حیا از بین بره، گناهانی که خیلی زشت هستند با زیبایی انجام میشه مهم ترین اثر گناه همینه که زشت را زیبا میبیند.

 

اثر بعدی حیا اینه که راه گناه خیلی سخت میشه، در حیا گفتمان مردها یه گفتمان خاصی است، گفتمان زنان نیز به همین صورت، نگاه باید کریمانه باشه، اگر هم الآن گناهی توش نباشه، چشم دلتو میبنده وباعث از بین رفتن پرده ها میشه، خیلی ازجرائم به خاطر ازبین رفتن پرده هاست .من اینجا این نکته را بهتون میگم هرچیزی تودنیا خواستی برسی بهش، وراهی بجز گناه برای رسیدن بهش نداشتی، بگو هیچ وجودی بجز خدا نیست وبه هرچیزی خواستی برسی که دوسش داشتی، وراهی بجز گناه نداره، بگو خدایا سیرم کن از حلالت تا به حرام نیفتم . االهم اغننی بحلالک عن حرامک.

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایتʃ)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(3)

اویس کریم؛ در کتاب المعجم الموضوعی لنهج البلاغه، با انتقاد از باب بندی های گذشته و ناقص دانستن آنها، مباحث نهج البلاغه را در 22 باب تقسیم نموده و هر یک چندین فصل دارد و هر فصلی دارای موضوعاتی است که مجموعاً 604 موضوع می شود. عناوین باب های آن چنین است: 1) العقل و العلم؛ 2) الاسلام و الایمان و الیقین و الشرک و الشک؛
 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
 نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایتʆ)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(6)

به مالک اشتر می نویسد:« و ایاک و الاستثمار بما الناس فیه اسوه» (نهج البلاغه، نامه ی 53)؛ مبادا هرگز در آن چه که با مردم مساوی هستی امتیاز خواهی! از اموری که بر همه روشن است غفلت کنی.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
Powered by TayaCMS