حیاء در بعد تربیتی (7)

حیاء در بعد تربیتی (7)

حیاء در بعد تربیتی (7)

مروری بر مباحث گذشته

حیاء از اولیای خدا:

اعمالمان هر روز به پیامبر عرضه میشود

ائمه هم اعمالمان را می بینند

چرا با گناهت پیامبر را ناراحت میکنی؟!

اعمالمان هر روز به ائمه نیز عرضه میشود

"عرضه خودِ عمل" به پیامبر نه گزارش عمل

بی حجاب، دروغ گو و ... از امام زمان حیاء کن!

پیامبر آزاری و توقع دستگیری؟!

از خدا حیاء کن آنطور که حق حیاء است!

حیاء از خدا و ورود بهشت

حیاء در بعد تربیتی (7)

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم،

و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین و لعنۀ الله علی اعدائهم اجمعین.

رُویَ عن الصادقعلیه السلام) قال: "لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ".(1)

مروری بر مباحث گذشته

بحث ما راجع به "حیا" بود. عرض کردم یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما مسأله ترویج بیحیایی در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری است. جلسه گذشته بحث ما به تقسیماتی در ارتباط با حیاء رسید.

یک تقسیمبندی در ارتباط این بود که انسان -نعوذ بالله- عمل زشتی را در مرئَی، منظر و دیدگاه کسی انجام دهد و حیاء در آنجا به معنای مُنفعِل شدن روح، انکسار روح و شرمندگی درونی است.

اگر عمل زشتی در دیدگاه و منظر غیر انجام شود، یک وقت غیر عبارت است از انسانهایی مثل خود شخص که از آن به "حیاء من الخلق" تعبیر میکنند،

در روایت هم داشتیم. قسم دوم؛ آن است که "غیر" به این معنا که در منظر یک انسان دیگر باشد، نیست؛ در مرئی و منظر خود انسان، دیدگاه خود شخص انجام دهنده کار باشد که از آن به "حیاء من النفس" تعبیر میکنند. جلسه گذشته روایت اینها را هم به صورت فهرستوار اشاره کردم. حتی جزو محاورات عرفیّه ما هم هست که میگوییم: "خودم از خودم خجالت کشیدم!" این مسأله پیچیدهای نیست.

سوم؛ در دیدگاه غیر است امّا غیر، غیرِ مشهود ظاهری نباشد. یعنی اعمال ما در مرئی و منظر کسی هست که ما او را نمیبینیم. ما در روایاتمان داریم، آیه شریفه را هم مطرح کردم و گفتم کسانی که معتقد به مبدأ و معاد و وحی الهی هستند، ادعای تدیّن و اسلام و ایمان میکنند، باید به این ناظران توجه کرده و از آنها حیاء کنند. صریح قرآن است که برای هر انسانی دو فرشته مأمور است، یکی سمت چپ و یکی سمت راست، ما را میبینند و رؤیت میکنند و به تعبیر ما اینها هستند که اعمال را ثبت و ضبط میکنند، پس عمل زشت در مرئی و منظر آنها قرار میگیرد. یک قسم حیاء، حیاء از آنها است. جلسه گذشته همه را گفتم، آیه را هم خواندم و روایتش را هم خواندم، دیگر تکرار نمیکنم.

حیاء از اولیای خدا:

چهارم؛ مسأله "حیاء من اولیاء الله" است. آخر جلسه گذشته به این قسم اشارهای کردم و ظاهراً یک روایت هم بیشتر نخواندم، ولی از من خواستند که این را بیشتر توضیح دهم. چون از من خواستند وارد میشوم. پنجم؛ "حیاء من الله" است. من همینجور به ترتیب فهرستوار آمدم. "حیاء من الخلق"، "حیاء من النفس"، "حیاء من الملائکه"، "حیاء من الاولیاء".

"حیاء من اولیاء الله" که ما در معارفمان داریم، هم در آیه شریفه داریم و هم در روایات بسیار داریم که من جلسه گذشته فقط به آن اشاره کردم، بعد هم چند جمله گفتم که همه آنها مضمون روایت بود. ما در قرآن آیهای داریم که در ربط با اعمال است که در جلسه گذشته آن را خواندم. آیه شریفه می فرماید: "وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون"(2) ترجمه آیه روشن است. خطاب به پیغمبر اکرم است که بگو، البته بگو یعنی به همه بگو، دیگر در اینجا صحبت از مؤمن و منافق و این حرفها نیست، به همه بگو، هرچه میخواهید بکنید، امّا بدانید که به زودی خداوند و پیغمبر و مؤمنین اعمال شما را میبینند. بعد دارد "وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَهِ" و به زودی شما به سوی خداوندی برمیگردید که دانای پنهان و آشکار است. "فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون" پس به آنچه که انجام دادید، آگاهتان میکند.

