در زمينه مسائل زناشويي و آميزش توجهتان را به مطالب زير جلب مي كنيم:

از آموزه هاي ديني به دست مي آيد، همبستر شدن زن و شوهر و ارضاي غريزه جنسي عبادت محسوب مي شود و حتي در روايتي آمده است اگر کسي عمل نزديکي با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد به يکي از سنت هاي پيامبران(ص) عمل کرده است.

رسول خدا می فرمایند :هر مومنی که با همسرش آمیزش جنسی نماید70000 فرشته بالهایشان را برای آنها می گسترانند و رحمت الهی بر آنان نازل می گردد.(مستدرک الوسائل ج14صفحه 154)

نکته اي در اينجا بايد بر آن تأکيد کرد اين است که در انسان برخلاف ساير جانداران، کيفيت همبستر شدن با همسر و انجام رفتار جنسي غريزي نيست و بلکه آموختني است و بايد روش صحيح آن را ياد گرفت، گرچه اصل وجود غريزه جنسي غريزي و فطري است. به همين دليل يکي از اموزه هاي ضروري براي هر پسر و دختر جوان که تصميم دارند ازدواج کنند اين است که دانستني هاي لازم براي اين کار را ياد بگيرند. اين دانستني ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نيازهاي عاطفي يکديگر در هنگام آميزش و رعايت آن، شناخت راه هاي مختلف همبستر شدن، آگاهي از راه هاي جلوگيري از بارداري، تنظيم خانواده، آگاهي از احکام شرعي آن اعم از زمان و مکان آميزش و مسائل ديگر آن مثل غسل و امثال آن، رعايت بهداشت ظاهري مثل مسواک زدن، خوشبو بودن و امثال آن، آگاهي از نکات بهداشتي آميزش و رعايت آن، آگاهي ضمني از اختلال هاي جنسي که در صورت وقوع، سريعا براي معالجه اقدام کنند و صدها نکته ريز و درشت که بيان آنها در اين نامه مقدرو نيست و براي فراگيري آن لازم است به کتاب هاي مفيدي که در اين زمينه تأليف شده مراجعه کنيد.

نکته اي که در اينجا لازم است يادآوري کنيم اين است که رسيدن زن و شوهر به اوج لذت جنسي (ارگاسم) يکي از علائم انجام شدن موفقيت آميز آميزش جنسي است. اما با تأسف بايد بگوييم بسياري از همسران به دلايل مختلف که مهمترين آن عدم آگاهي و رعايت نکات بالا است، از انجام رضايت بخش اين عمل ناتوانند و به همين جهت به مشکلات زيادي اعم از جسمي و رواني مبتلا مي شوند. حتي طبق آماري که روان شناسان و کارشناسان امور خانواده ارائه کرده اند بيش از 75 درصد از عوامل اختلاف هاي خانوادگي ريشه در اين موضوع دارد. حتي شيخ اجل سعدي در گلستان در ضمن داستاني مي گويد:

  • زن کز بر مرد بي رضا برخيزد زان خانه و زان سرا بلا برخيزد

نکته دوم اين است که در رسيدن به اوج لذت جنسي، که علامت آن انزال در زن و مرد است، بين زن و مرد تفاوت وجود دارد و معمولا مرد بسيار زودتر از زن به اين مرحله مي رسد. به همين خاطر بسياري از مردان وقتي به ارگاسم مي رسند دست از کار مي کشند در حالي که هنوز همسرشان به ارگاسم نرسيده است. رها کردن زن دراين حالت باعث مي شود مشکلات جسمي زيادي از جمله ايجاد درد در ناحيه کمر و شکم برايش به وجود آيد. پس لازم است مرد به اين نکته توجه کند و قبل از آميزش، همسرش را با تحريک کردن ، آماده اين کار کند.

در روايات فراواني اين موضوع مهم بيان شده و تصريح مي کند يکي از آداب همبستر شدن با همسر، ملاعبه يعني تحريک زن از طريق لمس و مالش بدن و در آغوش گرفتن است و حتي در حديثي آمده است مردي که قبل از نزديکي با همسرش ملاعبه کند، مورد نظر و لطف و رحمت ويژه خدا قرار مي گيرد.

ملاعبه باعث مي شود كه براي زن فاصله ارضا شدن كم شود و با شروع آميزش پس مدتي زن به اوج لذت جنسي برسد، ولي اگر ملاعبه به صورت كامل انجام نشود، زمان ارضا براي زنان طولاني مي شود، و مرد قبل از زن به ارگاسم مي رسد. البته زن نيز مي تواند زمان ارضاي مرد را با تحريك و ماساژ آلت و ساير قسمت هاي تحريك پذير مرد، طولاني تر كند.

