مهارت جذ ب جوانان 14

مهارت جذ ب جوانان 14

روش های برانگیزاننده:

روش های اقناعی:

روش های هشداری:

روش های جدی در برخورد:

روش های تنبیهی:

روش مجازات نقدی.

روشهای عاطفی:

روش های امیدساز:

روش های سرزنشی:

روش های تبیینی (آگاهی بخشی):

روش های تهدیدی:

روش های ترغیبی:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از روش های جذب جوانان روش خیرخواهی بر مدار مهر و محبت است. از جمله روشهایی که خیرخواهی در آن است. دو روش آن گفته شد و روش سوم.

روش های برانگیزاننده:

  1. روش تحسین یعنی تشویق فرد در دل بطوری که در چهره مشاهده شود.
  2. روش تأیید خود را پشتیبان او قرار دادن، عواقب کارش را به عهده گرفتن، یا ضامن شدن.
  3. روش تشویق یعنی تأیید زبانی فرد.
  4. روش پاداش و انعام.
  5. روش دلگرمی دادن یعنی زمینه را برای شادابی روان و حرکت و نشاط فرد فراهم کردن.
  6. روش التجاء واداشتن فرد به پناه بردن به خدا یا خود را در پناه او قرار دهد تا در برابر وسوسه ها و لغزش ها مقابل عمل خوب برانگیخته شود.

روش های اقناعی:

  1. روش استدلال کمک گرفتن از دلیل برای فردی که اشتباه کرده.
  2. روش برهان شیوه ای است برای رسیدن به معرفت از طریق درست و عقلانی آن.
  3. روش حجت آوردن دلیل روشن و زنده برای مجاب کردن او مثلا طرف می گوید به علت بیکاری رفتم معتاد شدم ما دلیل می آوریم فلانی را ببین خشت کاری می کند ولی دنبال این کار نمی رود.
  4. روش مجادله یعنی استفاده از مقبولیات فرد جهت محکوم کردن خودش.
  5. روش احتجاج یا محاجّه نوعی بحث و استدلال و گفت و شنود برای قانع کردن.
  6. روش ابلاغ و تبلیغ، پیام خدا و پیامبر را به طرف برسانیم تا مورد قبول او واقع شود و قانع شود.

روش های هشداری:

  1. اخطار یعنی تذکر و یادآوری مسأله که آخرین باری باشد که این کار را انجام می دهی.
  2. عقاب یعنی دنبال کاری را گرفتن و عقوبت کردن «و من عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم»
  3. افشاء اگر این کار را کردی به مردم می گویم. به کسانی بگوییم که وقتی به گوشش رسید بعدا تشویق شود به این کار یا این کار را ترک کند.
  4. روش اِسعار یعنی تخفیف و ترساندن برای زمان محدودی. مثلا می گوییم از مدرسه اخراجت می کنم برای چند دقیقه ای تا خوب التماس کرد می گوییم خب برو درست را بخوان.
  5. بیدار سازی وجدان است مثلا هشدار می دهیم که گمان نکند فرد رها شده ای است. «أیحسب الانسان أن یترک السدی»
  6. تذکر یادآوری و تفهیم مسأله ای که این کار بد یا خوب است »«إن القبیح من کل أحد قبیح و منک أقبح»، «فذکر إنما أنت مذکر

  7. روش عبرت آموزی در فضای تربیت مجبور می شود مجرمی را شلاق بزند تا عبرتی شود برای دیگران یا یک نفر را از کلاس بیرون کند تا بقیه بفهمند. »من اعتبر أبصر

روش های جدی در برخورد:

  1. 1.روش قطع محبت، اعلام عدم محبت مثل اینکه از چشمم افتادی. «لا یحب الکافرین لا یحب الظالمین لا یحب الکاذبین» اینها قطعی محبت است.
  2. روش تقبیح و تنفر، زشت شمردن عمل طرف چرا این کار را کردی؟
  3. روش ذم و قدح نوعی زشت شمردن عمل که بر اثر عمل فرد تحقیر می شود و دست به آن کار نمی زند.
  4. روش معاتبه یعنی عتاب و پرخاش کردن.
  5. روش قهر یعنی بریدن پیوند مهر و عاطفه.
  6. روش نفرین قرآن می فرماید: قاتلکم الله خدا شما را بکشد.
  7. روش محاسبه حسابرسی گزارش از او خواستن.
  8. روش طرد؛ فرد را از مقام قرب خود طرد کردن و از خود راندن.

