سخنران استاد حق شناس
﴿يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله والرسول اذا دعاكم لما يحييكم واعلموا ان الله يحول بين المرء و قلبه و انه اليه تحشرون﴾.[1]
بنده و همکاران بنده باید بدانیم که اگر براي شما حديث بگويیم، مسئله بگويیم، خدمت به شما بكنیم؛ طيور آسمان و زمين و ماهي هاي دريا همه برای ما دعا خواهند کرد. (این را امام علیه السلام مي فرمايد كه زبان آنها را مي داند)
شما شنوندگان هم مورد رحمت وآمرزش پروردگار هستيد، مخصوصاً در ماه ذي حجه که حضرت فرمود: كسي كه در ماه ذي حجه علم ياد بگيرد، مثل اين است كه پای موعظه ی انبیاء الهی نشسته است.
رفقاي عزيز! من به دكان شما نيامده ام. خانه هاي شما را هم بلد نيستم. نمي خواهم هم كه ياد بگيرم. ارباب ما شخص اول عالم امكان است و ما به شما هیچ احتياجي نداريم و اين براي انجام وظيفه است كه ارباب دستور داده كه بايد برای شما مسئله بگوييم، این حرفها را بگوییم و شما هم بشنوید.
اي كساني كه ايمان آورده ايد! خدا و رسولش را اجابت کنید، زيرا كه شما را به حيات و زندگي دائم و آنچه که سبب حیات قلب شماست، دعوت می کنند.
اگر شما وقتتان را فقط صرف پول درآوردن بكنيد؛ قلبتان از بين خواهد رفت، ازآدميت دور شده و يك حيوان درست و حسابي خواهید شد.
﴿ان الله يحول بين المرء و قلبه﴾
.[2] «ان يعتقد الحق باطلاً و ان يعتقد الباطل حقاً».[3] پروردگار نمي گذارد كلاه سر شما برود، انشاء الله. ﴿واليه تحشرون﴾.[4] به پروردگار ملحق خواهيد شد و پروردگار جزاي عمل شما را بررسي خواهد كرد. «ان خيراً فخيراً و ان شراً فشراً».[5]
«قلب ليس فيه شيء من الحكمة کبيت خرب».[6] قلبی كه درآن دانش و علوم آل محمد علیه السلام نباشد، مانند خانه ا ي خراب است.
شنيدم در مدرسه ي آقاي مجتهدي آشيخ عيسي منبر مي رفت و يك ساعت احکام مي گفت، يك ساعت اصول عقايد و يك ساعت هم اخلاق. آنها چه مردمي بودند كه من در مقابل هر يك ساعت به دو سه دقیقه برای شما مصالحه كرده ام! چقدر ظرفيت معنوي شما تحليل رفته است! «فتعلموا». یاد بگیرید که خلق شده ايد براي چيز فهميدن. رزق و روزي را پروردگار مي رساند.
شخصی عرضه داشت: يابن رسول الله کسب و کار ما چگونه باشد؟ حضرت فرمودند: بين «مضيع» و «حريص».[7] نه چنان باشید که بگويند: فلانی چهار دست و پا روی دنیا افتاده و نه چنان که بگويند: شل و واداده است. تشخیص بین این دو هم با عرف است.
«فتعلموا و علموا». ياد بگيريد و ياد بدهيد. برای اهل خانه هم بگوييد؛ ولی آنها را ملزم نكنيد. شما بگویید، اگر گوش دادند؛ دادند و اگر ندادند؛ ندادند. كما اينكه شما هم گوش بدهيد يا ندهيد.. (برای بنده تفاوتی نمی کند)
«فتفقوا». فقه بياموزيد. يا مسائلتان را، يا آن رموز اخلاقي را. «ولاتموتوا جهالا». مبادا مثل روزي كه از مادر متولد شده ايد، نادان و جاهل از دنيا برويد. «فان الله لايعذر علي الجهل». خداوند از جهل نمي گذرد. مي فرمايد: چرا نرفتید یاد بگیرید.
برادرِ آقاكمال -كه به جبهه رفت و شهيد شد- يك روز به بنده گفت: ديشب مرا آقا هشت تا چوب زد. گفتم: آقا! چرا مرا چوب زديد؟ فرمود: چرا به مسجد نمی روی؟ آنجا مسأله گفته مي شود، روايت گفته مي شود، چرا آنجا نمی روی تا به روایات و مسائل شرعی گوش بدهي. اگر رفتي؛ رفتي والا دفعه ی بعد شانزده چوب مي زنيم. يك صلوات بفرستيد.
حضرت جواد علیه السلام مي فرمايد: اين راه را بايد با قلب برويد؛ نه با دست و پا. اگر قلب را اصلاح كرديد؛آن وقت یکمرتبه..
