ائمه عليهم السلام نجوم و علامات هستند

ائمه عليهم السلام نجوم و علامات هستند

آیات:

ـ وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُون [1]

و نشانه‌هايى [ديگر نيز قرار داد]، و آنان به وسيله ستاره [قطبى‌] راه‌يابى مى‌كنند.

ـ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِي ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ [2]

و اوست كسى كه ستارگان را براى شما قرار داده تا به وسيله آنها در تاريكيهاى خشكى و دريا راه يابيد.

روایات:

1- تفسير القمي أَبِي عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فِي قَوْلِهِ الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ قَالَ اللَّهُ عَلَّمَ مُحَمَّداً الْقُرْآنَ قُلْتُ خَلَقَ الْإِنْسانَ قَالَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع قُلْتُ عَلَّمَهُ الْبَيانَ قَالَ عَلَّمَهُ بَيَانَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ قُلْتُ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ قَالَ هُمَا يُعَذَّبَانِ بِعَذَابِ اللَّهِ قُلْتُ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ يُعَذَّبَانِ قَالَ سَأَلْتَ عَنْ شَيْ‌ءٍ فَأَتْقِنْهُ إِنَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ يَجْرِيَانِ بِأَمْرِهِ مُطِيعَانِ لَهُ ضَوْؤُهُمَا مِنْ نُورِ عَرْشِهِ وَ حَرُّهُمَا مِنْ حَرِّ جَهَنَّمَ فَإِذَا كَانَتِ الْقِيَامَةُ عَادَ إِلَى الْعَرْشِ نُورُهُمَا وَ عَادَ إِلَى النَّارِ حَرُّهُمَا فَلَا تَكُونُ شَمْسٌ وَ لَا قَمَرٌ وَ إِنَّمَا عَنَاهُمَا لَعَنَهُمَا اللَّهُ أَ وَ لَيْسَ قَدْ رَوَى النَّاسُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِنَّ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ نُورَانِ فِي النَّارِ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ النَّاسِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ شَمْسُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ نُورُهُمَا فَهُمَا فِي النَّارِ وَ اللَّهِ مَا عَنَى غَيْرَهُمَا قُلْتُ وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ يَسْجُدانِ قَالَ النَّجْمُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ سَمَّاهُ اللَّهُ فِي غَيْرِ مَوْضِعٍ فَقَالَ وَ النَّجْمِ إِذا هَوى وَ قَالَ وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ فَالْعَلَامَاتُ الْأَوْصِيَاءُ وَ النَّجْمُ رَسُولُ اللَّهِ ص قُلْتُ يَسْجُدانِ قَالَ يَعْبُدَانِ وَ قَوْلُهُ وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ قَالَ السَّمَاءُ رَسُولُ اللَّهِ ص رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ الْمِيزَانُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع نَصَبَهُ لِخَلْقِهِ قُلْتُ أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ قَالَ لَا تَعْصُوا الْإِمَامَ قُلْتُ وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ أَقِيمُوا الْإِمَامَ الْعَدْلَ قُلْتُ وَ لا تُخْسِرُوا الْمِيزانَ قَالَ وَ لَا تَبْخَسُوا الْإِمَامَ حَقَّهُ وَ لَا تَظْلِمُوهُ وَ قَوْلُهُ وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ قَالَ لِلنَّاسِ فِيها فاكِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذاتُ الْأَكْمامِ قَالَ يَكْبُرُ ثَمَرُ النَّخْلِ فِي الْقَمْعِ ثُمَّ يَطْلُعُ مِنْهُ قَوْلُهُ وَ الْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَ الرَّيْحانُ قَالَ الْحَبُّ الْحِنْطَةُ وَ الشَّعِيرُ وَ الْحُبُوبُ وَ الْعَصْفُ التِّبْنُ وَ الرَّيْحَانُ مَا يُؤْكَلُ مِنْهُ وَ قَوْلُهُ فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ قَالَ فِي الظَّاهِرِ مُخَاطَبَةُ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ فِي الْبَاطِنِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ. [3]

