راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (11)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (11)

گفتار چهارم: انحرافات جنسی

از بزرگ‌ترین و شوم‌ترین خطرهایی که ممکن است جوانان گرفتار آن شوند، گناهان و جرائم جنسی می‌باشد. با توجه به آغاز بلوغ و شدت آتش این حس و غریزه در جوانان، هر لحظه این خطر آن‌ها را تهدید می‌نماید. با توجه به این‌ که در این مرحله‌ی سنی معمولاً احساسات بر عقل غلبه می­کند، جوان خیلی زود تسلیم احساس شده و اگر مراقبت ویژه­ای از سوی خود یا والدین و یا جامعه نباشد ممکن است به سرعت گرفتار آسیسب­های شدید فردی و اجتماعی گردد.

طبیعی است که غریزه جنسی به عنوان یک نعمت خدادادی و مورد نیاز نسل بشر در همه انسانها بویژه جوانان وجود دارد. بدیهی است عدم استفاده معقول و صحیح از آن می­تواند آثار ویرانگری داشته باشد. اگرچه برای درمان این عوارض خطرناک نمی­توان آن را به کلی از بین برد ولی با چاره‌اندیشی به موقع و نظارت و کنترل صحیح می‌توان آن را مهار کرده و در مسیر اصلی خود قرار داد. بروز طغیانگرانه این غریزه بیش‌تر بستگی به عوامل بیرونی هم دارد که این انگیزه به طرق مختلف برای جوان ایجاد می‌گردد.

گاهی این تحریک ممکن است در خانواده باشد، گاهی در جامعه و محیطی که جوان در آن زندگی می‌کند و بستگی به طرز تعلیم و تربیت آن جوان هم دارد که این مساله به سیستم‌های تربیتی موجود در یک جامعه برمی‌گردد.

قرآن مجید، ابتلای به این پدیده‌ی شوم و زشت را نتیجه وسوسه های شیطانی و دنباله روی انسانها از آن خطوط انحرافی دانسته ومی‌فرماید:

ای اهل ایمان! هیچ‌وقت شیطان را پیروی نکنید و کسی که همیشه دنبال شیطان می‌رود به درستی که شیطان او را به کارهای زشت و ناروا وادار می‌کند.

به طور کلی، مهمترین انحرافات و جرائم جنسی در جامعه کنونی را می‌توان در موارد زیر دانست: روسپی گری، همجنس بازی، روابط نامشروع (زنا)، لواط، خودارضایی (استمناء)، چشم چرانی، خود نمایی، رابطه‌ی جنسی با حیوانات.

به یقین وجود جرائم و انحرافات جنسی در یک جامعه معلول عوامل متفاوتی از قبیل اندیشه­های اعتقادی و گرایشات دینی، نظام سیاسی و حکومتی،‌ رفتارهای اجتماعی، خصوصیات فردی و شخصیتی و عوامل خانوادگی می­باشد.

عوامل خانوادگی انحرافات

بی اطلاعی و یا غفلت و سهل انگاری در مباحث تربیتی از سوی والدین آثارجبران ناپذیری در ایجاد انحرافات جنسی خواهد داشت. از این رو خانواده و محیط آن، مهمترین عامل این دسته از جرم ها وگناهان می­باشند. تربیت جنسی فرزندان از وظایف مهم والدین بحساب می آید که می­بایست با محوریت عفاف وتقوا همراه گردد.

کم کردن زمینه­های تحریک جنسی آنان در محیط خانواده از جمله، جداسازی بستر آنان وپرهیز از رفتارهای جنسی والدین در کنار کودکان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی ازخانواده­ها با ندانم‌کاری‌های، خود زمینه‌ی انحراف جنسی را در فرزندان بوجود می‌آورند. البته خود فرد هم ممکن است با داشتن اخلاق زشت شهوترانی و مشغول کردن خود به این امور و پیروی نکردن ازعقل و اندیشه، گرفتار این پدیده‌ی شوم گردد. پس لازم است که نوجوان با یاری جستن از خداوند و تقویت ایمان و پیروی ازعقل و مشغول ساختن خود به کارهای مفید، خود را از این گرداب نجات دهد. در غیر این صورت گرفتار عواقب شوم این انحراف می‌گردد.

