وصیت نامه پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)

وصیت نامه پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه رحلت حضرت محمد(ص)، شخص اول عالم هستی، هستیم و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین شهادت امام رضا(ع) و این امور اقتضا می‌کند که ما این هفته در مورد این بزرگواران صحبت کنیم. بنابراین موضوع بحث ما نکاهی به وصیت نامه پیامبر می‌باشد و لطیفه‌های شنیدنی هم هست که لابه لای حرفها خواهم گفت. نزدیک به نکته جالب پیرامون ابعاد زندگی است.
داریم:

«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‌ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» احزاب/21

پیغمبر برای زندگی شما الگوست و در همه چیز الگوست اعم از بهداشت و شمشیر و عبادت و اشک و زن داری و با رفیق و دوست و دشمن و اسیر و تمامی حرکات پیامبر الگوست.

حرف بسیار است نمی‌دانم از کجا شروع کنم!

و اما آخرین حرفهای پیامبر

شیخ بهایی از علمای بسیار مهم و بزرگوار که مقبره‌اش در جوار حضرت رضاست نقل می‌کند که پیامبر مریض بود و پنجشنبه بود و دید در حال رفتن از دنیاست، سرش را بست و آمد به بلال گفت‌ای بلال در شهر فریاد بزن که پیامبر می‌خواهد آخرین حرفهایش را بزند و همه مردم به مسجد بیایند. پیامبر با حالت مریضی به مسجد رفت و مردم هم همگی هجوم آوردند و صغیر و کبیر همه آمدند.
پیامبر فرمود: «وسعوا لمن ورائکم »
 
یعنی جا بدهید برای کسانی که پشت سرتان هستند تا همه بیایند مسجد پر بشود. و سپس شروع به صحبت نمودند.
«انا محمد بن عبدالله» من محمد پسر عبدالله هستم که «لایاتی بعدی » یعنی بعد از من پیامبری نخواهد بود «ایها الناس اعلموا ان نفسی نعیت وهان فراقی » خبر مرگ من را به من داده‌اند و من از خدمت شما مرخص می‌شوم(به قول حضرت امام)«واستقت لقاء ربی » یعنی رفتن را دوست دارم و از این بابت خوشحال هستم. (مشتاقم) «فباخرنا علی فراق امتی» یعنی اما دلتنگ شما خواهم شد و امت خود را دوست دارم. «ایها الناس اسمعوا وصیتی» مردم وصیت مرا بشنوید. «قد بین الله لکم فی محکم کتابه ما احل لکم و ما حرم » خدا حلال و حرام را در کتاب خود برای شما گفته است پس «فاحلوا حلاله و حرمواحرامه » به حلال توجه کنید و از حرام دوری کنید «و آمنوا بمتشابه » و هر چیزی را که نمی‌دانید ایمان بیاورید ولی بگویید چون من نمی‌فهمم به این معنا نیست که وجود ندارد. «و علموا بمحکمه و اعتبروا بامثاله » سپس فرمود: «اللهم هل بلغت »یعنی خدایا گفتم آن چیزی را که باید بگویم.
دومرتبه فرمود: «ایها الذین ایاکم و هذه الاهواء الضالة البعیدة من الله» یعنی مواظب باشید دنبال هوی و هوس نروید. و هردو سه جمله باز می‌فرمود: «اللهم هل بلغت » مثل سوره «الرحمن »، «الله الله فی دینکم » رهبر انقلاب فرمود تمام مقصد ما مکتب ماست البته حضرت امام هم از رسول اکرم آموخته بود یعنی تمام هدفتان دین باشد.
 
