تشکیل خانواده از نظر اسلام (1)

تشکیل خانواده از نظر اسلام (1)

ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم مودته ورحمه ان فی ذلک لا یات لقوم یتفکرون .

واز نشانه های او«خدا»این است که از خود شما برایتان همسری آفرید تا در کنار او آرام گیرید ومیان شما دوستی و دلسوزی به وجود آورد به راستی که برای مردمی که بیندیشند نشانه هاست. (سوره ی روم آیه ی 21 (

 هیچ بنایی نزد خداوند از ازدواج محبوب تر نیست . پیامبر اکرم «ص»

خانواده ها به مثابه اصلی ترین پایگاههای  رشد وشکوفایی شخصیت وپرورش مهارتهای اجتماعی کودکان و نوجوانان,همانند حلقه های زنجیر اجتماع انسانها,اساسی ترین سهم را در سلامت واعتلای جوامع بشری برعهده دارند.خانواده با پیمان ازدواج بین زن و مردی هوشمند وآگاه وبرخورداراز بلوغ فکری وقابلیت های اجتماعی پایه گذاری میشود و این زوج ستون اصلی حیاتی ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده راتشکیل می دهند. درفرهنگ الهی خانواده به مثابه دژی استوار ونهادی مقدس بیشترین مسئولیت را در رشدوتحول,تربیت وتعالی وسعادت وجود انسان برعهده دارد.خانواده ایرانی می کوشد که براساس تعالیم عالیه اسلام وحرکت برمداردینداری و خداپرستی فرزندانی خوب وصالح به جامعه تقدیم کندوخودرادر زمره ی خانواده های موفق قرار دهد.

 

برای بنده فایده ای بهترازاین نیست که دارای همسری باشدکه هرگاه اورامی بیند مسرورش سازد ودرغیاب او از خود و مال همسرش حفاظت کند. امام رضا(ع)

 

  چقدرزیباست که به عنوان یک مسلمان وشیعه ی علی«ع»ابتدا به ویژگی های بهترین وعالی ترین الگوی خانواده ی مسلمان بپردازیم .خانواده ی مولی الموحدین علی «ع» وفاطمه ی زهرا«س» . آنهایی که با تشکیل یک خانواده آسمانی اسوه و الگوی کاملی برای کل بشریت از آغاز ورود اسلام تا انتهای خلقت شدند .

 

برای ما مسلمانان و ایرانیان مایه ی بسی فخر ومباهات است که چنین الگوی زیبایی در دینمان معرفی شده است .خانواده ی علی«ع» با خواستگاری بسیار محترمانه و مؤدبانه وپرازحیای علی«ع» ازپیامبر«ص» برای دختر گرامیشان فاطمه زهرا«س» شروع شد .آنگاه که در هاله ای از حرمت وشرم با جملاتی کوتاه و احترام آمیز با رسول خدا«ص» در باره خواستگاری از دردانه رسول«ص» صحبت کرد .رسول خدا که این جوان را به خوبی و کرامت می شناخت

 

وراز آفرینش او را خوب می دانست به او گفت :"ای علی !می دانی که پیش از تو کسان بسیاری ازفاطمه خواستگاری کرده اند "اما من واو نپذیرفته ایم" .اکنون ببینم نظرش چیست .پیامبر اهمیت به نظر دختر و با ارزش بودن آن را در امر پذیرش خواستگار به ما آموزش دادند پس ازتشکیل خانواده و شروع زندگی مشترک این زوج آسمانی, می بینیم همکاری, تعاون, دوستی, مهر, محبت,عشق وفداکاری ورسیدن به اوج کمالات وعلاقه به فرزندان وتوجه به سلامت جسم و

 

هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‌

 

 آنان«زنان» لباس شما هستند  و شما «مردان» لباس آنانید.  بقره- آیه 187

 

روح وروان آنان وتربیت صحیح آنان و... همه وهمه در این خانواده کوچک  وملکوتی وجود داشت.رفتار این پدر ومادر گرامی با فرزندانشان حسن و حسین وزینب و ام کلثوم نمونه بارز رفتار یک خانواده ی عالی و تکامل یافته والگوی کامل یک مسلمان تمام عیاربود.خانواده ی کوچک علی «ع»محل اتصال آسمان به زمین شدند.اگر این خانواده با این طرز فکر واین طرز عملکرد وجود نداشت ملک وملکوت با هم در ارتباط نبودند.فرش به عرش نمی رسیدوامامت حاصل نمی شد.در واقع خانواده علی«ع»و فاطمه«س»منبع تحولات عظیم تاریخی واجتماعی بودند.این الگوی کامل وتمام عیاربرای ما مسلمانان کافی است تا مسیر زندگی مان را براساس معیار های آنان تعیین کنیم.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

