پنج کلید حیاتی زیارت

پنج کلید حیاتی زیارت
* .

یا لطیف
سخنرانی حجة الاسلام سید محمد انجوی نژاد
موضوع : پنج کلید حیاتی زیارت




در راه های رسیدن به آقا علی بن موسی الرضا(ع) و اینکه در خدمت امام بتوانیم بهترین چیزها را بگیریم، راههای زیادی را ذکر کرده اند : توکل، توسل، اصرار و پافشاری، تضرع، استغاثه، التجاء، توجه و .. . تمام این راهها برای این است که بتوانیم حداکثر بهره وری را از ارتباط با آقا داشته باشیم. اما برخی نکات کلیدی هست که کسانی که به این نکات واقفند، خیلی بهتر جلو می روند. یکی از مهم ترین زیارت هایی که این نکات کلیدی را به ما معرفی می کند، زیارت امین الله است. که قدم به قدم و مرحله به مرحله ما را با رسیدن به وصال آشنا می کند و آموزش می دهد. یعنی همزمان با اینکه زیارت می کنی، به تو آموزش زیارت می دهد.

زیارت امین الله یک قسمت هایی دارد برای قبل از زیارت؛ یعنی به شما می گوید قبل از اینکه به حرم بیایید، یک چیزهایی را رعایت کنید. یک قسمت هایی دارد برای نحوه ی ورود به حرم. یک قسمت هایی دارد برای زمانی که سلام دادید و ارتباط برقرار کردید. و یک قسمت هایی دارد برای زمان خداحافظی و موقعی که قصد رفتن کردید. یعنی یک آموزش کامل زیارت را ما در متن زیارت امین الله می بینیم.

نکات کلیدی زیارت در زیارت امین الله :

1. 
فراز اول؛ قبل از زیارت : اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا امينَ اللَّهِ فى اَرْضِهِ . 
کلمه ی امین : امین به این معنا که انسان بداند چیزی در دستش به امانت سپرده شده است و آن امانت را حفظ می کند. چشم ما، بدن ما، روح و عقل و .. چیزهایی است که به ما امانت داده شده است. و ما خیلی از اوقات این امانات را خوب پاس نداشتیم، پس آیا امین نیستیم ؟؟! موضوع این است که ما بدانیم امانت داریم. حالا اگر خطایی کردیم، آن مورد لطف قرار خواهد گرفت ان شاءالله، فقط بدانیم که امانت داریم. شما ممکن است نسبت به پدر و مادرتان انسان کم لطف یا بی لطفی باشید خدای ناکرده، اما اگر از تو سوال بپرسند، خواهی گفت که من می دانم که حق پدر و مادرم را ادا نمی کنم. این انسان آگاه است؛ خیلی تفاوت دارد با کسی که تصور می کند هیچ حقی از پدر و مادر بر گردنش نیست. امین الله یعنی تو میدانی حق خداوند بر گردنت هست. بنا نیست که ما رها شویم . آیه ی شریفه ی قرآن می فرماید آیا پنداشتید که ما شما را عبث و بیهوده در جامعه رها کرده ایم ؟! 

امین یعنی اینکه انسان بداند غیر این دنیای روزمره ای که در افواه تبلیغ می شود، یک وظایف دیگری بر گردنش هست. بنا نیست هدف از خلقت همین چیزهایی باشد که مردم دارند. برنامه های دیگری هم برای خلقت هست. 


2.
اَشْهَدُ اَنَّکَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَعَمِلْتَ بِکِتابِه وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ حَتّى دَعاکَ اللَّهُ اِلى جِوارِهِ.
چهار مرحله ی زندگی آقا امام رضا(ع) : جهاد کردی، به حرف هایت عمل کردی، سنت پیغمبر را پاس داشتی، و شهید شدی. این قسمت از زیارت با انّ الحیاة عقیدةٌ و جهاد هماهنگ است. در دنیا چه کردی؟! وقتی خدمت آقا می رویم، حواسمان باشد که آیا این 4 بُعد ( جهاد، عمل به حرف ها و گفته ها، پیروی از سنت پیغمبر، و رفتن به وسیله ی دعوت خداوند ) را در زندگیمان داریم یا نه ؟!  
انسانی که می خواهد به زیارت امام رضا(ع) برود، باید به زندگی اهل بیت(ع) نگاه کند؛ اینگونه نباشد که از اهل بیت فقط مصیبت شان را به یاد داشته باشیم ! این دقیقاً اول بدبختی شیعه است.


