سخنران استاد فرحزاد

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ» (محدث نوری/ مستدرك الوسائل/ ج12/ ص:42). «الدُّنْیا دَارُ مَنْ لَا دَارَ لَهُ وَ لَهَا یجْمَعُ مَنْ لَا عَقْلَ لَهُ» (شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص :128).

  • دریغا که فصل جوانی گذشتبه لهـو و لعـب زندگانی گـذشت
  • دریـغا که بی ما بـسی روزگاربـرویـد گل و بشـکـفد نـوبـهـار
  • کسانی که از ما به غیب اندرندبیایـند و بـر خـاک مـا بـگـذرند
  • بسی تیرو دی ماه واردیبهشتبیاید که ما خاک باشیم وخشت
  • چرا دل بر ایـن کاروانگه نهیمکه یاران برفـتند و ما دررهیم
  • بیـا تا بر آریـم دسـتـی زدلکه نتـوان بر آورد فـردا زگل

برکات ذکر صلوات

یکی از آثار و برکات مهم ذکر صلوات انهدام و از بین بردن گناهان است. کسی که مداومت برذکر صلوات داشته باشد توفیق توبه پیدا می کند توفیق پیدا می کند که گناهانش را از بین ببرد. صلوات نور و گناه ظلمت است وقتی که نور بیاید ظلمت می رود. امام هشتم علیه السلام فرمودند: «مَنْ لَمْ یقْدِرْ عَلَى مَا یكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً» (شیخ حر عاملی/ وسائل الشیعة/ ج7/ ص:192). کسی که وسیله ای برای پاک کردن گناهانش ندارد زیاد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد، زیاد صلوات فرستادن گناهان را منهدم می کند. در روایت دیگری مولا امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: تاثیر ذکر صلوات برای از بین بردن گناهان از تاثیر آب بر آتش موثرتر و قویتر هست. چه طور آب آتش را از بین می برد و خاموش می کند صلوات هم گناهان و آتش گناهان را خاموش می کند و از بین می برد.

دنیا داشتن مهم نیست عشق به دنیا و محبت دنیا مشکل ساز است.

در ماه مبارک رمضان خدا درهای جهنم را می بندد و درهای بهشت را باز می کند. و یکی از بزرگترین درهای جهنم عشق و محبت دنیاست. خدا نصیب هیچ کس نکند و اگر هم کسی گرفتار محبت دنیاست خدا از دلش بیرون بکند. داشتن دنیا مهم نیست نداشتن آن هم مهم نیست ولی این توجه و محبت و عشق به دنیا آدم را بی چاره می کند. آدم عاشق پول بشود عاشق مقام بشود عاشق پز و مدرک بشود بعد برای این دست به هر کاری خواهد زد. این محبت دنیا بدن و روح انسان را آزرده می کند و انسان را به جهنم خواهد رساند یکی از درهای بزرگ جهنم مهر دنیا و حب دنیاست.

لقمان حکیم می فرماید: «یا بُنَی إِنَّ الدُّنْیا بَحْرٌ عَمِیقٌ قَدْ غَرِقَ فِیهِ عَالَمٌ كَثِیرٌ» (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 75/ ص : 296). فرزندم دنیا مثل دریای عمیقی و خیلی گود است آدم های کثیری در این دریای دنیا غرق می شوند. آدم های زیادی در این دنیا گرفتار پول و هوی و هوس می شوند، گرفتار مقام می شوند، گرفتار ظلم به مردم می شوند. منشاء خیانت به دیگران محبت دنیا، خوشگذرانی و راحت طلبی در دنیا می باشد. می خواهد این چند روز دنیایش آباد بشود آخرت هر چه شد، شد. دنیا داشتن مهم نیست عشق به دنیا و محبت دنیا مشکل ساز است والا پیامبر و امامان معصوم ما خانه داشتند، همسر داشتند، اولاد داشتند، خوراک و پوشاک به اندازه نیاز و احتیاج داشتند پس عشق به دنیا مشکل ساز است. «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ» (محدث نوری/ مستدرك الوسائل /ج12/ ص:42). محبت دنیا ریشه تمام گناهان است باید ما سوار بر دنیا بشویم نه این که دنیا بر ما سوار بشود. مثال خیلی زیبایی مولانا در اینجا دارد که امام;در یکی از کتاب هایش فرمودند: تقریبا یکی از بهترین مثال ها برای دنیا همین مثالی است که مولانا زده که حقیقت دنیا چیست؟ حقیقت دنیا توجه به دنیا، آلوده شدن به دنیاست والا کسی داشته باشد همه را در راه خدا انفاق بکند کار خیر بکند این که دنیا نیست این آخرت است، اما اگر دنیا گولش زد ظلم و گناه و فساد کرد این دنیا می شود.

