شهادت امام هادی(علیه السلام)

شهادت امام هادی(علیه السلام)

بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی- مد ظله - به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین

بحث ما در مسأله هفتم بود ولی چون شیخ الطائفه در مصباح المتجهد می فرماید: سوم رجب که مثل فرداست، روز شهادت علی بن محمد الهادی العسکری است، لذا اهمّ تمام مطالب، درک یک جمله است:

شیخ انصاری لازم است که بفهمد زیارت جامعه چیست. شیخ با آن مشاغل: از علم و عبادت و زعامت مذهب ، زیارت جامعه اش هیچ روز ترک نمی شد.

امام دهم اگر در زندگانی از او غیر از این زیارت نبود، برای اثبات امامت مطلقه او کافی بود؛ بحری است که لایُدرک قعر این دریا. و ما امروز چند کلمه از این زیارت را طرح می کنیم. فقط به اشاره می گذریم، نه به شرح. شروع این عنوان از این جمله است:

والمقصر في حقّکم زاهق . خود ابتدای مطلب به این جمله برای اهلش یکفی. قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا . مقصر در حق شما زاهقٌ . کیست که از این تقصیر مُبرّا باشد ؛ همه گرفتاریم، چون نه حق او را شناختیم ، نه به مردم شناساندیم: حق او چیست.

والحق ُ ، اصلا مطلب گفتنش بیچاره می کند فکر را . والحق معکم وفيکم ومنکم وإلیکم وأنتم أهلهُ ومعدنهُ ، این پنج کلمه اما پنج دریا . کیست که بفهمد : حق چیست؟ بعد بفهمد این پنج مطلب را که بعد خواهم گفت. ومیراث النبوةعندکم وإیاب الخلق إلیکم وحسابهم علیکم وفصل الخطاب عندکم وآيات الله لديکم وعزائمه فيکم.آنجا که حیرة الاولین و الآخرین است اینجاست: ونوره وبرهانهُ عندکم وأمرهُ إلیکم.

محور بحث، حق است . حق چیست؟ باید قرآن را فهمید تا زیارت جامعه فهمیده بشود.

ثُمَّ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ. پس حق، غیر قابل ادراک است چون اول حق، خود اوست که لایتنهی در ذات ، جلال ، جمال ، کمال ، افضال.

فتوکل علی الله، چرا؟ فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ . وقتی حق اوست قهراً مبدأ حق، منتهی حق، وسط حق، تکوین حق ، تدوین حق ، حقٌ في الحق من الحق إلی الحق.

بعد نوبت می رسد به فعل او. فعل دو فعل است: فعل تکوینی، فعل تدوینی . اما فعل تکوینی : وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ. اینها را خوب دقت کنید، سیر کلام خدا تا بعد یک کلمه از [زیارت]جامعه شاید تا حدّی فهمیده بشود.

این فعل تکوینی اوست، اما فعل تدوینی: ارسال رسول، انزال کتب، از آدم تا خاتم از صحف تا قرآن. قَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ. این هم در مرحله دوم . هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقّ.

ختم کلام. وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ. نه تنها انزال، بالحق است، نزول هم بالحق است. این هم فعل تدوینی اوست. بعد، منتهای أمر چیست؟ مبدأ حق ، وسط تکویناً ، تشریعاً ، تدویناً حق ، منتها چیست؟ ويَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ. بعد ختم مطلب این است: الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ که روز آخرِ منتهای سیر است: الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَنِ.

اگر این درک شد توسعه حق، از کجاست تا کجا، شعب حق و انشعابات حق از مبدأ تا معاد ، از تکوین تا تشریع، معلوم شد ، آن وقت معلوم می شود که چه فرمود، فرمود: المقصر في حقکم زاهقٌ ، والحق معکم. این اول. الحقُ معکم ، الف و لام حق، چه الف لامی است ؟ جنس حق است، آن هم حق با این سعه دایره ، کلمه اولی این است :الحق معکم، آن طبیعی حق، مطلق الحق، حق مطلق ، معیّت با شما دارد. معیّت یعنی چه؟ معیّت از مقوله اضافه است. انفکاک بین دو طرف مع با حفظ معیّت، محال . الحق معکم. این کلمه اولی است.