نكته سوم اينكه، ممكن است در اثر عواملي مرد دچار عارضه زودانزالي باشد. براي درمان زودانزالي مردان رعايت موارد زير توصيه مي شود:

  1. قبل از هرچيز بايد توجه داشته باشيد كه محيط و فضا و اتاقي كه در آن استراحت مي كند بايد فضاي آرام و امن باشد زيرا فضاي امن و آرام زمينه كافي را براي عمل زناشويي فراهم مي كند و آرامش رواني محيط زمينه ساز عجله نكردن براي تمام شدن كار لازم و ضروري است. ولي اگر احساس شود ممكن است در معرض مشاهده ديگران حتي كودك خردسال و يا شيرخوار واقع شويد دچار مشكل مي شويد بنابراين توصيه مي شود در اتاق اختصاصي و درب اتاق بسته و حتي قفل شده عمل انجام گيرد.
  2. اگر از مطلب خاصي دچار اضطراب مي شويد به رفع علت اضطراب پرداخته شود زيرا اضطراب از هر مطلب و موضوعي به از دست دادن كنترل و تسلط بر اعصاب و وضيت رواني منجر مي شود.
  3. پيش از ارتباط جنسي، مرد حتما بايد با مالش نقاط حساس و جنسي بدن زن را تحريك كنيد و او را به سر رضايت و شوق آورده تا زماني كه زن به آمادگي كافي براي عمل زناشويي پيدا كند زيرا زن براي رسيدن به اوج لذت جنسي مدت زمان بيشتري نياز دارد. بخلاف مردان كه زودتر تحريك شده و به اوج لذت جنسي مي رسند.
  4. مردان مثل هواپیمای جنگی می مانند و زود آماده انجام ماموریت می شوند ولی زنان مثل هواپیمای مسافربری هستند که برای انجام عمل پرواز احتیاج به زمان دارند.

    بنابراين مرد بايد تحمل كند و با ايجاد آمادگي در زن زمان ارگاسم همديگر را نزديك تر كنند لذا گاهي لازم است 15 دقيقه یا بیشتر مقدمات عمل زناشويي طول بكشد.

  5. قبل از ارتباط جنسي، زن، آلت مرد را به مدت 15 دقيقه ماساژ دهد و با نقاط تحریک پذیر همسر توجه کند.
  6. به محض احساس نزديك شدن لحظه انزال، مقعد خود را سست كرده و با دهان باز نفس آرام و عميق كشيده شود.
  7. براي ارتباط جنسي، مرد در زير قرار گيرد و زن در رو تا مرد ديرتر به ارگاسم و اوج لذت جنسي برسد.
  8. به هنگام ادرار كردن، 2 تا 3 بار و حتي بيشتر ادرار كردن را قطع و وصل كنيد.
  9. از تغذيه مناسب بهره گرفته شود از خوردن ماست و ترشي و نيز مواد غذايي تحريك كننده غريزه جنسي خودداري شود.
  10. در شبانه روز به طور مرتب ورزش كنيد و به تقويت عضلات بدني خود بپردازيد.
  11. در صورت وجود اختلال با مراجعه به پزشك از داروهاي مناسب استفاده شود.

موارد و زمان‏هايى كه نزديكى در آنها حرام است، عبارت است از:

  1. در حال احرام،
  2. زمان نفاس،
  3. در حال اعتكاف،
  4. دوران قاعدگى،
  5. در حال روزه واجب،
  6. زمانى كه زن كمتر از نه سال داشته باشد،
  7. جايى كه طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد.

در مواردى از اوقات، آميزش مكروه است؛ از جمله:

  1. اول ظهر،
  2. مقابل قبله،
  3. پشت به قبله،
  4. در زير آسمان،
  5. در حال ايستاده،
  6. در هنگام غروب آفتاب،
  7. در شب عيد فطر و قربان،
  8. بعد از غذا و با شكم پر،
  9. در شبى كه ماه گرفته باشد،
  10. در روزى كه خورشيد گرفته باشد،
  11. در حالى كه بچه ناظر آنها باشد،
  12. در حال احتلام پيش از غسل يا وضو .
  13. بعد از طلوع فجر تا طلوع خورشيد،

پاره‏اى از آداب و مستحبات آميزش عبارتند از:

  1. تعجيل نكنند؛
  2. با وضو باشند؛
  3. قبل از آميزش ملاعبه كنند؛
  4. در مكان پوشيده و پنهان باشند؛
  5. 5. در زمانى باشد كه زن ميل به آميزش دارد؛
  6. از خداوند فرزندى پاك و مبارك و سالم درخواست كنند؛
  7. تسميه (بسم الله الرحمن الرحيم) و استعاذه (اعوذ بالله من الشيطان الرجيم) بگويند.
  8. بدون مقدمه نباشد بلکه با بازی با نقاط حساس بدن(سینه ها،کلیتریوس،آلت تناسلی..) یکدیگر را آماده کنند.
  9. کوتاه کردن موهای زائد بدن.
  10. استفاده از عطر قبل از آمیزش.
  11. خوردن عسل قبل و بعد از آمیزش که جبران انرژی از دست رفته را بکند.
  12. ادرار کردن بعد از آمیزش(که برای سلامت کلیه ها خیلی مفید است و جلوگیری از عفونتهای ادراری میکند)
  13. بوسیدن زبان یکدیگر و لب گرفتن.
  14. آرایش زن قبل از آمیزش.

در رابطه با مسائل مربوطه به ازدواج و مسائل خانواده كتاب‏هاى متعددى وجود دارد. از جمله مى‏توانيد به كتاب‏هاى زير مراجعه فرماييد:

- ازدواج مكتب انسان سازى شهيد دكتر پاك‏نژاد، ج 3

- آيين همسردارى ابراهيم امينى

- حليه‏ المتقين (ص 70 75) علامه مجلسى

- بهشت خانواده دكتر مصطفوى

- بهداشت ازدواج از نظر اسلام دكتر صفدر صانعى

-ازدواج و مسائل جنسى، گروهى از نويسندگان

-مشاوره جنسي و زناشويي، علي اسلامي نسب.