  • چیسـت دنـیا از خدا غافل بدننی قماش و نقره و فرزند و زن

هر چیزی که ما را از خدا غافل کند آن حقیقت دنیاست. هر چیزی که بین ما و خدا، بین ما و آخرت فاصله بیندازد وغفلت بیاورد، هر چیزی ما را از توجه به خودمان، ازتوجه به خدا و توجه به آخرت غافل کند دنیا است. دنیا از خدا غافل بودن است نه قماش و نقره و فرزند و زن، چون همه این ها را اولیاء خدا هم داشتند اما آنچه که مهم است این است که این ها مانع و سد راه خدا و ما نشوند. بعد می گوید :

  • «مال را گر بهر دین باشى حمولنعم مال صالح گفت آن رسول»

(میرزا احمد آشتیانى- شاگردان/ طرائف الحكم یا اندرزهاى ممتاز/ ترجمه ج 1/ ص : 4)

مال دنیا را برای چه می خواهید؟ می خواهید پز بدهید ، تشریفات و تجملات را زیاد بکنید ، روی باجناقت را کم بکنید ، خانه ای بسازی که همه بیایند به به بگویند به رخ دیگران بکشی یا می خواهی نیازت را برطرف بکنی ؟ اگر مال دنیا، خانه و زندگی دنیا را در استخدام رفع نیازها و حل مشکلات و گره گشایی ازخودت و دیگران قرار بدهیم این دنیا نیست این عین آخرت است. مثلا اگر100 میلیون تومان پول به شما بدهند شما چه کارش می کنید؟ بگویند هر کاری که کردی ما به شما نمره ای می دهیم. حالا مثلا خانه ندارید اول یک خانه مورد نیاز می خرید ، بعدش بقیه اش را چه کار می کنید؟ متوجهید این پول را می خواهید چه کار کنید؟ از این مال چه بهره ای می گیرید ؟ از این پست و مقام در چه راهی می خواهید استفاده کنید ؟ ما معمولا خانه امان را بزرگتر می کنیم مدل ماشینمان را بالاتر می بریم فرش ماشینی را دستبافش می کنیم... همه اش تشریفات و تجملات است این قطعا دنیاپرستی است. ما نوعا این گونه هستیم ، نمی گوییم حالا که اضافه گیرمان آمده کار خیر بکنیم انفاق بکنیم برای آخرتمان به حساب خدا یک کاری بکنیم. نه این طور نیست عموم مردم شعار می دهند اما در مقام عمل بسیار ضعیف هستند .

  • مال را گر بهر دین باشى حمولنعم مال صالح گفت آن رسول

مال در استخدام دین، در راه خدا و در راه آخرت باشد این خیلی عالی است. امامان معصوم ما ، امیرالمومنین و فاطمه زهراء علیها السلام لقمه دهانشان را به فقیر و مسکین و یتیم دادند و سه شب بی افطار و بی سحری روزه گرفتند. این همین دنیایی است که در مسیر آخرت به کار گرفته می شود . ولی ما مال را به دلمان می چسبانیم به جانمان می بندیم، این مشکل درست می کند. تقریبا بهترین مثال برای دنیا مثالی است که مولانا می گوید :

  • آب در کشتی هلاک کـشتی استلیک در بیرون کشتی پشتی است

انصافا هم مثال، مثال قشنگی است. آیا کشتی در خشکی می تواند حرکت بکند مسافر ببرد بار ببرد؟ اصلا معنا ندارد کشتی باید زیرش آب باشد. کشتی ها را هم معمولا نزدیک دریا می سازند بعد با یک وسیله ای هل می دهند در آب می اندازند اگر زیر این کشتی آب باشد یک موتوری، یک کشنده ای به راحتی این را می کشد می برد. یک قایق کوچک هم روی خشکی بگذارید نیم متر حرکت نمی کند . خلاصه آب زیر کشتی وسیله حرکت کشتی است ولی همین آبی که در زیر کشتی وسیله حرکت کشتی است اگر داخل کشتی بیاید کشتی را غرق می کند. همان آبی که کشتی را به راه می انداخت همان آب کشتی را می کشد با همه مسافران و با همه بارها داخل آب می برد همه را غرق می کند. آب در زیر کشتی پشتی است لیکن آب دردرون کشتی موجب هلاکت است.