قبل از آمدن مادری به من زنگ زد که من مادر مفقودالاثر هستم ولی وقتی بدحجابی را می‌بینم دلم خون می‌شود. بگویید حتی اگر با خدا لجبازی می‌کنید یا از قیامت نمی‌ترسید حداقل به فکر دل ما باشید و من هم گفتم می‌گویم. «اللَّهَ اللَّهَ فِیمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ أَطْعِمُوهُمْ مِمَّا تَأْکُلُونَ وَ أَلْبِسُوهُمْ مِمَّا تَلْبَسُونَ وَ لَا تُکَلِّفُوهُمْ مَا لَا یُطِیقُونَ فَإِنَّهُمْ لَحْمٌ وَ دَمٌ وَ خَلْقٌ أَشْکَالُکُمْ فَمَنْ ظَلَمَهُمْ فَأَنَا خَصْمُهُمْ وَ اللَّهُ حَاکِمُهُمْ»(عوالی‌اللآلی، ج‌1، ص‌256) «اللَّهَ اللَّهَ فِیمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ» از خدا بترسید در مورد کسانی که زیر دستتان هستند مثل برده، شاگرد و. . . . «أَطْعِمُوهُمْ مِمَّا تَأْکُلُونَ» از همان چیزی که می‌خورید به آنها هم بدهید. و در غذا و بشقاب و فرش و زیلو فرقی نگذارید.
و در مورد لباس هم همینطور، لباس غلام حضرت امیر از خودشان گرانتر بود و وقتی خود قنبر علت را جویا شدحضرت فرمود چون جوان دوست دارد شیک پوش باشد. «وَ أَلْبِسُوهُمْ مِمَّا تَلْبَسُونَ» از همان لباس خودتان به آنهابدهید. «وَ لَا تُکَلِّفُوهُمْ مَا لَا یُطِیقُونَ» چیزی را که طاقت ندارد تکلیف نکنید چون نمی‌تواند.
 
شما پیرمردی و سحرخیز هستی دلیل نمی‌شود او جوان یا بچه است و خوابش سنگین است ولی چون خودت بیدارشده‌ای او را هم اذیت کنی. «فَإِنَّهُمْ لَحْمٌ وَ دَمٌ وَ خَلْقٌ أَشْکَالُکُمْ » او هم گوشت و پوست و انسانی مثل توست. «فَمَنْ ظَلَمَهُمْ فَأَنَا خَصْمُهُمْ» یعنی پیامبر فرمود اگر کسی به زیر دستش ظلم کند خودم در قیامت جلویش را می‌گیرم و با من طرف است. «وَ اللَّهُ حَاکِمُهُمْ» و قاضی خداست و طرف دعوی من هستم.
«الله الله فی النساء» نسبت به خانمها مواظبت کنید. «اوفوا لهن مهورهن » مهرشان را بدهید اگر دارید و نگویید چه کسی داده و چه کسی گرفته است. «و لا تظلموهن » به خانمها ظلم نکنید. «فتخر بکم حسناتکم یوم القیامة » اگر کسی به خانمی ظلم کند هر کار خیری که انجام داده است از بین می‌رود. ما مؤمنین و افرادی داریم که اعمال خوبی انجام می‌دهند ولی با زن خود خوب نیستند. «اللهم هل بلغت » یعنی گفتنی‌ها را گفتم؟ ! سپس فرمود: «ایها الناس اطیعوا ولاة امورکم » ولی امر را اطاعت کنید اگر گفتند باید کسی را اطاعت کنید، اطاعت کنید. «و ان کان عبداً حبشیاً» اگر چه بنده حبشی باشد. «و لاتعصوهم » یعنی معصیت نکنید. «من اطاععهم فقد اطاعنی » کسی اگر او را اطاعت کند من را اطاعت کرده است. «و من اطاعنی فقد اطاع الله»
 