خانه وسیع

خانه وسیع

علاء عرض كرد: عبائى (ناچيز) پوشيده و از دنيا كناره گرفته است . على عليه السلام فرمود: او را نزد من بياور، وقتى كه عاصم به حضور على عليه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شيطان در تو راه يافته و تو صيد او شده اى آيا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خيال مى كنى خداوند خداوند كه طيبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
سرکشي ابليس

سرکشي ابليس

ولي سرانجام ابليس (پدر شيطانها) او را فريب داد، و بر او حسادت ورزيد، چرا که ابليس از اينکه حضرت آدم در بهشت در جايگاه هميشگي و همنشين نيکان است، ناراحت بود، وسوسه هاي او باعث شد که آدم(ع) يقين خود را به شک و وسوسه او از دست داد، و تصميم محکم خويش را باسخنان بي اساس او مبادله کرد.
No image

یاد جانسوز علی (ع) از یاران شهید

سپس با صدای بلند فریاد زد: «الجهاد الجهاد عباد الله، الا و انّی معسکر فی یومی هذا، فمن اراد الرّواح الی الله فلیخرج؛ بندگان خدا، جهاد! جهاد! ... همگان بدانید که من امروز لشکر به سوی جبهه، حرکت می دهم، هر آن کس که هوای کوچ به سوی خدا را دارد، از خانه بیرون آید و با ما حرکت کند».
انتقاد شدید به حامیان باطل

انتقاد شدید به حامیان باطل

امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
اعلام آماده باش

اعلام آماده باش

در روز موعود، افراد پاکدل و مؤمنان واقعی در محل حاضر شدند، ولی تعداد آنها کمتر از سیصد نفر بود، وقتی که تعداد این جمعیت را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، آن حضرت فرمود: اگر عده این افراد به هزار نفر می رسید، درباره آنها رأی و حکمی داشتم ولی اکنون فرمانی در این باره نخواهم داد.

پر بازدیدترین ها

انتقاد شدید به حامیان باطل

انتقاد شدید به حامیان باطل

امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
ناله نیمه شب علی (ع) در محراب عبادت

ناله نیمه شب علی (ع) در محراب عبادت

گواهی می دهم که شبی از نیمه آن گذشته بود و پرده های تاریکی و ظلمت خود را بر جهان گسترده بود، او در محراب ایستاده و محاسنش را گرفته و همچون انسان مار گزیده به خود می پیچید و می گریست و می گفت: «یا دنیا یا دنیا، الیک عنّی ابی تعرّضت، ام الیّ تشوّقت؟ لا حان حینک، هیهات! غرّی غیری لا حاجه لی فیک...؛ ای دنیا، ای دنیا! از من دور شو! آیا خود را به من عرضه می کنی؟
معنی ایمان

معنی ایمان

یقین نیز دارای چهار شعبه است: 1. بینش درهوشیاری 2. رسیدن به دقائق حکمت 3. پند گرفتن از حکمتها 4. توجّه به روش پیشینیان. عدالت، نیز چهار شعبه دارد: 1. دقت در فهم 2. غور در علم و دانش 3. قضاوت صحیح 4. حلم استوار و ثابت. جهاد، نیز چهار شعبه دارد: 1. امر به معروف 2. نهی ازمنکر 3. صدق و راستی در جبهه جنگ 4. کینه و دشمنی با فاسقان...
 فاصله بین حق و باطل

فاصله بین حق و باطل

امام (علیه السلام) انگشتان را كنار هم گذارد و بین گوش و چشم خود قرار داد، سپس فرمود: «الباطل ان تقول سمعت، والحق ان تقول رایت؛ ؛باطل آن است كه بگوئی شنیدم، و حق آنست كه بگوئی دیدم
No image

مناظره با خوارج

امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً؛ به وسیله آیات قرآن با خوارج مناظره مکن، زیرا قرآن کتابی است که می توان آیاتش را با احتمالات و توجیهات گوناگون معنی کرد، تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر (و سخن به جایی نمی رسد) ولی با سنت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخی نخواهند یافت
Powered by TayaCMS