«اكثر عبادة ابي ذر التفكر».[8] چرا من در ورطه ي ناداني مانده ام؟! اگر يك قدم بزنی؛ مي رسي به خدا. با رکوع و سجود به دست و پيشاني ات زحمت مي دهي؛ اما غيبت مي كني، اهانت مي كني، غیبت مسئولين ممكلت را مي كني، نمي تواني هم بروي حِلّيّت بطلبي، بد مي گويي، زبانت بد است.
یک بار عاشورا خوانده شد براي شما و موشك باران قطع شد. یک بار هم عاشورا خوانده شد و بيست روز ديگر يك نداي غيبي گفت: جنگ تمام است. شما هم باید به بركت عاشورا خوب بشويد، داداش جون!
يك دفعه من می خواستم یک گوسفند عقيقه بگیرم، دیدم که به این گوسفندها آب و نمک می دهند تا وزنشان زیاد بشود. يك کسی که آنجا بود، به بنده گفت: آقاي ميرزا! همين پولها موشك مي شود و مي خورد توی سر من و شما!!
يك گوسفند ديگر را هم وقتی كشتند، تقريباً چند کیلو طناب و ريسمان و نايلون درون شكم اين گوسفند بود! عجب كسب هاي حلالی و عجب آقاياني كه ما براي آنها عاشورا مي خوانيم!
قلبت را چگونه بايد معالجه كني؟ يك پدر براي تو قرار داده كه علم است. بايد به این مسجد و مساجد ديگر بروید و از آقايان استفاده كنيد. «واجعل علمك والدا تتبعه».[9] علمت را مثل پدرت قرار بده و از آن تبعیت کن. مسئله ات را ياد بگير، داداش جون!
به قول مرحوم آشيخ محمد حسين[10] که مي گفت: چايي خوب و بد را كه با هم مخلوط می کنید! به شير هم كه آب اضافه مي كنيد! با يهود محشور خواهيد شد. حرام است. بركت از شما برداشته مي شود.
هر چه نفس می خواهد بر خلافش عمل کن!
«واجعل نفسك عدوا تجاهده». نفست را دشمن خودت بدان و هر چه مي خواهد، برخلافش بكن.
«واجعل مالك كعاريةٍ تردها». اين مالی که در دست توست، امانت پروردگار است، نعمت پروردگار است و بايد دودستي تقديم وارث بكني.
[1] - الانفال /24
[2] - الانفال /24 « بدرستیکه که خداوند بین شخص و قلب او حایل می شود».
[3] -کذا فی تفسير العياشی: عن ابی عبدالله قال: لايستيقن القلب ان الحق باطل أبدا
و لايستيقن ان الباطل حق ابداً. تفسير العياشی، محمد بن مسعود العياشی ج2 ص53
« پروردگار حایل بین شخص و قلب است که او حق را باطل و باطل را حق بشمارد».
[4] - الانفال /24
[5] - عن الرضا عليه السلام: ويحک يابن عرفة اعملوا لغير رياء ولاسمعة فانه من عمل لغير
الله وکله الله الی ما عمل ويحک ما عمل احد عملا الا ردأه الله ان خيرا فخير و ان شرا
فشر. الکافی ج 2 باب الرياء ص 293
[6] - قال رسول الله (ص) قلب ليس فيه شیء من الحکمة کبيت خرب فتعلموا و علموا و تفقهوا و لاتموتوا جهالا فان الله عزوجل لايعذر علی الجهل. کنزالعمال 10/147/28750 الفردوس 3/208 /4590
[7] - عن ابی عبدالله عليه السلام قال: ليکن طلبک للمعيشة فوق کسب المضيع و دون طلب الحريص الراضی بدنياه المطمئن اليها و لکن انزل نفسک من ذلک بمنزلة المنصف المتعفف ترفع نفسک عن منزلة الواهن الضعيف و تکتسب ما لابد منه ان الذين اعطوا المال ثم لم يشکروا لا مال لهم. الکافی . ج 5 ص 81
[8] - عن ابی عبدالله عليه السلام: کان اکثر عبادة ابی ذر(ره) التفکر والاعتبار. البحار ج22 ص 431
«امام صادق(ع) فرمودند: بیشترین عبادت ابوذر(ره) تفکر و عبرت گرفتن بود».
[9] - عن ابی عبدالله عليه السلام: اجعل قلبک قرينا برا و ولدا واصلا واجعل علمک والدا تتبعه واجعل نفسک عدوا تجاهده و اجعل مالک عارية تردها. وسائل الشيعة ج 15 ص 162
[10] - شیخ محمد حسین زاهد(ره)