«و من عصیهم فقد عصانی » و اگر از فرمان او سرپیچی کنید گویی از فرمان من سرپیچی کرده‌اید. «و من عصانی فقد عصی الله» کسی که از رسول خدا سرپیچی کند گویی از خدا سرپیچی کرده است.
در مورد مراجع تقلید هم همینطور است و گفته‌اند: «الراد علیهم، کالراد علینا و الراد علینا، کالراد علی الله» یعنی اگر کسی زیرحرف مراجع تقلید بزند زیر حرف رسول خدا زده است و گویی زیر حرف خدا زده است. «اللهم هل بلغت »
«ایها الناس علیکم بحب اهل بیتی و علیکم بحب جملت القرآن » یعنی اهل بیت من و اهل قرآن را دوست داشته باشید. «وعلیکم بحب اهل العلم » یعنی دانشمندان را دوست داشته باشید. «و لاتنقضوهم و لاتحسودهم و لاتطععنوا فیهم » یعنی خلاف آنها انجام ندهید حسادت نورزید و نیش نزنید. «و من احبهم فقد احبنی » یعنی کسی که اهل بیت، اهل قرآن و علم رادوست داشته باشد من را دوست دارد. «اللهم هل بلغت » گفتنی‌ها را گفتم! بعداً نگویی یا رسول الله کم گفتی!
پیامبر 23 سال زحمت کشید و همه چیز گفت. روزی کسی کنار امام صادق نشسته بود و امام پرسید اجازه می‌دهید دستتان را فشار بدهم و او اجازه داد. امام دست او را فشار داد و سرخ شد. سپس فرمود اسلام حتی برای همین اندازه تغییر رنگ نیز حکم دارد که جریمه‌اش چقدر است.
 
حدیث داریم پیامبر گاهی تصمیم می‌گرفتند از گوشت مرغ استفاده کنند و چون کوچه‌های شهر آن زمان تمیز نبود 3روز مرغ را نگه می‌داشت و خودشان دانه می‌دادند و سپس می‌خوردند و این است دستور بهداشتی اسلام. یا برخی مواقع پیامبر لباسش را در ظرف آب می‌جوشاند(یقلی ثوبه » لباسش را می‌جوشاند. چون هوای داغ در زمانی که ضدعفونی و سم پاشی و اینجور چیزها نبود حمامی نبود آب لوله کشی نبود ولی عالی ترین مسائل بهداشتی را رسول اکرم(ص) اجرا می‌کرد.
 