امام علی(علیه السلام)درهمین زمینه می‌فرماید:

« بر شهوت خویش مسلط شو و بیش از آن‌ که قدرت تجری وجسارت پیدا کند و به تندروی عادت نماید؛ چه آنکه اگر شهوت در خودسری و تجاوز نیرومند گردد مالک و فرمانروای تو می‌شود و به هر سو که بخواهد تو را می‌کشاند و تو در مقابل آن تاب مقاومت نخواهی داشت.»

بدیهی است چنانچه در محیط خانه، یک نظام تربیتی غلط بر زندگی حاکم شود جوان را به انحراف سوق می‌دهد.

جوانی که در آغاز بلوغ جنسی در کوچه و خیابان و حتی مدرسه با صحنه‌های شهوت‌انگیز روبه‌رو شود و از طرفی هم وسایل ارتباط جمعی مثل سینما و تلویزیون، اینترنت و ماهواره، نشریات و مجلات، صحنه‌های تحریک کننده را نمایش دهند و از سوی دیگر در حالی که والدین تعالیم تربیتی مکتب انسان‌ساز اسلام را نادیده گرفته و در محیط خانوادگی خود، رفتارهای نابجا و غیر­معقولی از خود نشان دهند، چگونه می توان شاهد کنترل صحیح مسائل جنسی از سوی جوان یا نوجوان بود؟

توصیه هایی به والدین برای فرزندان

والدین برای جلوگیری از بروز این انحراف و مصونیت از آسیب­های آن می­بایست مطالبی را به فرزندان خویش آموزش داده و توصیه کنند تا فرزندان امورزیررعایت نمایند:

  1. حتی الامکان در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباشند. خود را در محیطهای شلوغ قرار دهند و از تنهایی بویژه در وقت شب اجتناب کنند .
  2. تا زمانی که خود بر ترک عادت­های زشت جنسی مسلّط نشده‎اند، از رفاقت و رفت و آمد با کسانی که به این اعمال زشت عادت کرده‎اند، اجتناب کنند. البتّه این به معنای انزوای اجتماعی نیست بلکه می­بایست دوستان صالح و سالم جایگزین افراد بیمار و معتاد به رفتارهای جنسی خلاف شرع گردند.
  3. در هنگامی که افکار جنسی به ذهن انسان خطور می‎کند بلافاصله آن را با ذکر خدا و معاد و... از ذهن خود دور نمایند.
  4. اوقات فراغت خود را با کارهای مثبت از قبیل مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت، تفریح سالم و یا فعالیت­های اجتماعی، کمک به اهل خانواده و... پُر کنند.
  5. به یاد داشته باشند که ورزش منظم و زیاد دررشته­های تخصصی، رزمی، دفاع شخصی برای تخلیه انرژی زائد بدن بسیارموثر است.
  6. تقویت ایمان مذهبی و اراده و کنترل برخویشتن، شرکت مداوم در مجالس مذهبی و دعا، تلاوت قرآن و تدّبر و تفکر درمعانی آیات آن مهمترین پشتوانه وعامل نظارت درونی انسان خواهد بود.
  7. هیچگاه بدن خود را به صورت برهنه در آینه نگاه نکنند.
  8. درغیر موارد ضروری از نگاه کردن به اندام­های جنسی خود پرهیز کنند.
  9. برای نظافت موهای زاید بدن هرگزاز تیغ و صابون استفاده ننموده و زود به زود به ازاله موهای بدن نپردازند بلکه از داروی نظافت بهداشتی (نوره) استفاده کنند.
  10. از نگاه کردن به مواضع جنسی و برجستگی‎های بدن دیگران (حتی از روی لباس) پرهیز نمایند.
  11. از نگاه کردن به فیلم‎ها وعکس­ها و نیز گوش دادن به موسیقی­ها و آهنگهایی که موجب تحریک جنسی می­شود اجتناب کنند.
  12. از پرخوری و سیری بیش از اندازه به هنگام خواب پرهیز کنند. از این رو در شب غذای سبک و کم حجم میل شود و غذا را زودتر میل کنند تا به هنگام خواب احساس پری و سنگینی نکنند.
  13. از نوشیدن بیش از حد آب و مایعات در هنگام شب و قبل از خواب به ویژه در بین غذاها و غذای چرب پرهیز کنند.
  14. سعی کنند هرگز به روی شکم نخوابند زیرا این شیوه خوابیدن در تعالیم دینی مکروه بوده و یکی از عوامل تحریک‎کننده‎ جنسی محسوب می­شود.
  15. از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان (به ویژه لباس‏های زیر) خودداری کنند.
  16. از تصور و تخیل امور جنسی (چه جنس موافق چه مخالف) اجتناب کنند و حتی به قصد داشتن اطلاعات و آگاهی به سراغ این نوع مطالب نروند.
  17. از خوردن غذاهای تحریک کننده مانند خرما، پیاز، فلفل، ادویه جات، تخم مرغ، سوسیس، کالباس، گوشت قرمزوغذای چرب اجتناب کنند. کنار نهادن این غذاها بصورت موقت هرگز بدن را دچار کمبود جسمی و سوءتغذیه نمی‏کند.
  18. با جنس مخالف کمتر رفتار داشته باشند و از روی ملایمت، لطف و محبت با آنها صحبت نکنند.
  19. مطالعه و توجّه به ضررهای جسمانی، روحی و اجتماعی و نیز توجه به عواقب گناه خودارضایی می تواند بازدارنده خوبی باشد.
  20. هیچگاه در حمام بطور کامل عریان نشوند.

