چهارصد نکته قرآنی - نکته 196: وصیّت داشتن

چهارصد نکته قرآنی - نکته 196: وصیّت داشتن

بعضی ها فکر می کنند وصیّت کردن، زمینه ی زود مردن است، در حالی که یک نوع دوراندیشی است واین که می فرماید: «هنگام مرگ وصیّت کنید». چون آن لحظه، آخرین فرصت است وگرنه می تواند سالها قبل از فرا رسیدن مرگ، وصیّت کند.

در آیه ی شریفه به جای کلمه ی «مال» از کلمه ی «خیر» استفاده شده تا روشن شود که مال و ثروت، مایه ی خیر و نیکی است و آنچه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته، مال حرام یا علاقه ی زیاد به مال یا ترجیح دادن مال بر کمالات فردی و نیازهای اجتماعی و یا استثمار مردم برای تحصیل آن است.

وصیّت باید بر اساس «معروف» یعنی، عقل پسند باشد، نه از روی کینه و انتقام و یا مهرورز0ی های بی جا و بی رویه.

از آنجاکه تنها بعضی از بستگان از ارث بهره مند می شوند آن هم به مقدار معیّن؛ لذا اسلام سفارش می کند؛ اگر در میان فامیل کسانی هستند که ارثی به آنان نمی رسد و یا سهم ارث آنان اندک است با وصیّت مقداری از دارایی خود را به آنان بدهد و یا در توسعه ی سهمیّه آنان اقدام نماید؛ ولی اگر کسی در این وصیّت عدالت را رعایت نکند و یا ظلمی را روا دارد، گناه کبیره انجام داده است.(1)

در لابلای متونِ روائی آمده است: «شخصی با داشتن کودکانی، قبل از مرگ تمام اموال خود را در راه خدا بخشید؛ چون پیامبرصلی الله علیه وآله متوجّه شدند، پرسیدند: با این مرده چه کردید؟ گفتند: او را دفن کردیم. فرمود: اگر به من خبر داده بودید، اجازه نمی دادم او را در قبرستان مسلمانان دفن کنید، زیرا او با داشتن این همه فرزند، چرا برای آنان هیچ مالی نگذاشته و همه را در راه خدا داده است.(2)

وصیّت، کار حسّاس و دقیقی است که اگر خدای ناکرده با بی توجّهی انجام شود و عامل فتنه و ناراحتی هایی گردد، تمام کارهای خیر از بین می رود و محو می شود. پیامبرصلی الله علیه وآله

ص:208


1- 1355. سفینهالبحار، ریشه ی «وصی».

2- 1356. سفینهالبحار، ریشه ی «وصی».

فرمودند: «گاهی انسان شصت سال عبادت می کند؛ ولی چون وصیّت نامه ی خود را عادلانه تنظیم نمی کند، به دوزخ می رود».(1)

وصیّت، نشانه ی آن است که به نوعی مالکیّت انسان و حقوق مالی او حتّی بعد از مرگ در مورد قسمتی از دارایی هایش ادامه دارد.

انسان می تواند در یک سوم مالش وصیت کند و اگر شخصی در بیش از این مقدار وصیّت کند، رضایت و اجازه ی وارثان شرط است. برای این که یاد بگیریم چگونه وصیّت کنیم، بهتر است وصیّت نامه های اولیای خدا، شهدا و علما را بخوانیم.

رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: «هرکس ابتدا به عهده بگیرد و قبول کند که وصیّت شخصی را انجام دهد؛ ولی سپس بدون عذر آن را رها کند، هیچ عملی از او قبول نمی شود و تمام فرشتگانِ میان آسمان و زمین او را لعنت می کنند و پیوسته در غضب خداوند است و در برابر هر «یا ربّ» که می گوید، یک لعنت بر او نثار می شود و پاداش تمام کارهای قبلی او به پای وصیّت کننده ثبت می گردد».(2)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : زیارت ضامن آهو

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع زیارت ضامن آهو
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : ذکر مصیبت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع ذکر مصیبت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : ذکر مصیبت امام رضا(ع)

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع ذکر مصیبت امام رضا(ع)
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، دو شخصیت بزرگوار در ایران

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، دو شخصیت بزرگوار در ایران
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : برکات زیارت امام رضا(ع)

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع برکات زیارت امام رضا(ع)

پر بازدیدترین ها

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : امام رضا(ع)، غریب الغربا

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : امام رضا(ع)، غریب الغربا

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع امام رضا(ع)، غریب الغربا
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : مسافر طوس

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع مسافر طوس
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : مسافر طوس1

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع مسافر طوس1
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : زیارت ضامن آهو

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع زیارت ضامن آهو
No image

ذكر مصیبت امام رضا علیه السلام : ادای حق عزاداری

ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام با موضوع ادای حق عزاداری
Powered by TayaCMS