در خیراتشان حضرت رسول گوسفند داشت هیچ وقت نمی‌گذاشت که این صد گوسفند زیاد شود با اینکه صد تا میش سالی صد تا بره می‌زایند اگر دوقلو نزایند یعنی رسول اکرم سالی صد تا گوسفند را ذبح می‌کردند و آبگوشت آنرا به ملت می‌دادند سخاوت نمی‌گذاشت که گوسفندانش زیاد شود و نمی‌خواهد خیلی بگویید که ما دو میلیون داشتیم حالا سیزده میلیون دادیم شما با دو میلیون کار کنید باقی آنرا هر چه زیاد آمد به گرسنه‌ها بدهید البته آدم باید سرمایه داشته باشد اما هر چه تولید می‌کنید به این و آن بدهید مهم نیست که شما چقدر پول دارید مهم این است که چقدر دل را شاد کردید یک روز حضرت رسول دید که آب باران زیاد است فرمود که چرا می‌گذارید این آبها هدر برود جلوی آب را ببندید سدسازی کنید این جلوی آب را بستند چیزی است که جمهوری اسلامی و بعضی کشورها به آن رسیدند که ما زمین داریم امروز کسی به ما رسید و گفت که شما هم در تلویزیون اعلام کنید که زندگی بهتر با فرزند کمتر گفتم خوب آنقدر هستند که در این مورد صحبت کنند اما من هم از این جهت صحبت می‌کنم این مطلب را شما بگویید من هم می‌گویم اولاد کمتر زندگی بهتر را شما بگویید و من هم می‌گویم اولادها شما هم یک کم می‌توانید کار کنید ما اینطور نیست که خیلی کمبود داشته باشیم البته خوب اگر یک وقت مصلحت باشد اجازه فقهی است مثلاً وقتی جمهوری اسلامی دید که اگر اینطور به جمعیت افزوده شود ما وابسته می‌شویم ما جمعیتمان زیاد باشد و وابسته و کم باشد وبتوانیم خودمان را حفظ کنیم کمی که مستقل باشیم از زیادی که وابسته باشیم بهتر است این یک اصل اما یک اصل دیگر هم داریم و آن این است که ما از آب و خاکمان به طور صحیح استفاده نکردیم حدیث(رسول اکرم فرمودند از هدر رفتن آب جلوگیری کنید و جلوی آن را سد ببندید ما هم آب و زمین را هدر می‌دهیم و. . . و. . . .
اصلاً اگر وزارت کشاورزی کل وزارتخانه را با همه تشکیلات به خوزستان ببرد و در آن جا کار کنند خود خوزستان می‌تواند گندم تمام ایران را تأمین کند ما از سرزمینمان درست استفاده نمی‌کنیم و در مرکز تشریفات هم زیاد شده است حتی در عالم آخوندها هم تشریفات دارد زیاد می‌شود مثلاً اعزام روحانی به جبهه ما می‌بینیم که مثلاً 32 نفر در دفترهای مختلف قم و تهران و غیره فرد برای اعزام روحانی به جبهه هست اما در خود جبهه روحانی هم نیست نفر برای نفر کار می‌کنند آفتابه لگن دست هم در عالم آخودها و هم در میان مهندسها مثلاً مهندس کشاورزی خانه‌اش شمیران است اما زمین کشاورزی خوزستان ما هنوز نیروهایمان به کار نیفتاده‌اند خیلی نیرو داریم مملکت ایران خوب کشوری است آنقدر کشورها هستند که مثلاً یا نفت ندارند یا جنگل یا دریا و بسیاری از کشورها نیرو ندارند یا همت ندارند مملکت ما مملکت خوبی است منتها در دوره سربازی باید از این نیروها خوب استفاده کرد و در مورد یک سری چیزها خط شکنی لازم است.
حضرت رسول سالی یک مرتبه از جوانان مدینه سان می‌دید و هر کدام را که مناسب کارهای خاصی می‌دید به آن را اعزام می‌نمود از جوانهای برازنده و سالم برای حفاظت مرزها و از آنهایی که نقصی داشتند در درون شهر و برای حفاظت استفاده می‌کرد یک وقت من یک دوستی داشتم که قدش کوتاه بود به گفتم خوش به حالت تو را سربازی نمی‌برند گفت چرا می‌برند منتها به من می‌گویند عدس پاک کن ما همه نیروهایمان را را هنوز به کار نگرفته‌ایم آدم بیکار نباید داشته باشیم امام صادق(ع) میهمان داشتند از یک یک آنها احوالپرسی کرده سپس شغل آنها را جویا شدند یکی از آنها گفت که بیکار هستم و وقتی آن فرد این حرف را زدند امام صادق فرمودند: «سَقَطَ مِنْ عَیْنِی» تو از چشم من افتادی. بیکار معنا ندارد ما هنوز همه‌مان کار نکرده‌ایم به هر حال.
سرشماری ما فکر می‌کنیم که سرشماری از فرآیندهای دنیای امروز است فرمود(اکتبوا الی کل من تلفط بالاسلام) هر کس اسلام آورد و هر کس دارای بچه شد و هر کسی که کلمه اسلام از دهانش در آمد فوری او را بنویسید تا من همیشه آخرین آمار را داشته باشم و هر کس هم که از دنیا رفت مرا خبر کنید مسئله سرشماری مسئله‌ای است که رسول الله در مورد آن عمل می‌نمودند چون ما از این احادیث خبر نداریم فکر می‌کنیم که این مسائل تازه است و مال دنیای امروز حضرت رسول به حضرت امیرالمومنین فرمودند شما در جبهه باید تعدادی جاسوس داشته باشی که چشم تو باشند که مهمترین اخبار را هر لحظه به تو خبر بدهند.