3.
فراز بعدی؛ زمانی که خدمت آقا امام رضا رسیدی و می خواهی وارد شوی:
اَللّهُمَّ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتينَ اِلَيْکَ والِهَةٌ.

برای رفتن خدمت آقا، باید قلب ها "والهه" باشد. برنامه ریزی فایده ای ندارد. باید بدون هیچ طمعی بروی ببینی آنجا به تو چه می دهند. برخی تا وارد می شوند، به سراغ حاجاتشان می روند ! صبر کنید، شاید چیز عالی تری برای شما در نظر گرفته باشند. شک نکنید که الان شما ی سرمایه دارید : امام رضا(ع) . فقط یک شرط این است که از قبل برای چیزی نقشه نکشید !

با دردهای مردم وارد حرم شوید نه با دردهای خودتان؛ دردهای خودتان که اگر خدا بخواهد برطرف خواهد شد. با حاجات مردم وارد شوید. بگذارید حاجات خودتان را آقا علی بن موسی الرضا به شما بگوید. مدل بهتر آن کسی است که وارد حرم می شود و همه چیز را به آقا می سپارد و می گوید هر چه تو بخواهی. هر چه تو بدهی !
کمی صبر کن. شاید چیزی به دلت انداختند که این واقعا برایت یک نیاز بود. خیلی وقت ها ما نیازهای خودمان را تشخیص می دهیم. چیزی را طلب می کنیم و بعدها خدا را شکر می کنیم که برآورده نشد ! والهة : ما قلب هایمان را به تو می سپاریم بقیه اش با تو. مهم این است که دل بدهی.


وَسُبُلَ الرّاغِبينَ اِلَيْکَ شارِعَةٌ .  
راه برای چه کسانی باز است؟ برای کسانی که "راغب" اند. هرچه هستند مهم نیست، راغب هستند یا نه ؟! رغبت یعنی دل تنگی؛ علاقه ی قلبی. یعنی اینکه اگر بگویند مثلا امشب امام رضا(ع) هیچ حاجتی را برآورده نمی کند، بگویند نعوذ بالله خداوند امشب ولایتش را از امام رضا برداشته است و آقا الان هیچ قدرتی ندارد ! آیا باز هم حاضری بروی ؟!

یکی از موانع ظهرو امام عصر(عج) این است که ما آقا را برای خودش نمی خواهیم. برای خودمان و برای حاجات دنیایی مان می خواهیمش. اینهمه دعا و ندبه و ناله، اگر مردم راغب بودند، تا حالا آقا آمده بود ! اما راغب نیستند. امام رضا را برای چیزی نخواهیم، برای خودش بخواهیم؛ که این از درجات و مراتب فناست. در بحث عشق واقعی می گوییم معشوق بر عشق ارجح است. هر چه معشوق گفت همان را انجام می دهد. در غیر اینصورت هوای نفس است. ما که نمی توانیم درمورد خدا و امام رضا با هوای نفسمان قضاوت کنیم !
 اگر چند روز زیارت می روی، حداقل یک روزش را بگذار به خاطر خود امام رضا(ع). زمانی که ما برای زیارت در حرم می مانیم، مدت زمانی است که یا داریم غم هایمان را کاهش می دهیم و آرامش می گیریم. یا مشغول خواندن زیارت هستیم به طمع دعایی که در آخرش می خواهیم بکنیم ! یا داریم وجدانمان را آرام می کنیم که حالا که امدی زیارت، چند خط بیشتر بخوان ! رغبت در اینگونه زیارت ها بسیار کم است. ما باید رغبتمان را به امام رضا ثابت کنیم.


