حجاب و فضايل آن

حجاب و فضايل آن

الحمدلله رب العالمين، الرحمن الرحيم، مالك يوم الدين، و العاقبة للمتقين، و لا عدوان إلا علي الظالمين.

قانون اسلامي به زن مسلمان توجه خاص و فوق‌العاده‌اي نموده است تا عفت و پاكدامني، حرمت و كرامت و جايگاه بلندش را حفظ نمايد. و محدوديت‌هايي كه در لباس و زينت زن قرار داده شده است، فقط براي جلوگيري از فسادي است كه در نتيجه آشكار كردن زينت به وجود مي‌آيد. لذا آنچه اسلام آورده است، آزادي زن را محدود نمي‌كند، ‌بلكه وي را از سقوط در عمق منجلاب خواري و ذلت و گرداب ابتذال، حفظ مي‌نمايد تا به صورت نمايشي براي چشم‌چرانان در نيايد. ما در اين مختصر، براي تشويق به حجاب، به ذكر فضايل آن پرداخته و به عاقبت و انجام خوب آن، بشارت مي‌دهيم. همچنين، عيوب و بديهاي بدحجابي را يادآوري نموده و از عاقبت و سرانجام بد آن در دنيا و آخرت هشدار مي دهيم تا از بدحجابي دوري كرده و به حجاب روي آوريد. خداوند نيت‌ها را بهتر مي‌داند. او ما را كافي است و بهترين كارساز است.

فضائل حجاب:

حجاب،‌ اطاعت خدا و رسول خدا صلی الله عليه وسلم

خداوند اطاعت از خود و رسولش را بر ما واجب گردانده است آنجا كه مي‌فرمايد:‌ ]وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَي اللهُ وَ رَسُوْلُهُ أَمْراً أَن يَّكُوْنَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن يَّعْصِ اللهَ وَ رَسُوْلَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُّبِيْناً[( احزاب ـ 36)

(كاري كه خدا و پيامبرش در آن داوري نمايند، هيچ مرد و زن مؤمني در آن كار، از خود اختياري ندارند. و هر كس از دستور خدا و پيامبرش، سرپيچي نمايد، دچار گمراهي كاملاً آشكاري مي‌گردد)

و همچنين مي‌فرمايد:‌ ]فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُوْنَ حَتَّي يُحَكِّمُوْكَ فِيْمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوْا فِيْ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوْا تَسْلِيْماً[( نساء ـ‌65)

(نه!…به پروردگارت سوگند كه آنان مؤمن بشمار نمي‌آيند تا زماني كه تو را در اختلافات‌شان داور قرار ندهند. و سپس، در دلهايشان از داوري تو ملالي به خود راه ندهند و كاملاَ تسليم قضاوت تو باشند)

و خداوند زنان را به حجاب امر نموده است آنجاييكه مي‌فرمايد:‌ ]وَ قُلْ لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنُ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوْجَهُنَّ وَ لا يُبْدِيْنَ زِيْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَي جُيُوْبِهِنَّ[ (به زنان مؤمن بگو: چشمهاي خود را ـ از نامحرمان ـ پايين اندازند، عورت‌هاي خود را حفظ نمايند و زينت خويش را آشكار نكنند مگر آن مقدار كه ظاهر است و روسري‌هايشان را بر گريبانشان بيندازند)

و در جايي ديگر مي‌فرمايد:‌ (وَ قَرْنَ فِيْ بُيُوْتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُوْلَي) احزاب ـ ‌33

(در خانه‌هايتان بمانيد و همچون جاهليت پيشين ـ در ميان مردم ـ با آشكار ساختن اندام و زيورآلات خود، ظاهر نشويد).

و همچنين مي‌فرمايد:‌ (وَ إِذَا سَأَلْتُمُوْهُنَّ مَتَاعاً فَسْأَلُوْهُنَّ مِن وَّرَاءَ حِجَابٍ ذَالِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوْبِكُمْ وَ قُلُوْبِهِنَّ) احزاب ـ‌ 53

(هنگامي كه از همسران پيامبر صلی الله علیه وسلم كالا و متاعي خواستيد از پشت پرده بخواهيد. اين كار براي پاكي دلهاي شما و آنان بهتر است)

و بعد از چند آيه مي‌فرمايد:‌(يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُّلْ لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِيْنَ يُدْنِيْنَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيْبِهِنَّ). احزاب ـ‌ 59

(اي پيامبر! به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو:‌ روپوش‌هاي خود را به خوبي بر خود، بياندازند)

رسول اكرم صلی الله علیه وسلم مي‌گويد:‌ «زن، عورت است». يعني: ستر و پوشش براي او واجب است.

حجاب، عفاف است

خداوند تعهد به حجاب را نشانة عفت و پاكدامني قرار داده است:‌ ]يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِيْنَ يُدْنِيْنَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيْبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنَي أَن يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ[.