اسیرهای جنگی را پیامبر احوال پرسی می‌کرد و اگر مشکلی داشتند مشکل آنها را حل می‌کرد. شنیده‌اید که هواپیماها چند موتوره هستند پیامبر در مورد افرادی که برای ماموریت اعزام می‌کرد همیشه برای آنها جانشین هم می‌فرستاد مانند اینکه اگر یک موتور هواپیما از کار بیافتد موتور دیگر جایگزین می‌شود ایشان هم از افراد ذخیره استفاده می‌کردند و یا اگر یکی از آنها ریگی به کفششان بود دیگری مراقب باشد مثلاً مسئله فتوکپی ما حدیث داریم:
امام رضا فرمودند هر نامه‌ای را که برای هر کس می‌فرستید باید یک نسخه عین آنرا برای خودمان داشته باشیم که اگر در نامه کم و زیادی شد ما نسخه اصلی را داشته باشیم و بتوانیم ثابت کنیم.
در یک کلام ما هنوز با اسلام آشنا نشده‌ایم نمی‌دانیم اسلام چیست به همین خاطر امام رضا فرمود اگر مردم بدانند اسلام چیست همه مسلمان می‌شوند مانند مسیحی و یهودی که اصلاً نمی‌دانند که اسلام چیست وگرنه اگر اسلام مطرح شود و بفهمند که ما قانون جالبی و مترقی شما(؟)پیدا نمی‌کنید مگر اینکه در اسلام باشد.
پیامبر خیلی زحمت کشید 23 سال شب رحلت پیغمبر بحث ما را گوش می‌کنید برادران و خواهران درباره خودکفایی چیزی بگویم چون سال بازسازی است رسول اکرم را در طائف سنگ باران کردند از طائف رفت بیرون خسته و گرسنه و تشنه تا به بیابانهای طائف رسید تا بچه‌های طائف رهایش کنند بعد یک درختی بود معذرت می‌خواهم به دیوار باغی تکیه داد هوا گرم سنگ خورده دویده، تشنه، خسته رسول خدا افتادند پای دیوار یک خورده که استراحت دید کسی از در باغ آمد بیرون پرسید که این باغ مال کیست فرد گفت مال فلان یهودی یا مشرک. دیدند که تا حالا به دیوار یهودی تکیه نداده رسول اکرم همان طور که نشسته بود خود را کشید و کشید و به یک درخت تکیه داد مؤمن تکیه به دیوار مشرک نمی‌دهد. خدا نکند زنهای ما بخواند و حرفی نداشته باشند یک چیز ایرانی را خرج کنند. خدا کند کارگرهای مادر کارخانه که کار میکنند و حالا چون ایرانی است بگویند خوب است نگویند حالا چون ایرانی باید باز کنیم هر نعلبکی یک جوری است. جوری باشد که وقتی گفتند ایرانی است بگوید احسنت. می‌گویند کلک می‌زنند که مردم نفهمند ایرانی است و لیکن ما که می‌فهمیم رو با زیرش فرق دارد. روی صندوق با زیرش فرق دارد. تازه کسی هم نفهمد خودت که می‌دانی. مردم هم که می‌دانند کلک دیگر بس است. کلک هم یک سال ده سال. . . . باید کاری کرد که بگویند سر و ته این صندوق یکی است.
ایها الناس: رسول خدا مریض بود و بلال را خواند تا مردم را در مسجد جمع کند تا حرف آخر را بزنند سرشان را بستند و از بالای پله‌های منبر گفتند: «و اسعموا لمن وراءکم » جلویی‌ها به عقبی‌ها راه بدهید. مردم کشاورزی که گندم هایشان را به سیلوها می‌فروشند زکات می‌دهند! اگر زکات ندهند برکت از مالشان می‌رود. «و من لم یزک فلا صلوة له » کسی که زکات مالش را ندهد نمازش قبول نیست. «و لا دین له » دینش هم فایده ندارد. «و لا صوم له » روزه‌اش فایده ندارد. «لا حج له »حجش فایده ندارد. «لا جهاد له » جهادش فایده ندارد. چون اسلام به هم وصل است اگر همه نماز را بخوانید ولی السلام علیکم را نگویید انگار هیچی، و فایده ندارد.
چهل متر طناب داد تا بیاندازیم و این سطل به ته چاه برسد، اگر نه متر طناب آماده کنی آخر سر هم به ته چاه نمی‌رسی مثل ماشین اسلام به هم متصل است.
استارت ماشین را که می‌زنی اگزوزش دود می‌دهد و اینها به هم متصلند.
یک کلید که، 8 تا دنده دارد اگر یکی از آنها صاف شود در باز نمی‌شود. اسلام که پزشکی نیست. در پزشکی می‌تواند بگوید من متخصص حلق و بینی هستم اگر به او بگویی پای بچه‌ام شکسته است می‌گوید پیش شکسته بند برد. من متخصص چشمم. پزشکی را می‌توان تخصصی کرد ولی دین که تخصص نیست. یک نفر می‌گوید من متخصص در سینه زدن هستم. هیچ کاری درست نیست. یک نفر می‌گوید من متخصص در چادر سیاهم غیبت می‌کنم که هیچ زن بی حجابی نمی‌کند. من متخصص در تحصیلم نمره‌ام بیست است و حال ندارم نماز بخوانم. ولی این درست نیست اسلام به هم مربوط است.