وَاَعْلامَ الْقاصِدينَ اِلَيْکَ واضِحَةٌ.
دیگر نیازی نیست دنبال امام رضا بگردی. واضح است. وقتی رغبت که 100 است بیاید، 90 را قبلا گرفته ای !
مخبتین و والهه را گذراندی، رغبت را در درون خودت ایجاد کردی، حالا می خواهی درخواست بکنی. گفتیم که از اول چیزی نخواهید. برای امام که آمدی و این مراحل را گذراندی، حالا امام می گوید من قبول کردم که بخاطر من آمدی. حالا برای خودت چه می خواهی؟ از خودت بگو... ! اینجا باید دقت کنی. حاجات کلیدی را بخواهید. چیزهایی را بگویید که رأس حاجات باشد. مثلا به مغازه می روی، به جای اینکه تخم مرغ بگیری، مرغ می گیری که مولد باشد. اینجا هم می گویند حاجات مولد را بخواهید :


* اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسى مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِکَ .
آرامشی که در اثر اطمینان به قدرت خدا به انسان دست می دهد، بالاترین حاجتی است که امام رضا به تو می دهد. اطمینان از قدرت خدا : هر اتفاقی بیفتد کوچکترین ناراحتی برایش ایجاد نمی شود.به یقین رسیده است که خداوند قدرتمند است و همه چیز در دست خداست. باور دارند که خدا هوایشان را دارد. این آرامش کم چیزی است ؟! انسان هایی که این حاجت کلیدی "مطمئنة بقدرک" را می گیرند، جزء خوشبخت ترین انسان های تاریخ اند. اصلاً جایی برای غصه خوردن نمی ماند. آرامشی را بطلب که در اثر نگاه چشم دلت به قدرت خداوند ایجاد می شود. چرخ گردون یکی از بازیچه هایی است که دستگیره ی این بازیچه به ید قدرت خداوند است : یدالله فوق ایدیهم.


* راضِيَةً بِقَضاَّئِکَ
کسی هست، به اطمینان رسیده، اما آرام نمی گیرد. چرا ؟ چون احساس خطر می کند. این احساس خطر از اینجا ناشی می شود که ما فکر می کنیم خداوند تبارک و تعالی علاقه ی قلبی به ما ندارد. خداوند فرموده من عاشق بنده هایم هستم. چرا کارهای خدا را حمل بر محبت خدا نمی کنیم ؟!
آرام و راضی باش. با خودتان تعارف نداشته باشید، ما متعلق به این دنیا نیستیم ! ما برای رفتنیم. در روایت داریم جبرئیل روزی سه بار ندا می دهد ای مردم ! بسازید برای اینکه خراب شود. حیات ما در دنیا نسبت به حیات آخرت، اصلا به چشم نمی آید. کأن لم یکن. وقتی اینگونه است، بگذار آن کسی که صاحب اختیار است، همه چیز را بگرداند . راضیة بقضائک : رضا را از امام رضا(ع) بگیرید. 


4.
مولعة بذکرک و دعائک
این نمازها و عبادت های زورکی یعنی اینکه ما ولع نسبت به عبادت نداریم. ولع را بخواهید. به گونه ای که دلت زودتر از تو به دنبال عبادت بدود. ولع باید در تمام عبادات وارد شود. اگر برای یک کار ولع داری، ولی مثلاً برای نماز، قرآن خواندن و .. آنگونه نیستی، این ولع نیست. دلت می خواهد آن کار را انجام بدهی ! اگر رکوعت کمی طولانی تر شد و خسته شدی، بدان یک جای کارَت مشکل دارد. این ولع را از امام رضا بخواهید.