(اي پيامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو:‌ روپوش‌هاي خود را به خوبي بر خود بياندازند. با اين پوشش، بهتر عفت و پاكدامني آنها شناخته مي‌شود در نتيجه ـ از طرف افراد مريض ـ مورد اذيت و آزار قرار نمي‌‌گيرند)

آيه، آشاره به اين مطلب دارد كه شناختن محاسن و زيبايي‌هاي زن از طرف افراد نامحرم، باعث اذيت و آزار وي مي‌شود و خويشاوندانش را هم در فتنه و دردسر مي‌اندازد.

و خداوند به زنان سالخورده‌اي كه مورد تمايل و پذيرش مردان نيستند، اجازه داده تا روپوش‌ها را بر زمين بگذارند و صورت و دو كف دست را ظاهر سازند. در همين راستا مي‌فرمايد:‌ (وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ‌ الَّلاتِيْ لا يَرْجُوْنَ نِكَاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَّضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِيْنَةٍ)

(و بر زنان از كار افتاده و سالخورده‌اي كه ديگر اميدي به نكاح ندارند، گناهي نيست كه لباسهايشان را به زمين بگذارند بدون اينكه هدف، خودنمايي و ظاهر كردن زيورآلات باشد)

و به دنبال آن، به بيان مستحب و شكل بهتر و كامل‌تر آن مي‌پردازد و مي‌فرمايد:(وَ أَن يَّسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ وَ اللهُ سَمِيْعٌ عَلِيْم). نور ـ‌ 60

(و اگر آنها راه عفت را در پيش گيرند ـ و روپوش‌هايشان را به زمين نگذارند ـ براي آنها بهتر است و خداوند سخنان را مي‌شنود و نيت‌ها را مي‌داند). ملاحظه مي‌كنيم كه خداوند حجاب را حتي براي زنان سالخورده، عفت و پاكدامني ناميده، پس آيا حجاب براي زنان جوان، عفت و پاكدامني نيست؟

حجاب، پاكيزگي و دوري از آلودگي است

خداوند مي‌فرمايد: (وَ إِذَا سَأَلْتُمُوْهُنَّ مَتَاعاً فَسْأَلُوْهُنَّ مِن وَّرَاءَ حِجَابٍ ذَالِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوْبِكُمْ وَ قُلُوْبِهِنّ) احزاب ـ‌ 53

(هنگامي كه كالا و متاعي ـ از وسايل منزل ـ از آنها يعني همسران پيامبر، خواستيد، از پشت پرده، بخواهيد. اين كار، براي پاكي دلهاي شما و دلهاي آنان، بهتر است)

خداوند در اين آيه، حجاب را پاكي و طهارت دلهاي مردان و زنان مؤمن، ناميده است. زيرا اگر چشم، چيزي را نبيند، دل آرزوي آن را نمي‌كند. اما اگر چشم، چيزي را ببيند، شايد دل آرزو كند و مشتاق آن گردد شايد هم آرزو نكند و مشتاق آن نگردد.‌ اينجاست كه اگر چشم، نبيند، دل پاكتر مي‌ماند و انسان كمتر دچار فتنه و فساد مي‌شود. زيرا حجاب، اميد دلهاي مريض را قطع مي‌كند. خداوند مي‌فرمايد: (فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِيْ فِيْ قَلْبِهِ مَرَضٌ) احزاب ـ‌ 32.

(با صداي نرم و نازك، صحبت نكنيد كه بيماردلان به شما چشم طمع بدوزند)

حجاب، پوشش است

رسول ‌الله صلی الله علیه وسلم مي‌فرمايد: «خداوند بسيار پرده پوش و با حيا است و حياء و ستر را دوست دارد». و همچنين مي‌فرمايد: «هر زني، لباسش را خارج از خانه‌اش، بيرون بياورد، خداوند پرده‌اش را مي‌درد». يعني پاداش از جنس عمل است.

حجاب، تقوا است

خداوند مي‌فرمايد:‌(يَا بَنِيْ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكَمْ لِبَاسًا يُّوَارِيْ سَوْآتِكُمْ وَ رِيْشاً و لِبَاسُ التَّقْوَي ذَالِكَ خَيْرٌ) أعراف ـ‌ 26

(اي فرزندان آدم! ما لباسي براي شما درست كرديم كه هم عورات شما را مي‌پوشاند و هم ماية تجمل و زيبايي شما مي‌‌گردد اما بدانيد كه لباس تقوا، بهترين لباس است)

حجاب، ايمان است

خداوند فقط زنان مؤمن را مخاطب قرار مي‌دهد و مي‌فرمايد:‌ ]وَقُلْ لِّلْمُؤْمِنَاتِ[ (و به زنان مؤمن بگو…) و همچنين مي‌گويد:‌ ]وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِيْنَ[ (همسران مؤمنان). و هنگامي كه گروهي از زنان قبيلة بني‌تميم نزد ام‌المؤمنين عائشه صديقه رضي‌الله عنها آمدند و لباسهاي نازكي به تن داشتند، حضرت عائشه رضي‌الله عنها فرمودند‌: «اگر شما مؤمن هستيد، اين لباس، لباس مؤمنان نيست. و اگر مؤمن نيستيد، مي‌توانيد از اين لباسها بهره‌مند گرديد».