من نمیخواهم تفسیر بگویم ولی این را دقّت کنید، من آنچه را که مربوط به بحثم هست میگویم. این آیه شریفه دو بخش دارد؛ یک بخش اوّل و یک بخش دوم دارد. بخش اوّل مربوط به دنیا است، بروید هر کاری میخواهید بکنید بکنید، امّا این را بدانید هم خدا، هم پیغمبر خدا و هم مؤمنین میبینند، این برای دنیا است. بخش دوم مربوط به قیامت است.

اعمالمان هر روز به پیامبر عرضه میشود

در بخش اوّل در ذیل آیه شریفه راجع به همین معنا روایات بسیار داریم، حالا من بعضی از اینها را میخوانم. ابوبصیر از امام صادقعلیه السلام) نقل میکند که حضرت فرمود: "تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ" یعنی اعمال به پیغمبر عرضه میشود. بعد دارد "أَعْمَالُ الْعِبَادِ کُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا" هر روز صبح، ابرارش و فجّارش، ابرار یعنی کار خوب و فجّار یعنی کار زشت. "فَاحْذَرُوهَا" بپرهیزید. بعد حضرت فرمود: "وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ" بعد دارد "و سَکَتَ"(3) حالا در این نکته است که حضرت "المؤمنون" را نگفتند.

ائمه هم اعمالمان را می بینند

یک روایت دیگر داریم، آن هم تقریباً نظیر این است که باز هم ابوبصیر نقل میکند: "قال: قلتُ لأبی عبداللهعلیه السلام) إنَّ أَبَا الْخَطَّابِ کَانَ یَقُولُ" میگوید من به حضرت گفتم که عمر خطاب اینجور میگوید: "إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ تُعْرَضُ عَلَیْهِ أَعْمَالُ أُمَّتِهِ کُلَّ خَمِیسٍ" اعمال بندگان خدا را پنجشنبهها به پیغمبر عرضه میکنند، "فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَیْسَ هَکَذَا" حضرت فرمود: اینطوری نیست. "وَ لَکِنَّ رَسُولَ اللَّهِ تُعْرَضُ عَلَیْهِ أَعْمَالُ أُمَّتِهِ کُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا فَاحْذَرُوا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ جَلَّ وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ" بعد اینجا ابوبصیر میگوید: "إِنَّمَا عَنَی الْأَئِمَّه"(4) من جلسه گذشته گفتم، در تفسیر صافی است که از علی بن ابراهیم نقل میکند که مراد از مؤمنون ائمه هستند. اولیای خدا را هم که بحث کردم و گفتم که اعمال ما بر اولیای خدا هم عرضه میشود، از نظر آیه، اولیای خدا عبارت است از پیامبر اکرم و ائمه طاهرین(علیهمالسلام). من اینها را میگویم برای این که خیال نکنید این بحث، بحث کوچکی است. من همه اینها را میگویم که انشاءالله اینها را در ذهنهایتان برای جاهای دیگر ثبت و ضبط کنید.

چرا با گناهت پیامبر را ناراحت میکنی؟!

روایتی از سُماعه است که نقل میکند: "عن ابی عبداللهعلیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَا لَکُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ اللَّهِ؟!" حضرت رو کرد گفت: چرا شماها پیغمبر را ناراحت میکنید؟ معلوم می شود که جمعیّتی نشسته بودند، چون خطابی که حضرت میکند به جمع میکند، "ما لکم". برای چه شماها اینقدر پیغمبر را اذیت میکنید؟ "فَقَالَ رَجُلٌ" یکی بلند شد گفت: "کَیْفَ نَسُوؤُهُ؟" چطوری ما حضرت را اذیت میکنیم؟ "فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ" شما نمیدانید؟ "أَنَّ أَعْمَالَکُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ" شما نمیدانید اعمال شما به پیغمبر عرضه می شود؟ "فَإِذَا رَأَی فِیهَا مَعْصِیَهً" وقتی میبیند که شما معصیت کرده اید "سَاءَهُ ذَلِکَ" ناراحت می شود. "فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ" پیغمبر را اذیت نکنید. "وَ سُرُّوهُ"(5) خوشحالش کنید. یعنی از او اطاعت کنید، معصیت نکیند، پیغمبر را اذیت نکنید.