حسين بن خالد گوید: امام رضا عليه السّلام در باره آيات «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ‌» ،{[خداى] رحمان قرآن را ياد داد.} فرمود: خداوند به محمّد قرآن را آموخت. گفتم: «خَلَقَ الْإِنْسانَ‌» معنى انسان را آفريد چيست؟ فرمود: منظور از انسان امير المؤمنين عليه السّلام است. گفتم: «عَلَّمَهُ الْبَيانَ»،‌ {به او بيان آموخت.} فرمود: به او شرح هر چيزى را كه مردم به آن نيازمندند آموخت. پرسيدم‌ «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ‌»، {خورشيد و ماه بر حسابى [روان] اند.} فرمود: منظور اولى و دومى است كه به عذاب خدا گرفتارند. عرض كردم: آقا! خورشيد و ماه عذاب مى‌شوند؟! فرمود: چيزى پرسيدى درست دقت كن. خورشيد و ماه دو موجود از آفريده‌هاى خدايند كه به دستور او در گردشند و از او اطاعت مي‌كنند. نور آنها از نور عرش و حرارت آن دو از حرارت جهنم است. روز قيامت نور آن دو به عرش بر مي‌گردد و حرارت آنها به آتش جهنم. ديگر خورشيد و ماهى نخواهد بود. از اين آيه آن دو ملعون را قصد نموده، مگر نشنيده‌اى كه مردم از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله نقل كرده‌اند که فرموده است: خورشيد و ماه دو نورند در آتش. گفتم: بله. مگر باز نشنيده‌اى طرفداران آنها مى‌گويند فلان و فلان خورشيد اين امتند و پرتو آن دو؟ در اين صورت آن دو اهل جهنمند و سوگند به خدا كه جز اين دو را از آيه قصد نكرده. گفتم: «وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ يَسْجُدانِ‌» [4] ،{و بوته و درخت چهره‌سايانند.} فرمود: نجم پيامبر است كه در چند مورد از آن جناب به نجم تعبير شده، يكى در اين آيه: «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى‌» [5] {سوگند به اختر [قرآن] چون فرود مى‌آيد.}و آيه‌ «وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ‌» علامات اوصياء پيامبرند و نجم خود پيامبر. گفتم: معنى‌ «يَسْجُدانِ» چيست؟ فرمود: يعنى پرستش مى‌كنند و اين آيه: «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ»،‌ {و آسمان را برافراشت و ترازو را گذاشت.} منظور از سماء پيامبر است كه به جانب خود بلندش نموده و ميزان امير المؤمنين است كه براى مردم قرار داده است. گفتم معنى: «أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ»،‌ {تا مبادا از اندازه درگذريد.} فرمود: يعنى مخالفت با امام نكنيد. گفتم معنى: «وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ» ،{و وزن را به انصاف برپا داريد.} فرمود: از امام عادل پشتيبانى كنيد. از معنى: «وَ لا تُخْسِرُوا الْمِيزانَ‌»، {و در سنجش مكاهيد.} پرسيدم، فرمود: يعنى در حق امام كوتاهى نكنيد و به او ستم روا مداريد. آيه‌ «وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ‌»، {و زمين را براى مردم نهاد.} يعنى زمين را براى مردم قرار داده؛ «فِيها فاكِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذاتُ الْأَكْمامِ‌»، {در آن ميوه [ها] و نخلها با خوشه‌هاى غلاف دار.} خرما در بن شكوفه بزرگ مى‌شود آنگاه از آن جدا مي‌گردد و معنى آيه: «وَ الْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَ الرَّيْحانُ‌»، {و دانه‌هاى پوست‌دار و گياهان خوشبوست.} حب گندم و جو و حبوبات است. عصف، کاه است و ريحان یعنی آنچه که از اینها خورده مى‌شود. معنى‌ «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» [6] ‌ شما دو نفر كدام نعمت خداى خود را تكذيب مي‌كنيد؟ در ظاهر خطاب به جن و انس است ولى در باطن خطاب به فلان و فلان است.

توضیح علامه مجلسی: بنا بر این تفسیر، تعبیر به شمس و قمر از اولی و دومی به جهت استهزاء آن دو به خاطر شهرت آنها در بین مخالفین به خورشید و ماه است و مراد از بحسبان، عذاب و بلا و شر است همان طور که فیروز آبادی گفته است و همان طور که خدا فرموده است: «حُسْبَانًا مِّنَ السَّمَاءِ». [7] {آفتى از آسمان.}

