علائم ظهور امام زمان در روایات

علائم ظهور امام زمان در روایات

علائم ظهور امام زمان علیه السلام در روایات

1-گسترش ترس و ناامنی:

2-حرام خوری و آلودگی های اقتصادی:

3-تهی شدن مساجد از هدایت:

4-مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان:

5-سردی عواطف انسانی

6-آشنا گریزی و همسایه آزاری

7-گسترش فساد اخلاقی

8-زن پرستی

9-بی غیرتی خانوادگی

10-آرزوی کمی فرزند

11-شهوت گرایی و لذت جویی

12-مرگ های ناگهانی

13-جنگ و کشتار

علائم ظهور امام زمان علیه السلام در روایات

در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده است. اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم:

1-گسترش ترس و ناامنی:

امام باقر علیه السلام می فرماید:"حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس." و نیز فرمود:"مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد."

2-حرام خوری و آلودگی های اقتصادی:

در آخرالزمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می رسد، خانواده ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی های اقتصادی همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری و گران فروشی غوطه ور می گردند:" هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه بزرگی همون فحشا، کم فروشی، کلاه برداری و شرب خمر انجام نداده باشد ، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است و می بینی که زندگی مردم از کم فروشی و تقلب تامین می شود. در آن زمان ربا شایع می شود، کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند."

3-تهی شدن مساجد از هدایت:

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخرالزمان می فرماید:"مسجدهای آن زمان آباد و زیباست، ولی از هدایت و ارشاد در آن خبری نیست."

4-مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان:

از دیگر نشانه های آخرالزمان، کم توجهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانع تراشی برای علم آموزی دینی و گرایش های الهی آنان ست:"وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان! نه از پدران مشرک شان، بلکه از پدران مسلمان شان که چیزی ازفرایض دینی را به آنها یاد نمی دهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند، منعشان می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند ، هرچند ناچیز باشد. من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند." جامع الاخبار ص 106 فصل 62

5-سردی عواطف انسانی

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید:"در آن روزگار ، بزرگترها به زیردستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نمایند. در آن هنگام خداوند به او(مهدی علیه السلام) اذن قیام و ظهور می دهد."

6-آشنا گریزی و همسایه آزاری

از دیگر نشانه های آخرالزمان ، قطع رحم، آشنا گریزی و همسایه آزاری به شیوه های گوناگون است:"هنگامی که پیوند خویشاوندی قطع شود و برای اطعام و مهمانی دادن بر یکدیگر منّت بگذارند... همسایه به همسایه اش آزار و اذیت می کند و کسی جلوگیری نمی کند. و همسایه را می بینی که همسایه اش را از ترس زبانش اکرام و احترام می کند."

7-گسترش فساد اخلاقی

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:"قیامت برپا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند."

محمد بن مسلم می گوید به امام باقر علیه السلام عرض کردم:"ای فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟"

امام علیه السلام فرمود:"هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان به زنان اکتفا کنند."

8-زن پرستی

یکی از ناهنجاری های دوره ی آخرالزمان ، زن سالاری تا حدّ زن پرستی و قبله قرار دادن زنان است:"(در آخرالزمان) تمام همّت مرد، شکم او و قبله اش همسر او و دینش درهم و دینار او خواهد بود. مرد از همسرش اطاعت می کند ، ولی پدر و مادرش را نافرمانی می کند. در آخرالزمان زن را ببینی که با خشونت با همسرش رفتار می کند ، آنچه را که او نمی خواهد انجام می دهد ، اموال شوهرش را به ضرر وی خرج می کند."

9-بی غیرتی خانوادگی

مردان و زنان آخرالزمانی، دچار نوعی "قحط غیرت" می شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفت و نجابت خانواده های خود دچار نوعی بی حسی و بی میلی می گردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار می دهند و حتی به بی عفتی ها و خودفروشی های ایشان رضایت می دهند:"مرد از همسرش انحرافات جنسی را می بیند و اعتراضی نمی کند.از آنچه از طریق خودفروشی به دست می آورد، می گیرد و می خورد. اگر انحراف سراسر وجودش را فرا گیرد، اعتراض نمی کند، به آنچه انجام می شود و در حقش گفته می شود ، گوش نمی دهد. پس چنین فردی دیوث است.(که بیگانگان را بر همسر خود وارد می کند.).الزام الناصب ص 195

10-آرزوی کمی فرزند

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:"رستاخیز برپا نمی شود تا آن که کسی 5 فرزند دارد آرزوی 4 فرزند کند. و آن که 4 فرزند دارد می گوید کاش 3 فرزند داشتم و صاحب 3 فرزند آرزوی 2 فرزند دارد و آن که دو فرزند دارد، آرزوی یک فرزند بنماید. و کسی که 1 فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت."فردوس الاخبار ج5 ص 227

11-شهوت گرایی و لذت جویی

عفت و نجابت زنان و مردان آخرالزمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج می گردد و روح ایشان به لجن زاری بدبو از بی عفتی و هوا پرستی تبدیل می گردد:"همّ و غم مردم (درآخرالزمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوت شان خلاصه می شود، دیگر اهمیت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟" اصول کافی ج 8 ص 42

"زنان در آن زمان بی حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد. آنان در فتنه ها داخل ، به شهوت ها علاقه مند و با سرعت به سوی لذت ها روی می آورند. خواهی دید که زنان با زنان ازدواج می کنند. درآمد زنان از راه خودفروشی و بزهکاری تامین می گردد. آنان حرام های الهی را حلال می شمارند و بدین سان در جهنم وارد و در آن جاودان می گردند."

12-مرگ های ناگهانی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:"قیامت برپا نمی گردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود."

گفتند:"ای رسول خدا! مرگ سفید چیست؟"

فرمود:"مرگ ناگهانی."(الفائق ج 1 ص 141)

13-جنگ و کشتار

امام رضا علیه السلام فرمود:"پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیاپی و بی وقفه رخ خواهد داد."الغیبه نعمانی ص 271

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در رابطه با موضوع اهل بیت در این قسمت قرار دارد.
بررسی ولادت امام زمان(عج)

بررسی ولادت امام زمان(عج)

در این بخش متن سخنرانی با عنوان بررسی ولادت امام زمان(عج) در موضوع ویژگی های انتظار و عصر ظهور آورده شده است.
Powered by TayaCMS