5. کلید آخــــــر :
تا اینجا که آمدی، یک سری اعمال خود به خود اتفاق می افتد، خودش می آید : مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِياَّئِکَ . مَحْبُوبَةً فى اَرْضِکَ وَسَماَّئِکَ .
تا دیروز محبت دشمنان خدا به دلت می افتاد، امروز دوستان خدا را که می بینی، خوشت می آید. دوستی دوستان خدا ؛ و بعد از آن محبوب می شوی. صابِرَةً عَلى نُزُولِ بَلاَّئِکَ. قبلاً در مقابل بلاها بی تاب می شدی، الان خیلی راحت تر صبر می کنی. شاکِرَةً لِفَواضِلِ نَعْماَّئِکَ . جوری شده ای که هر اتفاقی بیفتد، حمد می گویی و شکر می کنی. مُشْتاقَةً اِلى فَرْحَةِ لِقاَّئِکَ . در بین این همه عشق و محبت پوچ دنیایی، محبت امام عصرت را در دل داری. مُتَزَوِّدَةً التَّقْوى لِيَوْمِ جَزاَّئِکَ . بصورت خود به خودی و تصاعدی بر تقوای تو افزوده می گردد. احساس می کنی قدرت صیانت، حفطظ و کنترل نفس و مبارزه و جهاد با هوای نفس، لحظه به لحظه در تو بیشتر می شود. مُفارِقَةً لاَِخْلاقِ اَعْدائِکَ. کم کم از ظاهر دشمنان خدا متنفر می شوی. در ظاهر خودت، لباس پوشیدن، رفتار، صحبت کردن و ..ات تحول ایجاد می کنی. مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيا بِحَمْدِکَ وَثَناَّئِکَ. در دنیا نفس که می کشی، برایت حسنه حساب می شود !
شروط زیارت این 5 قدم است. 5 قدم بر میداری، صدها هزار قدم در دنیا و آخرت بسویت بر می دارند. به محض اینکه ولع ایجاد شد، بقیه اش به سوی تو جاری و ساری می شود ./


 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

تعريف خانواده از منظر قرآن

اين نوشتار ترجمه مقاله اى از بانو دكتر فاطمه صدر طباطبايى, خواهر گرامى امام موسى صدر است كه در كنگره (خانواده, هست ها و بايدها) ارائه شده است و همراه با مقالات و سخنرانى هاى اين كنگره در سال 1419 قمرى / 1998 ميلادى از سوى مركز الإمام الصدر للأبحاث و الدراسات, صفحات 205ـ212 به چاپ رسيده است. ترجمه اين مقاله از سوى آقاى سيد موسى حسينى انجام شده است.
No image

سرپرستي خانواده(2)

در فقه اسلامی، همان‌گونه كه پدر بر فرزندان خود ولایت دارد و آنان در برخی موارد، باید مطیع او باشند و كاری را كه مورد اكراه اوست انجام ندهند، مادر نیز بر تمام فرزندان خود، چه دختر و چه پسر، ولایت دارد و فرزندان ذكور او هم نباید كاری كنند كه موجب ناراحتی او می‌شود و او از آن كراهت دارد و عنوان «عاق والدین»، كه در روایات به آن بسیار توجه شده، شامل پدر و مادر می‌شود.
No image

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (2)

کم را بیش گفتن یا بیش را کم گفتن، دروغ است و گوینده‏اش دروغگو مى‏باشد، چنان که بود را نبود و یا نبود را بود خبر دادن دروغ گویى مى‏باشد. همچنین بد را خوب و خوب را بد یا کوچک را بزرگ و بزرگ را کوچک خواندن، دروغ ‏محسوب می­شود.
No image

سرپرستی خانواده(1)

این مقاله با نگاهی به آیات قرآن، درصدد تبیین معنا و مفهوم این ریاست و نیز بیان محدوده آن است. به نظر نگارنده، مراد از «قوّامیت مردان بر زنان» در آیه 34 سوره نساء، مسئول بودن و سرپرستی ایشان نسبت به زنان در چارچوب مسائل خانواده است.
No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
Powered by TayaCMS