اعمالمان هر روز به ائمه نیز عرضه میشود

جلسه گذشته من به اینها اشاره کردم، امّا روایت نخواندم. گفتم اینهایی که میگویم همه متن روایت است. عبدالله بن ابان زَیّاد، پیش امام هشتمعلیه السلام) جایگاهی داشت، ایشان نقل میکند: "کَانَ مَکِیناً عِنْدَ الرِّضَاعلیه السلام قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَاعلیه السلام ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی" به حضرت گفتم: آقا برای من و زن و بچهام دعا کنید! دیدید میگویند: "التماس دعا!" گفت: برای خودم و زن و بچهام دعا کنید! "فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ" من این کار را نمیکنم؟ "وَ اللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَکُمْ لَتُعْرَضُ عَلَیَّ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ" تمام کارهایی که تو و زن و بچهات میکنید صبح و شب همه به من عرضه میشود.

"قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِکَ" در دلم گفتم خیلی عجیب غریب شد، ما تا حالا نمیدانستیم که هر کاری خودمان و زن و بچهمان میکنیم همه را خدمت آقا عرضه می کنند! میگوید: همین که در ذهنم گذشت، همانجا ذهنم را خواند. همان عمل باطنی من و ذهنی من را هم دید. "فَقَالَ لِی أَ مَا تَقْرَأُ کِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ" حضرت فرمود: تو قرآن نمیخوانی؟ "وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون"(6) تو قرآن نمیخوانی؟ متن آیه قرآن است. همانجا عملاً به او نشان داد که همین که در ذهنت آمد جوابت را دادم. تا در ذهنم آمد بلافاصله حضرت گفت: مگر تو قرآن نمیخوانی؟ اینها یک دسته خیلی روشن از آیات و روایات بود.

"عرضه خودِ عمل" به پیامبر نه گزارش عمل

حالا این روایت را گوش کنید؛ روایت در تفسیر صافی است که علی بن ابراهیم آن را از امام هشتمعلیه السلام) نقل میکند: "قالَ إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ کُلَّ صَبَاحٍ أَبْرَارَهَا وَ فُجَّارَهَا فَاحْذَرُوا فَلْیَسْتَحْیِ أَحَدُکُمْ أَنْ یُعْرَضَ عَلَی نَبِیِّهِ الْعَمَلُ الْقَبِیح"(7)این روایتی بود که به عنوان بحث حیاء آوردم. یک روایت بود، امّا این روایت، پیش قراولهای این بحث آیه و روایات است.(8)

من دو تا تفسیر میکنم ببینیم کدام یک از اینها در آیه و روایات است؟ یک وقت هست که فرشتهها مأمور هستند اعمال ما را گزارش کنند، اینجا بین عمل زشت من و اطّلاع آقا یک واسطه میخورد، مثل این که گزارش میکنند، مینویسند و میبرند به پیامبر میدهند. یک وقت هست که خود عمل را میبرند، هم آیه و هم روایات این را میگویند. ما خودِ کار تو را میبینیم، این خیلی مسأله مهمّی است.

"وَ قُل اعمَلوا فَسَیَری اللهُ" خدا، پیغمبر و ائمه عملت را میبینند، نه اینکه برای آنها گزارش میکنند، در تمام روایات هم این آمده است. همان هم که آمد پیش امام هشتم(علیهالسلام)، امام به او گفت: ما اعمال شما را میبینیم، همین که در ذهن فرد، این مسأله خیلی عجیب آمد، امام به او فهماند که من ذهن تو را دیدم. آن چیزی که در ذهن تو گذشت، همین الآن دیدم.

بی حجاب، دروغ گو و ... از امام زمان حیاء کن!

پس ائمه اعمال ما را در بعد دیداری، گفتاری و رفتاری میبینند. حالا من سؤالم این است؛ این چه قیافهای است برای خودت درست کردی؟ زنها را میگویم، تو چه خیالی کردی؟ امام زمان(صلواتاللهعلیه) دارد این هیکلت را میبیند، کنار مرد نامحرم داری میروی. مَرد دارد هیکلت را میبیند. بیحیا!

حرفهایی که داری میزنی، آن موقع که داری دروغ میگویی، دروغت را دارد میشنود! قبل از آن که مستمع حرف تو را بشنود او میشنود! به شماها معارفتان را نگفتند و گر نه خجالت میکشیدید. تمام کارهایی که داری میکنی، این روابط نامشروعی که در جامعه است، همه را میبیند و همه را میشنود. از پیغمبر گرفته تا امام زمان(صلواتاللهعلیه) همه این کارها را میبینند. از اولیای خدا حیاء نمیکنی؟ من هم آیه خواندم و هم روایات. اطلاعات تفسیری هم دادم با این که دنبال تفسیر هم نبودم. آنهایی که اهلش هستند بروند ببینند. کسی نمیتواند این نکته را که پیامبر و ائمه همه چیز را میبینند، انکار کند.