البته والدین گرامی نباید تنها به ارشاد و توصیه زبانی اکتفاء کنند بلکه نظارت مستمر و غیرمشهود خود را در مسائل مزبور برای رسیدن به نتیجه نهایی ضروری و لازم به حساب آورند.

وظایف پیشگیرانه والدین

در برنامه‌های اخلاقی و فقهی دین، تعالیم و دستوراتی وجود دارد که از مجموع آن‌ها برمی‌آید که والدین باید به مسائل جنسی فرزندان در یک مسیر طولانی توجه کرد. ازهنگامی که فرزند به دنیا می‌آید و شیر‌خواری بیش نیست، باید مراقبت کامل بعمل آید ودر صورت بیداری‌اش در اتاق خواب، والدین از هرنوع رفتار جنسی و زناشویی پرهیز کنند. اینگونه دقت­ها می­بایست در طول حیا ت فرزندان ادامه یابد. کلمات و حرکات والدین نباید به گونه‌ای باشد که غریزه‌ی خفته‌ی آن‌ها را بیدار کند. همچنین در حضور فرزندان، حیا را رعایت کرده و از بکار بردن کلمات صریح در اینگونه موضوعات بپرهیزند.

علاوه بر دستورات و دقت نظرهای یاد شده، اسلام بر توجه به نیازهای غریزی فرزندان در دوران بلوغ و ترغیب و تشویق والدین به مهیا نمودن زمینه‌های ازدواج آسان جوانان تأکید می‌کند. دین شریف اسلام با ملغی نمودن آداب دست و پا گیر جاهلی که هر یک مانعی بر سر راه ازدواج خواهد بود، طرحی به نام هم‌کفو بودن و «همسان همسری» را مطرح می‌کند که در آن، ملاک اساسی ایمان و اخلاق است چرا که در نگاه دینی، پسر مؤمن همتراز دختر مؤمن و دختر پاک مناسب پسر پاک است.

به هر صورت، والدین باید فشارهای ناشی از غرایز جنسی را بر فرزندان خود باور کنند و ضمن پیراستگی محیط زندگی خود از هر گونه عامل تحریک‌زا، شرایط ازدواج صحیح را در اولین فرصت برای فرزندان خویش فراهم آورند.