  • مال را گر بهر دین باشى حمولنعم مال صالح گفت آن رسول

محبت پول ومقام دنیا هم باید در دلت نفوذ نکند اگر در دلت نفوذ کرد مثل کشتی می گیرد در دریا غرقت می کند. باید بیرون دل باشند ، ساز و کار دل باید خدا باشد. دلت باید دنبال امامان ودنبال آخرت باشد. دست دهنده داشته باشید همه اش گره باز بکنید. خیلی در آیات و روایات ما پافشاری شده که یک وقت مهر و محبت دنیا در دلمان نفوذ نکند ما را بکشد پائین غرق بکند. لقمان حکیم فرمودند: «یا بُنَی إِنَّ الدُّنْیا بَحْرٌ عَمِیقٌ قَدْ غَرِقَ فِیهِ عَالَمٌ كَثِیر» (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 75/ ص : 296). دنیا مانند دریای عمیقی است خیلی ها را این دنیا غرق کرده است. ما هم باید بیدار باشیم مواظب باشیم که گول دنیا را نخوریم اگر فریب دنیا را نخوریم رستگار می شویم. و هر که از پول و دنیا بگذرد رستگار می شود.

جریان ترک کردن مسلمانان خطبه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم بخاطر دنیا خواهیشان

در شان نزول آیات آخر سوره مبارکه جمعه منقول است که پیامبر عظیم الشان اول شخصیت عالم مشغول خواندن خطبه نماز جمعه بودند ( نماز جمعه در زمان پیامبر یا امام واجب است یعنی واجب عینی است بین نماز ظهر و نماز جمعه مخیر نیستید مگر پیرمردها، پیرزن ها، مریض ها و مسافرها که عذر دارند. نماز جمعه واجب هم از آن ها ساقط می شود و آن هایی که عذر ندارند در زمان ظهور امام زمان علیه السلام یا باید پشت سر امام زمان یا نماینده امام زمان هر کجا هست نماز جمعه را بخوانند. البته الآن هم بعضی از علماء به اصطلاح اعتقاد به وجوب دارند ولی در زمان حضور امام یا پیامبر دیگر همه معتقد به وجوب نماز جمعه هستند. دو تا خطبه که در نماز جمعه خوانده می شود جای دو رکعت نماز است. یعنی دو نماز جمعه به جای دو رکعت نماز ظهر خوانده می شود و دو رکعت دیگرش دو تا خطبه هاست. افراد باید در خطبه ها شرکت بکنند بنشینند و گوش هم بدهند. نماز جمعه را باید از اول شرکت کرد کانه دو تا خطبه دو تا رکعت نماز است و باید حرف هم نزد و گوش داد. ما آرزو داریم که یک روزی آقا امام زمان علیه السلام ظهور بفرمایند حضرت بعد از ظهور در مسجد کوفه نماز جمعه می خوانند که مسجد بزرگی درست می کنند. در روایت داریم که هزار تا در خواهد داشت. شما بزرگترین مسجدهای دنیا را الآن حساب بکنید یا مسجد النبی یا مسجد الحرام بیست یا سی تا درب بعید است داشته باشند اما شما تصور بکنید مسجدی که هزار تا در داشته باشد حتما درهایش با فاصله هم هستند چه قدر باید بزرگ باشد معلوم می شود خیلی نماز جمعه آن موقع باشکوه است از سر تا سر دنیا به کوفه می آیند در نماز جمعه آقا امام زمان علیه السلام شرکت می کنند.) در زمان پیامبر علیه السلام که بالاتر از امام زمان است، حضرت خطبه های نماز جمعه را ایراد می فرمودند مردم هم نشسته بودند و به خطبه ها گوش می دادند. در بیرون از مسجدالنبی قافله ای آمد متاعی و کالایی آورده بود به قیمت ارزان و مناسب حراج کرده بودند. ساز و دهل هم می زدند طبل می زدند که مثلا بیاید این جنس را داریم ارزان می دهیم حراج کردیم از راه دور آوردیم آی بیاید که دارد تمام می شود. پیامبر اسلام اول شخصیت عالم داشت خطبه نماز جمعه می خواند بیرون داد زدند آی بیایید جنس دارد تمام می شود آی بیایید جنس ارزان آوردیم، آیه قرآن می فرماید: «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیها وَ تَرَكُوكَ قائِماً» (الجمعة : 11). وقتی مردم شنیدند این کاروان کالای ارزان آورده است با شتاب بسوی کاروان حرکت کردند و نماز جمعه و پیامبر و صدای دلربای پیامبر خدا را رها کردند. فرار کردند و رفتند که به پول و پله برسند یا ببینند چه خبر است؟ پیامبر ایستاده در حال خطبه خواندن است خیلی اهانت بزرگی است خیلی بی احترامی است. حالا یک موقع دو تا بچه می روند دو تا دیوانه می روند دو تا آدم نفهم می روند اماعموم مردم بلند شدند رفتند یعنی در یک نماز جمعه صدها نفری هفت هشت نفر ماندند بقیه همه رفتند ببینند جنس ارزان چه می فروشند ساز و دهل و طبل از کجاست؟ روایت داریم اگر این هفت هشت نفر نمی ماندند و به خطبه پیامبر گوش نمی دادند و احترام پیامبر را حفظ نمی کردند بلا و عذاب نازل می شد. بعد قرآن می گوید: «قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَیرُ الرَّازِقینَ» (الجمعة : 11). به این مردم بگو آن چه که پیش خدا و پیامبرخداست بهتر از لهو و تجارت است. خدا خیرالرازق است چرا پیامبر را، نماز جمعه را رها می کنید هجوم می آورید برای چاپیدن مال دنیا و گوش دادن به لهو و لعبی که صداهای بی خودی است؟ در یک امتحان پولی یا لهو و لعب اکثر پا منبری های خطبه پیامبر رفوزه شدند. من مثال برای خودمان بزنم ممکن است بگویید آقا این مثال برای زمان پیامبر است برای الآن مثال می زنم. خدا وکیلی فردا شب به مردم قم اعلام کنند دو تا صحن در حرم حضرت معصومه هست یک صحن هیچ خبری نیست پول و پله در آن نیست فقط در آن زیارت و سخنرانی و روضه هست هیچی به شما نمی دهند. ولی در صحن بغلی هر کس از در وارد بشود 10 هزار تومان به او پول می دهند چه می شود؟ فکر می کنید مردم به سمت کدام صحن هجوم می آورند؟ بنده قول می دهم از تمام شهرهای ایران حرکت می کنند می آیند. اصلا قول می دهم بیش از نیمه شعبان ازدحام و تراکم بشود که تمام شهر در ترافیک قفل بشود اصلا جای سوزن انداختن نباشد. من پول را دست بالا گرفتم اصلا بگو 1000 تومان می دهند ببین چه خبر می شود. پیش خودش حساب می کند یک خانواده پنج نفری پنج هزار تومان می شود همه به حرم می آیند. پس دیدید مهر دنیا در اعماق وجود انسان ها نفوذ کرده است. یک مثال خیلی ساده دیگر بگویم. آقا این جا سخنرانی وروضه هست این بغل هم برای حضرت معصومه افطار می دهند خدا وکیلی چند نفر آن جا می روند و چند نفر این جا می آیند؟ برای افطار یک غذای 500 تومانی می دهند اما این جا مفتی است، من قول می دهم این قدر آن جا جمعیت صف ببندد که جای ایستادن نباشد خیلی ما در مسئله دنیا زمین خورده ایم. مردم می دانید دنیا چه قدر مشغولتان کرده؟ این که شب و روز مردم دارند می دوند آیا دنبال خدا می دوند؟ حاشا خیلی ساده لوحید، شب تا صبح دنبال پول و مقام، دنبال پست و پز می دوند. اما برای خدا این طور نیست. برای نماز جماعتی که اگر تعداد نمازگزاران از 10 نفر بگذرد تمام فرشته ها که عددشان را جز خدا نمی داند «وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِی إِلاَّ ذِكْرى لِلْبَشَرِ» (المدثر : 31). این آیه قرآن است چند میلیارد میلیارد، اصلا هر چه صفر بگذارید شاید کم بیاورید چقدر خدا فرشته دارد نمی دانیم، فقط خودش می داند. تمام فرشته ها جمع بشوند تمام انسان ها جمع بشوند تمام جن جمع بشوند ثواب یک رکعت نماز جماعت اگر از 10 نفر بگذرد را نمی توانند بنویسند روایت این را می گوید. تمام انبیاء، تمام علماء، تمام وعاظ می گویند مردم بیایید در نماز جماعت شرکت کنید نماز جماعت ثواب دارد. اما چه کسی گوش می دهد به جز عده کمی ، نشان به آن نشان که شما در شهرها حتی شهر مذهبی قم می بینید واقعا جای تاسف دارد در پیاده روها، در پاساژها، در بازار جمعیت موج می زند حالا موقع اذان موذن بگوید حی علی الصوه این می گوید حی علی الپول، خوب فکر کنیم چند درصد مردم نماز جماعت می آیند خیلی خیلی خوش بینانه آمار بدهیم 5 درصد حساب بکنیم که حالا در حرم جمعیت یک کم بیشتر است مسجدهایی هست که 100 نفر، 50 نفر، 10 نفر، 20 نفر بیشتر برای نماز جماعت نمی آیند . اما ببین مردم چقدر در خانه ها هستند، چقدر در خیابان و کوچه و بازار پرسه می زنند اگر این ها بیایند می دانید نماز چه می شود؟ این همان می شود که باید امام زمان مسجد هزار دری درست کند متوجهید اگر بیایند باید مسجد هزار دری درست کرد .