روش های تنبیهی:

  1. روش نِکال یعنی عقوبت کردن برای ارهاب دیگران مجرم را می زنیم تا عبرت دیگران شود راغب می گوید نکال کاری است که با فعل آن دیگری از عملی بازداشته شود.
  2. روش بَطش و آن ترساندن از عذاب سخت و شدید عذابی همراه با خشم و سختگیری. «إن بطش ربک لشدید»
  3. روش اجرای حد بصورت ضربه های علنی «الزانیة و الزانی فجلدوا کل واحد منهما مئة جلد»
  4. روش تعذیر قاضی تشخیص می دهد اگر کمتر از حد بزند این ادب می شود همان مقداری که تشخیص می دهد عمل می کند. زدن به میزان پایین تر از حد برای تربیت شدن تعذیر است.
  5. روش أخذ، انتقامی سخت و طاقت فرسا را أخذ گویند.
  6. روش رِجز یعنی وارد آوردن عذابی که آدمی را در زندگی دچار دشواری های غیرقابل جبران کند. (سورة اعراف آیه 134) خداوند طوفان را.....

روش مجازات نقدی.

  1. روش تحریم روابط بصورت بایکوت کردن بصورتی که در جدایی او انزوا قرار بگیرد.
  2. روش سختگیری در أکل و شرب سخت می گیریم تا تسلیم حق شود.
  3. روش مقابله به مثل «إن النفس بالنفس والعین بالعین»
  4. روش انتقام برای کسی که قول انجام عملی را داده ولی رعایت نمی کند.
  5. روش محروم کردن، یعنی از آزادی استراحت و غذا و بازی و تلویزیون محروم کردن.

روشهای عاطفی:

  1. روش حب
  2. روش رحمت
  3. روش حَسّ تحریک عواطف واحساسات
  4. روش همراهی و همدلی و همدردی و همکاری
  5. روش احسان

روش های امیدساز:

  1. روش وعده
  2. روش بشارت

روش های سرزنشی:

  1. روش ملامت
  2. توبیخ
  3. تحقیر عمل

روش های تبیینی (آگاهی بخشی):

روش های آموزشی زیر مجموعه این روش می باشند روش های متداول و فراگیر یا روش های نوین

  1. پرسش و پاسخ

  2. روش تشریح و تحلیل

  3. روش محاوره و گفتگوی با فرد

    روش های تهدیدی:

  • روش ارعاب
  • روش وعید
  • روش تحذیر
  • روش تخویف
  • روش های ترغیبی:

    1. روش ذکر صالحان یعنی آدمهای خوب را برای طرف بگوییم.
    2. روش بازی، ورزش

    کلا روش های تربیتی بخشی مستقیم هستند و بخشی غیرمستقیم.

    از جمله روش های غیر مستقیم مثل روش اشاره، کنایه، تعریض، تلویح، تداعی معانی

    هر وقت چشم امام سجاد (ع) بعد از حماسة عاشورا به آب و غذا می افتاد حضرت فراوان گریه می کردند تا حماسة عاشورا را تداعی کنند.

    این موضوعات را نیز بررسی کنید:

     

    جدیدترین ها در این موضوع

    آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

    آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

    فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
    برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

    برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

    آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
    تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

    تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

    سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
    No image

    تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

    بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

    پر بازدیدترین ها

    آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

    آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

    فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
    No image

    دشمن شناسي از ديدگاه امام علي (عليه السلام)

    اکثر مشکلاتی که جامعه اسلامی را از درون و برون تهدید می کند و از سوی بعضی از مغرضین به ناکارآمدی و عقب ماندگی تفسیر می شود، در سایه ی عدم دشمن شناسی درست جوامع اسلامی است.
    برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

    برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

    آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
    No image

    رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

    على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
    Powered by TayaCMS