«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‌ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ »احزاب/21
یعنی رسول الله در جبهه و همه چیز مدل بود همه‌اش با هم بود.
وسط جنگ امیرالمومنین نگاه به آسمان می‌کند ابن عباس به ایشان می‌گوید چرا سر به هوا هستی؟ ! می‌گویند منتظرم خورشید وسط ظهر است باید نماز بخوانم. می‌گوید وسط جنگ هستیم. ولی ایشان می‌گویند علی در وسط جنگ باید نمازش را بخواند. جنگ و نماز از هم جدا نیست. امیرالمومنین وسط جنگ تشنه می‌شوند آب میدهند می‌بیند بهداشتی نیست ظرف پس می‌زند می‌گویند وسط جنگ است. می‌گویند ایشان: علی وسط جنگ کار خلاف بهداشت نمی‌کند. وسط جنگ یک نفر تیر می‌خورد و می‌افتد همه می‌گوید شهید شد پیامبر می‌گوید لباس بیت المال را بدون اجازه پوشید ولو شهید شده باشد خدا صواب شهادت را به او نمی‌دهد. اینها مشکل است و به خاطر همین می‌گویند پلی که از جهنم رد می‌شود از مو باریکتر است. در دنیا هم خوب شدن از مو باریکتر است. باید دقیق بود.
«ایها الناس: ان الله قد فرض الحج علی من استطاع علیه سبیلاً» هر کس مستطیع است باید به حج برود. «و من لم یسأل » اگر کسی به حج نرفت یا یهودی از دنیا می‌رود یا مجوسی یا خرانی مگر اینکه مریض باشد یا «او منع سلطان جائر» یا شاه ستمگر جلویش را بگیرد. این دیگر عذر است.
بعد فرمودند: «علی لا نصیب به فی شفاعتی »
اگر کسی بتواند برود حج و نرود من در روز قیامت شفاعتش را نمی‌کنم.
«یا ایها الناس احفظوا السنتکم » مواظب زبانتان باشید «وابکوا اعینکم » گاهی بگریید یکی از الطافی که ما داریم نعمت خوب گریه است. روز قیامت همه چشمها گریان است جز چند چشم اینکه انسان یاد گناهش بیافتد و گریه کند. گریه ارزش دارد گریه در مظلومیت اهل بیت گریه به خاطر گناه و از ترس خدا. بعضی‌ها وقتی گریه‌شان بگیرد خودشان را نگه می‌دارند که گریه نکنند. اگر گریه در مقابل این باشد که خودش را باخته درست نیست ولی گریه در مقابل خدا ارزش دارد.
«ایها الناس اتعبوا ابدانکم » یک خورده جون بکنید نگویید می‌خواهیم خوش بگذرانیم.
یک نفر به ما گفت برای درس خواندن بیا من اول رفتم دیدم برای نمره درس می‌خوانند نه برای عشق درس این را که دیدم نرفتم. اسیرهای جنگی را که می‌خواستند بفروشند آنهایی که دارای هنری بودند گرانتر می‌فروختند یک نفر را ده برابر فروختند گفتند این چه هنری دارد که این قدر گرانتر است گفتند تشنه شناس است به کسی نگاه کرده می‌گوید این تشنه است. فردی او را خرید بعد میهمانی داد غذای با گوشت شور. . . مردم همه گفتند آب برده و اسیر جنگی گفت دروغ می‌گویند تو مرا برای تخصصم خریدی من می‌گویم دروغ می‌گویند یک نفر گفت مرگ بر تشنه شناس و ظرف برداشت آب بیاورد مرد گفت هان این تشنه است. آنکه نشسته تشنه نیست. کسی که عاشق علم است به عیادت دبیر می‌رود اگر مریض شد؟ ؟ ؟ خوشا بحالش نمی‌گوید الحمدلله امروز راحتیم.
«جاهدوا عدوکم » در جبهه‌ها باشید «و أعروا مساجدکم » در مسجد نماز بخوانید.
یک نفر به خانه ما آمد از آقای شهرش عیب گفت گفتم من مسئول نیستم خودم عیب دارم تازه عیب‌هایی که گفتی برای خود آقا نبود برای پسر و دختر و. . . او بود. «لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌» انعام/164 مثل حضرت نوح که حریف پسرش نشد.
حضرت لوط حریف خانمش نشد گناه آنان چیست! آقا باید عادل باشد بداخلاق بود اشکالی ندارد شما نماز بخوانید بخاطر ثوابش نه به خاطر اخلاق آقا. مسجد را پر کنید تا آمریکا ناراحت شود. ابر قدرتها از اتحاد ما می‌ترسند و نباید مسائل کلی را فدای امور جزیی نمود.
«واخلصوا ایمانکم و انصحوا اخوانکم » دلتان پاک باشد و نسبت به دیگران خیرخواه باشید. حدیث داریم کسی که انسانی را ببیند که کمک می‌خواهد و بی تفاوت بگذرد مسلمان نیست پس چرا ما وقتی کسی را می‌بینیم که بنزین می‌خواهد بی تفاوت می‌گذریم و. . . . یا شاگرد قوی به ضعیف کمک کند و همین کارها برای ما خواهد ماند. حرف بسیار است ولی اشاره می‌کنند وقت تمام شده است.
 