2- تفسير القمي أَبِي عَنْ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها قَالَ الشَّمْسُ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْضَحَ اللَّهُ بِهِ لِلنَّاسِ دِينَهُمْ قُلْتُ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قَالَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع قُلْتُ وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قَالَ ذَاكَ الْإِمَامُ مِنْ ذُرِّيَّةِ فَاطِمَةَ ع يَسْأَلُ رَسُولَ اللَّهِ فَيُجَلِّي لِمَنْ سَأَلَهُ فَحَكَى اللَّهُ سُبْحَانَهُ عَنْهُ فَقَالَ وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قُلْتُ وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قَالَ ذَاكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ الَّذِينَ اسْتَبَدُّوا بِالْأَمْرِ دُونَ آلِ رَسُولِ اللَّهِ وَ جَلَسُوا مَجْلِساً كَانَ آلُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْلَى بِهِ مِنْهُمْ فَغَشُوا دِينَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ وَ هُوَ قَوْلُهُ وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قَالَ يَغْشَى ظُلْمَةُ اللَّيْلِ ضَوْءَ النَّهَارِ وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها قَالَ خَلَقَهَا وَ صَوَّرَهَا وَ قَوْلُهُ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها أَيْ عَرَّفَهَا وَ أَلْهَمَهَا ثُمَّ خَيَّرَهَا فَاخْتَارَتْ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها يَعْنِي نَفْسَهُ طَهَّرَهَا وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها أَيْ أَغْوَاهَا. [8]

ابو بصير گفت: از امام صادق عليه السّلام معنى اين آيه را پرسيدم: «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها»، {سوگند به خورشيد و تابندگى‌اش.} فرمود: شمس رسول خدا است كه به وسيله او خدا دينش را آشكار نموده، گفتم‌ «وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها»، {سوگند به ماه چون پى [خورشيد] رود.} فرمود: امير المؤمنين عليه السّلام است. گفتم معنى‌ «وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها»، {سوگند به روز چون [زمين را] روشن گرداند.} فرمود: امام از فرزندان فاطمه عليها السّلام است كه (هنگامی که) از آنها راجع به دين پيامبر سؤال شود، آشكار مي‌كنند و براى سئوال‌كننده توضيح مي‌دهند. گفتم معنى آيه‌ «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها»، {سوگند به شب چو پرده بر آن پوشد.} فرمود: منظور پيشوايان جور و ستم است كه مقام ائمه را به خود اختصاص داده‌اند و جايى را كه شايسته امام است گرفته‌اند. آنها با ظلم و ستم بر روى دين پيامبر پرده كشيده‌اند. اين است معنى‌ «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها»، {تاريكى شب روشنایى روز را مي‌پوشاند.}...

3- تفسير القمي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى قَالَ اللَّيْلُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ الثَّانِي غَشَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي دَوْلَتِهِ الَّتِي جَرَتْ عَلَيْهِ وَ أُمِرَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنْ يَصْبِرَ فِي دَوْلَتِهِمْ حَتَّى تَنْقَضِيَ قَالَ وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى قَالَ النَّهَارُ هُوَ الْقَائِمُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ ع إِذَا قَامَ غَلَبَ دَوْلَةَ الْبَاطِلِ وَ الْقُرْآنُ ضَرَبَ فِيهِ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَ خَاطَبَ نَبِيَّهُ ص بِهِ وَ نَحْنُ فَلَيْسَ يَعْلَمُهُ غَيْرُنَا. [9]

محمّد بن مسلم گفت، از امام باقر عليه السّلام معنى: «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى»‌ [10] ،{سوگند به شب چون پرده افكند.} را پرسيدم، فرمود: ليل در اين آيه دومى است كه بر امير المؤمنين در مقامى كه متعلق به او بود ستم روا داشت و آن جناب دستور داشت كه صبر كند تا دولت آنها منقضى گردد. فرمود: «وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى»‌{سوگند به روز چون جلوه‌گرى آغازد.} منظور از نهار قائم از ما خانواده است. وقتى قيام كند بر دولتهاى باطل پيروز مى‌شود. قرآن براى مردم مثال مي‌زند و خطاب به پيامبر و ما است و معنى آن را جز ما نمى‌دانند.

4- الكافي جَمَاعَةٌ عَنْ سَهْلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها قَالَ الشَّمْسُ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْضَحَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ لِلنَّاسِ دِينَهُمْ قَالَ قُلْتُ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها قَالَ ذَلِكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع تَلَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ نَفَثَهُ بِالْعِلْمِ نَفْثاً قَالَ قُلْتُ وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قَالَ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ الَّذِينَ اسْتَبَدُّوا بِالْأَمْرِ دُونَ آلِ الرَّسُولِ عَلَيْهِمْ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ وَ جَلَسُوا مَجْلِساً كَانَ آلُ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْلَى بِهِ مِنْهُمْ فَغَشُوا دِينَ اللَّهِ بِالظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ فَحَكَى اللَّهُ فِعْلَهُمْ فَقَالَ وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها قَالَ قُلْتُ وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها قَالَ ذَاكَ الْإِمَامُ مِنْ ذُرِّيَّةِ فَاطِمَةَ ع يُسْأَلُ عَنْ دِينِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَيُجَلِّيهِ لِمَنْ سَأَلَهُ فَحَكَى اللَّهُ قَوْلَهُ تَعَالَى فَقَالَ وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها. [11]