اگر تمام پیامبران و امامان بگویند آقا اگر در نماز جماعت افراد بیشتراز ده نفر شدند ثوابش را جز خدا نمی داند نشان به آن نشان که به گوششان هم برسد از جا تکان نمی خورند یا مغازه و اداره را رها نمی کنند بیایند مسجد بروند. خیلی ها حتی در ماه رمضان هم نمازجماعت نمی روند شما همین فردا یا امشب ماه رمضان نگاه کن موقع غروب یا ظهر چقدر جمعیت درخیابان و کوچه پرسه می زنند دارند این طرف و آنطرف می روند خرید و فروش می کنند اما نماز جماعت نمی روند. می خواهی نمازجماعت بیاوریشان؟ خدای این ها را به آن ها نشان بده، خدایشان را کف دستشان بگذار، خدایشان چیست ؟ پول، گفت: این پول چیست؟ گفت: روی مرده بگذاری زنده می شود. می خواهی کاری کنی که نماز جماعت بیایند؟ خیلی راحت است از فردا اعلام کن هر کس نماز جماعت بیاید هزار تومان به او می دهیم ببین چه خبر می شود؟ بگو دو هزار تومان می دهیم ببین چه خبر می شود، بگو ده هزار تومان می دهیم من معتقد هستم خیلی ها تا صبح سکته می کنند اگر خاطرشان جمع بشود یک خانواده ده نفره صد هزار تومان می شود متوجهید چه می گویم.

بعضی ها در گرما و سرما از خواب و استراحت می زنند به خاطر 50 تومان شیر ارزانتر می روند در صف می ایستند. می بینید پول چه کار می کند این واقعیت است یعنی شیر ارزانتر او را از رختخواب می کشد در صف شیر می برد ولی این همه داریم به او می گوییم آقا مسجد ، نمازجماعت، ابدا گوشش بدهکار نیست .

می گویند بچه ای بی ادبی کرد شلوغ کرد پدر را عصبانی کرد پدرش چوب برداشت به او بزند پسر هم دید پدر عصبانی است فرار کرد، پدر هم دنبالش کرد. بچه با خود گفت: چه کار کنم از دست پدر نجات پیدا کنم دید در مسجد باز است داخل مسجد رفت. پدر گفت: بیا بیرون، گفت: نمی آیم، پدر گفت: پسر می گویم بیا بیرون، چهل سال است پایم به مسجد باز نشده یک کاری نکن پایم به مسجد باز بشود. بعضی ها اینطور هستند این چه مسلمان نابی بوده که چهل سال پایش به مسجد باز نشده است. به هر پاساژی، هر بازاری پایش رفته، تنها جایی که نرفته خانه خداست، جایی که نرفته صف جماعت است. بیاییم یک کمی از خواب غفلت بیدار شویم. این که می گویند حب دنیا همه را غرق می کند یک کمی در این سخن تامل بکنیم واقعیت است.