خدایا آبرومندانه ترین افراد رسول خداست و حدیث داریم همه لحظه مرگ رسول خدا را می‌بینیم و نمی‌دانیم از ما راضی است یا خیر؟ ! خدایا به حق محمد و آل محمد به ما توفیق بده نیت و اعمال و افکار ما طوری باشد که رسول خدا از ما راضی باشد.

خدایا به حق پیامبر، عزیزترین افراد، کشورهای اسلامی و کشور ما و مسئولین وامت و دخترها و پسرهای ما را روز به روز بر ایمان و علم و اتحاد و اخلاصشان بیفزا.

خدایا به ما توفیق بده اعمالمان طوری باشد که از قیامت و مرگ همچون رسول خدا نترسیم.

روح امام و شهدا را از ما راضی گردان و به رهبر عزیز انقلاب سلامتی همراه با بصیرت و عزت و قدرت مرحمت بفرما.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاریخ پخش   ::      ۱۳۶۸/۷/۶

منبع: http://ahlolbait.com

پر بازدیدترین ها

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان با عنوان اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله... در رابطه با موضوع دهه صفر در این قسمت قرار دارد.
قرب به پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)

قرب به پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند :«اَقْرَبُکُمْ مِنّى مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیامَةِ اَحْسَنُکُمْ اَخلاقاً»؛[5] کسى که اخلاقش نیکوتر است، در روز قیامت در همنشینى به من نزدیک تر است. یعنى هر کس خوش اخلاق تر، مهربان تر، خیرخواه تر و با گذشت تر است، در قیامت به من نزدیک تر است.
No image

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان پیامبر، نور هدایت عوالم

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان پیامبر، نور هدایت عوالم در رابطه با موضوع دهه صفر در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم واسطه ی فیض الهی

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم واسطه ی فیض الهی در رابطه با موضوع اهل بیت در این قسمت قرار دارد.
وصیت نامه پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)

وصیت نامه پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)

«انا محمد بن عبدالله» من محمد پسر عبدالله هستم که «لایاتی بعدی » یعنی بعد از من پیامبری نخواهد بود «ایها الناس اعلموا ان نفسی نعیت وهان فراقی » خبر مرگ من را به من داده‌اند و من از خدمت شما مرخص می‌شوم
Powered by TayaCMS