دوم: وفیکم . آن حقّی که با آنهاست کدام است ؟ آن حقی که در آنهاست، کدام است؟ هم معیّت و هم ظرفیّت . کیست که بفهمد، آن هم معیّت با چه؟ با حق مطلق. ظرفیت برای چه ؟ برای حق .

مهم سه قسمت بعد است. ومنکم . مبدأ حق شمایید، منتهای حق هم شمایید. والحق منکم والیکم، باز چه حقی است که مبدأ اوست، این حق غیر از آن حق است ، حقی که منکم، غیر از حقی است که آنها منه . تمایز اینها باید روشن بشود.

والحق منکم والیکم. باز آن حقی که ینتهي به آنها چیست؟ این بحث چهارم.

بحث پنجم. وأنتم أهلهُ ومعدنه. معدن چیست؟ منبت جوهر ، از معدن آن گوهر می روید . شما معدن حق اید ، حق از شما می روید ، آن حقی که باز آنها معدن آن حق اند ، حق پنجم می شود . این پنج شعبه حق.

ومیراث النبوة عندکم وإیاب الخلق الیکم . الخلق، نه انسان، ایاب کل خلق به سوی شماست ، حساب کل خلق هم با شماست.

وفصل الخطاب عندکم. آنی که فیصله بدهد خطاب را فقط نزد شماست.

وآیات الله لدیکم وعزائمه فیکم ونوره وبرهانه عندکم . نور خدا نزد شماست ، یعنی چه؟ سوره نور را بخوان ، آیه نور را بفهم ، بعد جامعه را بخوان ، آن نور عندکم.

وبرهانه عندکم ، برهان الله نزد شماست. این برهان چیست؟ اینجاست که عقل کمّل مات است .وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ- سوره یوسف را بفهم- وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ. آن برهان پیش شماست.

حالا ما مقصریم یا نه؟ حالا وقت نیست، فقط به یک کلمه تمام می کنیم، این اجمال بود اما تفصیل، هنگامه ای است.

وأمرهُ إلیکم، امر او بسوی شماست ، امر چیست؟ وأمرهُ إلیکم، إِنَّمَا.. إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ، آن امر، نزد امام دهم است.

قطب الدین راوندی ، عَلَم اَلاعلام ، مُعظّم عِندَ العامة و الخاصّه نقل می کند. مختصر این است:

متوکّل از هندوستان یک شعبده باز را احضار کرد. چون هند مرکز علوم غریبه بود ، آیا چه خبر است که این جور بیچاره می شود؛ از هندوستان ، آن هم با آن قدرت، با آن ثروت ، مهمترین فنّان علوم غریبه را به سامره می آورد. بعد با او قرار می گذارد: من از تو یک مطلب می خواهم ، خزینه هم باز شده ، آن مطلب این است که علی بن محمد را پیش مردم خجل کنی .

این فحل هندی گفت: مجلسی بیارا، سفره ای بینداز ، بر سر آن سفرده گرده های نان بگذار ، او را هم بیاور ، مرا پهلوی او بنشان . تمام زُعمای قوم، رجال حکومت عباسی ، همه جمع . خاقان، علما، وزرا . مجلس آراسته شد، سفره انداخت، دستور مشعبد را اجرا کرد ؛ امام را پهلوی او نشاند. بعد که هنگام غذا شد دست دراز کرد به گرده نان، نان پرید. قدرت، این قدر بود. به گرده نان دوم دست دراز کرد، نان پرید. به گرده نان سوم دست دراز کرد، نان پرید . نص کلام قطب از حاجب متوکل این است: فتضاحکی القوم ، مقصد حاصل شد. فتضاحک القوم؛ همه قوم به خنده افتادند که این جور امام دهم منفعل شد. در این هنگام وأمره إلیکم، صبر کرد او تمام هنر را نشان بدهد، بعد که همه نشان داده شد ، نوبت رسید به تمسخر قوم، متوکّل تکیه داده بود به متکأی، بر آن تکیه گاه یک نقش شیر بود. دست گذاشت روی همان نقش. یک کلمه گفت: خُذهُ ، بگیر او را ، یک مرتبه شیر پرید. مجلسی نماند. بلعید مشعبد را، آمد مقابل حضرت، اشاره کرد، برگشت به متکأ .