پیامبر آزاری و توقع دستگیری؟!

من در اینجا میخواهم نکتهای بگویم. بعضی میگویند: چرا ائمه جوابم را نمیدهند؟ باید به آنها گفت: خجالت بکشید! چرا توسّلات من اثر نمیکند؟ خجالت بکش! حیاء کن! با این قیافهات، با این حرفهایت و با این کارهایت چه توقّعی داری؟! خیلی آقا هستند، واقعاً خیلی بزرگ هستند. از خودت حیاء نمی کنی، از مردم حیاء نمیکنی، حدّاقل از اینها حیاء کن. یکی دو تا هم نیستند، روایات زیادی در این باب داریم. هر روز و هر شب به پیغمبر رنج میدهی، بعد میخواهی پیغمبر دستت را بگیرد، مدام توسّل میکنی، مدام دعای توسل میخوانی؟ مدام دعای فرج میخوانی؟

امشب بروید بنشینید فکر کنید، می توانید بفهمید گره کار کجا است؟ خیال کردی کارهایت از اینها پنهان است؟ جلوی مردم قیافه دین داری می گیری امّا آیا او هم نمیفهمد که داری دروغ میگویی؟ داری ریاکاری میکنی، داری فریبکاری میکنی، او نمیفهمد؟ فرض کن سر من کلاه گذاشتی، سر آقا که نمیتوانی کلاه بگذاری.

از خدا حیاء کن آنطور که حق حیاء است!

به نظر من "حیاء من اولیاء الله"، در دیدگاه افراد متعدد است، یک وقت میگویی در دیدگاه شخص واحد است، یک وقت میگویی دیدگاه خودم است، اینها را میآیی مطرح میکنی، یک وقت میگویی دیدگاه اولیای خدا است، یکی و دو تا نیست، متعدد است.

چون قول داده بودم و وعده کرده بودم خواستم بگویم، "حیاء من الله تعالی" نیز داریم. یعنی در باب اقسام حیا، در این تقسیمبندی که در دیدگاه باشد، قسم پنجم حیاء از خدا است. روایات متعدده داریم. من چند تا روایت میخوانم که مطلبی در آن هست که انشاءالله جلسه بعد اگر خدا توفیق داد و عمری داد میگوییم. روایتی از پیغمبر اکرم است که فرمودند: "قال رسولالله(صلیاللهعلیهوآلهوسلم): اسْتَحْیُوا مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاء"،(9) از خدا حیاء کنید آنطور که حق حیاء است. روایت دیگری از پیغمبر اکرم است که فرمودند: "رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اسْتَحْیَا مِنْ رَبِّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ"،(10) خدا رحمت کند بندهای را که از پروردگارش حیاء میکند آنطور که حق حیاء است.

حیاء از خدا و ورود بهشت

در روایتی هست که حضرت به ابیذر فرمودند: "أَ تُحِبُّ أَنْ تَدْخُلَ الْجَنَّهَ؟ قُلْتُ نَعَمْ فِدَاکَ أَبِی" به ابوذر گفتند: دلت میخواهد به بهشت بروی؟ گفت: بله. چه کسی دلش نمیخواهد؟ "قَالَ فَاقْصِرْ مِنَ الْأَمَلِ" آرزوهایت را کوتاه کن. "وَ اجْعَلِ الْمَوْتَ نُصْبَ عَیْنَیْکَ" مرگ را همیشه در نظر داشته باش، یادت نرود که می میری. "وَ اسْتَحِ مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاء"(11) از خدا حق حیاء را داشته باش، اینجا فقط برای ابیذر است.

در یک روایت دیگر هست که فرمودند: "قال: أ کلکم یحب أن یدخل الجنه" آیا همه شماها دوست دارید که وارد بهشت شوید؟ "قالوا نعم یا رسول الله" خطابی که فرمودند عمومی بود، چون کلُّکم دارد. "قال قصروا من الأمل" آرزوهایتان را کوتاه کنید "و ثبتوا آجالکم بین أبصارکم" مرگ را همیشه پیش چشمهایتان ثبت و ضبط نگه دارید. یادتان نرود که میمیرید. "و استحیوا من الله حق الحیاء"(12) از خدا شرم کنید آنطور که از خدا شرم کردن سزاوار است. حالا إنشاءالله جلسه آینده روی این تکیه میکنم که حق حیاء از خدا یعنی چه؟ آنطور که سزاوار است، انسان از خدا شرم کند، یعنی چه؟ این خودش بحثی است، چون در تمام این روایات داشت که از خدا شرم کن آنجوری که سزاوار است از خدا شرم کنی، این خودش بحثی است.

منبع: www.mojtabatehrani.ir

Powered by TayaCMS