حجاب، حيا است

آن حضرت صلی الله علیه وسلم مي‌فرمايد:‌ «هر دين، اخلاقي دارد و اخلاق دين اسلام، حيا است». و در جايي ديگر مي‌فرمايد:‌ «حيا از ايمان است و جاي ايمان در بهشت است».

و همچنين مي‌فرمايد: «حيا و ايمان به هم پيوسته‌اند اگر يكي برداشته شود، ديگري هم برداشته مي‌شود». و ام‌المؤمنين حضرت عائشه رضي ‌الله عنها مي‌فرمايد:‌ «به خانه‌اي كه رسول ‌الله صلی الله علیه وسلم وپدرم در آن دفن شده بودند‌،‌ وارد مي‌شدم و لباسم را به زمين مي‌‌گذاشتم و با خود مي‌گفتم:‌ يكي شوهرم و ديگري پدرم است. اما سوگند به خدا، از وقتي كه عمر رضي ‌الله‌ عنه در آنجا دفن گرديد، هر وقت، وارد خانه مي‌شدم به علت شرم و حيا از عمر، لباسم را محكم به بدنم مي‌بستم». درنتيجه حجاب موافق و سازگار با حيايي است كه در خلقت زن، نهفته است.

حجاب، عزت است

همچنين حجاب با عزتي كه طبيعت مرد براساس آن سرشته شده است، تناسب و سازگاري دارد. البته با طبيعت همان مردي كه از فطرت سليم برخوردار است و دوست ندارد چشم‌هاي خائن،‌ به همسر و دخترانش نگاه كنند.

اگر به تاريخ، نظري بيفكنيم،‌ مي‌بينيم كه چه بسيارند جنگهايي كه در زمان جاهليت و اسلام به خاطر حميت و غيرت بر حرمت زنان به وقوع پيوسته است. حضرت علي رضي ‌الله‌ عنه در دوران خلافتش مي‌فرمايد:‌ «به من خبر رسيده است كه زنان شما در بازارها، دوشادوش مردان كافر راه مي‌روند. آيا غيرت شما به حركت درنمي‌آيد؟ اين را بدانيد كسي كه غيرت ندارد، هيچ خيري در او نيست».

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‌

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سيره پيامبر و اهل بيت صلوات الله عليهم در مقابله با شبهات اعتقادی

برای رسیدن به کمال اعتقادی نمی توان تنها به آموزش عقاید حقه اکتفا کرد بلکه باید در هر زمان سلاح مقابله با شبهات اعتقادی را نیز در دست داشت. پیشگیری از وقوع شبهات و نجات انسان ها از ورطه شبهات یکی از اقدامات مهم و اساسی معصومین در تربیت اعتقادی بوده است. از اثراتي كه در نهج البلاغه براي وجود پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله شمرده شده است يكي هم از بين بردن شبهات است.
No image

مهرورزی در سيره اميرالمؤمنين

چکیده بحث: نگاهي به زندگي 63 ساله اميرالمؤمنين علي عليه السلام اين مفهوم را در پي دارد که آنچه در رفتار و گفتار حضرت حکمفرما بوده از شدت عدالت نشأت مي گرفته است و در سايه اين عدالت مهرورزي هايي نسبت به همگان مثل دشمن، دوست، مسلمان، غير مسلمان، کودک، جوان، پير، يتيم، فقير و... صورت مي گرفته است به طوري که تعجب انسانها و در زمان اخير، مستشرقين را برانگيخته است و افراد زيادي به واسطه مهرورزي هاي حضرت مسلمان شدند.
No image

دعا در سيره عبادي معصومين

دعاهایی كه از پیشوایان دین و امامان معصوم رسیده ودر دست است یكی از نفائس منابع علوم ومعارف و اخلاق اسلامی به شمار می روند برای اینكه ان بزرگواران با شناختی كه از خدا و مبادی عالیه و همچنین از انسان و نیازمندی هایش داشته اند از مكنونات دل ادمی در مقام دعا تعبیر كرده و از حقایق اعتقادی اخلاقی پرده برداشته اندو با تعلیم این دعاها و تشویق ایشان به خواندن این ادعیه خواسته اند تا آنان كه لیاقت فراگیری معارف الهی را دارند بدین وسیله با حقایق آشنا شوند و به غرض غایی از خلقت كه همان عبودیّت واقعی و معرفت اوست نایل آیند
No image

زيارت در سيره اهل بیت پیامبر(عليهم السلام) در روایات شیعه

در سیره اهل بیت علیهم السلام روایات فراوانی در باب زیارت وارد شده که رهروان خویش را به این امر مهم سفارش و توصیه نموده اند، پس با درک جایگاه و اهمیت این مسئله ، بر سالکان کوی عشق و معرفت لازم است تا از انوار قدسیه حضرات معصومین (ع) نهایت بهره وافی را ببرند.
Powered by TayaCMS