از آنجا که خانواده قابلیت پیشگیری از انحرافات جنسی در سه محور جداگانه

(زوجین، فرزندان، جامعه) را دارند، وظایف پیشگیرانه آنها درهر یک از سه محور مزبور جداگانه ارائه می­گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

خانه وسیع

خانه وسیع

علاء عرض كرد: عبائى (ناچيز) پوشيده و از دنيا كناره گرفته است . على عليه السلام فرمود: او را نزد من بياور، وقتى كه عاصم به حضور على عليه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شيطان در تو راه يافته و تو صيد او شده اى آيا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خيال مى كنى خداوند خداوند كه طيبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
سرکشي ابليس

سرکشي ابليس

ولي سرانجام ابليس (پدر شيطانها) او را فريب داد، و بر او حسادت ورزيد، چرا که ابليس از اينکه حضرت آدم در بهشت در جايگاه هميشگي و همنشين نيکان است، ناراحت بود، وسوسه هاي او باعث شد که آدم(ع) يقين خود را به شک و وسوسه او از دست داد، و تصميم محکم خويش را باسخنان بي اساس او مبادله کرد.
No image

یاد جانسوز علی (ع) از یاران شهید

سپس با صدای بلند فریاد زد: «الجهاد الجهاد عباد الله، الا و انّی معسکر فی یومی هذا، فمن اراد الرّواح الی الله فلیخرج؛ بندگان خدا، جهاد! جهاد! ... همگان بدانید که من امروز لشکر به سوی جبهه، حرکت می دهم، هر آن کس که هوای کوچ به سوی خدا را دارد، از خانه بیرون آید و با ما حرکت کند».
انتقاد شدید به حامیان باطل

انتقاد شدید به حامیان باطل

امام علی (علیه السلام) به این ترتیب به همه کوته فکران و جاهلان، هشدار داد که فریب شیّادان را نخورند، بنده شکم و پول نباشند، و از ستمگران و مفسدین، تقلید ننمایند، و گرنه همچون مردم بصره، صید شیادان قدّاره بند می شوند و دنیا و آخرتشان تباه می گردد.
اعلام آماده باش

اعلام آماده باش

در روز موعود، افراد پاکدل و مؤمنان واقعی در محل حاضر شدند، ولی تعداد آنها کمتر از سیصد نفر بود، وقتی که تعداد این جمعیت را به علی (علیه السلام) گزارش دادند، آن حضرت فرمود: اگر عده این افراد به هزار نفر می رسید، درباره آنها رأی و حکمی داشتم ولی اکنون فرمانی در این باره نخواهم داد.

پر بازدیدترین ها

قاطعیت، برای اجرای عدالت

قاطعیت، برای اجرای عدالت

بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد»
نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

نوید به قیام و ظهور جهانی حضرت مهدی (عج)

ایا با توجه به پنج موضوع فوق و توجه به سخن علی (علیه السلام) ، به خصوص دقت در کلمه «علینا» (به سوی ما اهل بیت رو می آورند) می توان چنین حکومتی را به حکومتهای باطل نسبت داد؟! مسلّماً جواب منفی است. بنابراین، سخن فوق نوید به حکومت مصلح کل حضرت مهدی (علیه السلام) می باشد.
No image

مناظره با خوارج

امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً؛ به وسیله آیات قرآن با خوارج مناظره مکن، زیرا قرآن کتابی است که می توان آیاتش را با احتمالات و توجیهات گوناگون معنی کرد، تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر (و سخن به جایی نمی رسد) ولی با سنت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخی نخواهند یافت
نهی از حرکت ذلّت بار

نهی از حرکت ذلّت بار

در این هنگام یکی از سران این قبیله به نام «حرب بن شرحبیل» به حضور آن حضرت آمد. امام به او فرمود: «این گونه که احساس می کنم، زن های شما بر شما مسلط شده اند آیا آنها را از گریه کردن، باز نمی دارید؟!».
ناله عقیل از آهن گداخته

ناله عقیل از آهن گداخته

«سوگند به خدا برادرم عقیل را دیدم که در زیر چنگال فقر و تهی دستی، دست و پا می زد تا آن جا که از من خواست از گندمی که از حقوق شما است به او ببخشم، در حالی که فرزندان او از شدت فقر، پریشان و غبارآلود دیدم، گویا صورت شان با نیل، سیاه شده بود، عقیل چند بار رفت و آمد کرد و مکرر در هر بار با حالت جانسوزی، خواسته اش را بازگو کرد من حرف های او را گوش می دادم، او گمان کرد که من دینم را می فروشم.
Powered by TayaCMS