کاری کرد که موسی بن عمران نکرد. موسی عصا را انداخت، سحر سحره را بلعید اما عصا جسم بود ، حجم داشت ، ابعاد ثلاثه داشته ، قدرت الهی را که نشان داد، موسی و عیسی و همه باید تماشا کنند. نقش و رنگ و... آن هم نقش پرده ، خورد این بدن را ، برگشت به همان جا ، باز شد نقش ، یعنی چه؟ یعنی کلید وجود و عدم ، در دست علی بن محمد است . این است: وأمره إلیکم وأمره إلیکم ؛ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ .

شش ساله بود بر مسند امامت نشست. از عمرش آنچه گذشته بود شش سال و پنج ماه بود . بر مسندی نشست که در حدیث لوح بیان شده است: تمام حق مطلق در او ظهور کرد. طفل شش ساله بر مسند خاتم نشسته . چهل ساله هم از دنیا رفت . در این عمر کوتاه ، چه گفت و چه کرد؟!

وظیفه فرد فرد شما این است که این مقام را بشناسید، به مردم بشناسانید، مبادا روزگاری بشود که این جمله بر ما منطبق بشود: والمقصر في حقکم زاهق. دیگر وقت نیست.

امید است مردم این مملکت ، که واقعا من به نوبه خودم دست این جوانها را می بوسم که در روز شهادت مادرش زهرا، این غوغا را در مملکت بوجود آوردند، نه تنها دست آنها را می بوسم ، آن پاهای برهنه ای که برای عزای مادر او آنچنان بیرون آمد در آن هوای گرم، اگر خدا به من سعادت بدهد پابوسم آنهایم. همان ها باید فردا بپا خیزند، جبران آن غربت را بکنند که در روزگار متوکّل چه کشید و الان هم آن قبر غریب چه می کشد . شاید مرهمی بر قلب فرزندش ولی عصر گذاشته بشود.

اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه، في هذه الساعة وفي کل ساعة وليا وحافظا وقائدا وناصرا ودليلا وعينا حتی تسکنه أرضک طوعا وتمتعه فيها طويلا.

 

جدیدترین ها در این موضوع

مهمان خدا

مهمان خدا

ما هميشه خود را ميهمان خدا مي بينيم . ” هميشه ! يعني اينكه ماها هميشه و هميشه ، حداقل اون حالي رو كه در مهماني هاي با مردم داريم ، در زندگي مون نسبت به خدا داريم . ما دو راه داريم : راه اول اينكه : در اين زماني كه زنده هستيم و در اين كره زمين زندگي مي كنيم ، با وسواس و سختگيري به خودمون چه در مسائل مادي و چه مسائل معنوي ، با تكلف و ناراحتي و سختي يك زندگي سخت رو داشته باشيم و..
از خود تا خدا (قسمت نهم)

از خود تا خدا (قسمت نهم)

من دنيا رو به دلم نبستم ، هروقت هم دلم خواست رهاش مي كنم . پس رمز دل نبستن به دنيا اينه كه انسان وابسته نباشه .
از خود تا خدا (قسمت ششم)

از خود تا خدا (قسمت ششم)

خواجه نصيرالدين توسي از كساني بود كه خيلي اعتقاد داشت بايد خدا رو از طريق عقل شناخت . هر كسي از راه مي رسيد ازش سؤال مي كرد : آقا ! من مي گم خدا نيست ، نظر تو چيه ؟ خيلي بحث مي كرد ، به يه بيابوني رسيد ديد يه پيرمرد خاركني بيل مي زنه ، هر بيلي كه مي زد مي گفت : يا الله . بهش گفت : ببخشيد پدرجان ! اگه يه كسي بگه : خدا نيست ، تو چكار مي كني ؟ گفته بود : كي گفته ؟! ـ حالا اگه يه نفر پيدا بشه و بگه خدا نيست ! گفت : همچين با اين بيل مي زنم تو سرش كه مُخش بياد تو دهنش !
از خود تا خدا (قسمت پنجم)