راوی گوید: از امام صادق عليه السّلام درباره آيه: وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها پرسيدم. فرمود: مقصود از خورشيد، رسول خدا است كه خداوند عزّ و جلّ به وسيله او دين را براى مردم روشن كرد. گفتم: تفسير «وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها» چيست؟ فرمود: امير المؤمنين است كه پس از پيامبر مى‌آيد و پيامبر دانش را به كمال در او مى‌دمد. پرسیدم: مقصود از «وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها» چيست؟ فرمود: امامان جور هستند كه در برابر خاندان پيامبر خودرأيى مى‌كنند، و در جايى مى‌نشينند، كه خاندان پيامبر از ايشان به آن شايسته‌تر هستند و دين خدا را، با ستم و ظلم بپوشانند و خداوند كار ايشان را حكايت كرده مى‌فرمايد: وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها. پرسيدم: مقصود از «وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها» چيست؟ فرمود: مقصود از آن امام بر حق از نژاد فاطمه است كه از دين رسول خدا پرسش مى‌شود و آن را براى كسى كه پرسيده است روشن مى‌كند.

 

5- تفسير القمي هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِي ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَالَ النُّجُومُ آلُ مُحَمَّدٍ. [12]

درباره «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِي ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ» [13] ، {و اوست كسى كه ستارگان را براى شما قرار داده تا به وسيله آنها در تاريكيهاى خشكى و دريا راه يابيد.} فرمود: ستارگان، آل محمّد هستند.

6- كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة بِالْإِسْنَادِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَوْلُهُ تَعَالَى وَ الْفَجْرِ هُوَ الْقَائِمُ وَ اللَّيَالِي الْعَشْرُ الْأَئِمَّةُ مِنَ الْحَسَنِ إِلَى الْحَسَنِ وَ الشَّفْعِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةُ وَ الْوَتْرِ هُوَ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ هِيَ دَوْلَةُ حَبْتَرٍ فَهِيَ تَسْرِي إِلَى قِيَامِ الْقَائِمِ. [14]

امام صادق عليه السّلام درباره آيه: «وَ الْفَجْر»ِ {سوگند به سپيده‌دم} فرمود: منظور قائم است. «وَلَيَالٍ عَشْرٍ» {و به شبهاى دهگانه} و شبهاى ده‌گانه ائمه هستند، از حسن تا حسن‌ «وَ الشَّفْعِ‌» {و به زوج} امير المؤمنين است با فاطمه «وَ الْوَتْرِ» {و فرد} خداى يكتا است كه شريكى ندارد «وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» [15] {و به شب وقتى سپرى شود.} حكومت حبتر (كنايه از ابابكر) كه تا دامنه قيام قائم ادامه دارد.



[1]. نحل/ 16

[2]. انعام / 97

[3]. 24/67/1

[4]. الرحمن / 1ـ 6

[5]. نجم / 1

[6]. الرّحمن / 7 - 13

[7]. کهف / 40

[8]. 24/70/4

[9]. 24/71/5

[10]. لیل / 1

[11]. 24/73/7

[12]. 24/76/15

[13]. انعام / 97

[14]. 24/78/19

[15]. فجر / 1 ـ 4

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

دین و دنیایت را به خدا می سپارم

دین و دنیایت را به خدا می سپارم

بگذار وقایع گذشته، دلیل و راهنمای تو در وقایع آینده و نیامده باشد که امور، همیشه به هم شبیه اند. از مردمی نباش که موعظه سودی به حالشان ندارد
دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدايا! تو براى عاشقانت بهترين مونسى

خدايا! تو براى عاشقانت بهترين مونسى

و دلهايشان به جانب تو در غم و اندوه. اگر تنهايى آنان را به وحشت اندازد ياد تو مونسشان شود، و اگر مصائب به آنان هجوم آرد به تو پناه جويند، زيرا مى دانند زمام

پر بازدیدترین ها

دعا در نهج البلاغه

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
Powered by TayaCMS