از خود تا خدا (قسمت پنجم)

خيلي ها اومدند در مورد خلقت ، چيزهايي گفتند ، يه عده گفتند :‌ هدف از خلقت اين هست كه ماها عبادت كنيم و به بهشت برسيم . يه عده گفتند : مثلاً خدا مي خواست نشون بده چقدر قويه ، چقدر قادره ، چقدر رحيمه ، چقدر كريمه ، يه محيطي فراهم كرد كه تو اين محيط اينها رو ثابت كنه ! اون روايتي كه مي گه : خداوند فرمود ” كُنْتُ كَنْزَاً مَخْفِيّاً ” من يه گنج مخفي بودم . مردم و ‌همه موجودات را خلق كردم براي اينكه بفهمند من چي هستم و كشف بشم . اون يه بحث جداگانه است .
از خود تا خدا (قسمت چهارم)

از خود تا خدا (قسمت چهارم)

ارزش مؤمن : بعضي وقتها با خودم فكر مي كنم كه آيا اونهايي كه ايمان مي آورند و مخصوصاً‌ جوان تر هستند ، آيا مي توانند در سيلابهاي مختلف خودشون رو حفظ كنند ؟ و آيا واقعاً توقع بي جايي نيست كه ما فكر كنيم برادر و خواهر جوانمان با يكي دو ساعت پاي منبر نشستن ديگه اونقدر قوي بشه كه بتونه وارد يك جامعه خيلي خيلي فاسدي بشه كه اصلاً از همة در و ديوارش فساد مي باره ، و اينكه بتواند خودش را حفظ كند . آيا اين توقع زيادي نيست ، ارزشهايي كه با خون ، جنگ ، باروت ، بدبختي ، به دل ما نشسته ، جوانهاي امروز با چند تا منبر و سخنراني و خاطره به اينها برسند ؟

پر بازدیدترین ها

شب مخصوص زیارتی امام رضا (ع )

شب مخصوص زیارتی امام رضا (ع )

شب 25 ذی القعده ، شب مخصوص زیارتی آقا امام رضا (ع) . شب دحو الارض یعنی شبی که زمین آفریده شده و همچنین به روایتی شب شهادت آقا امام رضا (ع) هستیم و در کنار قبر برادر بزرگوار ایشون آقا احمد ابن موسی (ع) و ان شالله که خداوند زیارت امشب ما رو در کنار حرم آقا امام رضا (ع) قرار بده.
کاریزمای مهدوی

کاریزمای مهدوی

در دین مبارک اسلام و در مکتب حقه ی شیعه، ما معتقد به این هستیم که منطق به تنهایی کارگزار نیست. در قرآن، خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید : لو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك... اگر با محبت با مردم برخورد نمی کردی، مردم از اطرافت متفرق می شدند: کاریزمای قوی.
مهمان خدا

مهمان خدا

ما هميشه خود را ميهمان خدا مي بينيم . ” هميشه ! يعني اينكه ماها هميشه و هميشه ، حداقل اون حالي رو كه در مهماني هاي با مردم داريم ، در زندگي مون نسبت به خدا داريم . ما دو راه داريم : راه اول اينكه : در اين زماني كه زنده هستيم و در اين كره زمين زندگي مي كنيم ، با وسواس و سختگيري به خودمون چه در مسائل مادي و چه مسائل معنوي ، با تكلف و ناراحتي و سختي يك زندگي سخت رو داشته باشيم و..
No image

دعای ماه رجب یامن ارجوه

نور

نور

خلاصه سخنرانی | نور هرچقدر معرفت بیشتر شود، احساس تقصیر بیشتر می شود. * در عرفان قلبی پرده های شک و دودلی نسبت به مصالح خداوند از چشم دل کنار زده شده است.
Powered by TayaCMS