امتحان الهی در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و رفوزه شدن مردم پول پرست

در سوره مبارکه مجادله آیه پنج هست که مردم می آمدند از پشت در، پیامبر را صدا می زدند از پشت دیوار صدا می زدند داد می زدند. آیه نازل شد که پیامبر مقامش بلند است از پشت در و دیوار داد نزنید به اسم صدا نکنید احترام بگذارید. یکی از چیزهای دیگری که باعث زحمت پیامبر بود این بود که مردم می آمدند نیم ساعت، یک ساعت برای حرف زدن می نشستند و مزاحم پیامبر می شدند . یک موقعی پنجاه نفر، صد نفر می آیند جلسه هست روضه هست قرائت قرآن هست در این صورت وقت پیامبر گرفته نمی شود. اما هر کسی می خواهد نیم ساعت، یک ساعت بیاید درد دل هایش را با پیامبر بگوید وقت پیامبر گرفته می شود. پیامبر هم حیاءو ادبشان بی نهایت بود رویشان نمی شد بگوید که آقا من وقت ندارم کار و زندگی دارم این ها هم حیاء نمی کردند. خدای متعال هم این آیه سوره مبارکه مجادله را فرستاد هم یک امتحان خیلی قشنگی بود و هم برای این که مردم مزاحم پیامبر نشوند. آیه نازل شد از فردا هر کس می خواهد با پیامبر ملاقات خصوصی و نجوا داشته باشد باید قبل از ملاقات یک درهم صدقه بدهد یک مبلغ ناچیزی مثلا هزار تومان صدقه بدهد بعد بیاید عیب ندارد به پیامبر هم نمی خواهد بدهد به فقیر بدهد. مثل این که بگویند: از فردا شب هر کس می خواهد به حرم برای نماز جماعت و سخنرانی بیاید باید هزار تومان بدهد. نمی دانم چند نفر حرم بیایند. ولی برای دیدن یک فوتبال یا ورزش حاضر هستند ده برابر قیمت بلیط را بخرند و بروند. نماز هم قضا شد شد هر چه می خواهد بشود. از راه دور،از کشورهای دور بلند می شود می رود که ببیند فلان تیم برنده می شود یا فلان تیم، برای او هم هیچ خاصیتی ندارد بشر عجیب است. آن وقت همین آقا برای خدا و آخرتش یک ذره حاضر نیست خرج بکند اما برای چیزهای بی خودی حاضر است میلیون ها پول خرج بکند. آیه نازل شد هر کس می خواهد به ملاقات خصوصی پیامبر بیاید باید قبلش به فقیری یک پولی صدقه بدهد بعد بیاید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ناجَیتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْواكُمْ صَدَقَةً» (المجادلة : 12). از فردا تمام ملاقات ها کنسل شد جز وجود نازنین مولا امیرالمومنین علیه السلام هیچ کسی از میان مردم به ملاقات پیامبر نیامدند. مولا یک دینار داشتند دینار ده برابر درهم است تبدیل به درهم کردند هر روز یک درهم صدقه دادند به ملاقات و زیارت پیامبر آمدند. تنها کسی که به این آیه عمل کرد جان پیامبر، روح پیامبر، برادر پیامبر مولا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام بود. هر روز صدقه داد به دیدن پیامبر آمد. آیه برایتان می خوانم نگویید تاریخ ضعیف است نگویید حدیثش ضعیف است سندش آیه قرآن است. وضع خیلی بی ریخت شده بود ، مفسرین گفتند: یکی از آیاتی که نسخ شده همین آیه صدقه است آیه ای که تمام مفسرین گفتند نسخ شده و اجماعی است این آیه است. آقا دور پیامبر خالی شد امان از روز امتحان، آیه نازل شد: «أَ أَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْواكُمْ صَدَقاتٍ» (المجادلة : 13). ترسیدید صدقه بدهید حالا که صدقه نمی دهید بروید نماز بخوانید دعاء بخوانید یک چیزی که در آن پول نیست بروید نماز بخوانید بعد به دیدن پیامبر بیایید. دیدید پول چگونه در اعماق مردم نفوذ کرده بیاییم از این پل بگذریم از این پول بگذریم.

ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام

عرض ادبی به محضر کریم اهل بیت سبط اکبر پیامبر داشته باشیم. خدا قسمت کند برویم مدینه به زیارت قبر چهار امام، که قبرهایشان روزها زیر آفتاب و شب ها تاریک است نه شمعی و نه چراغی دارند. من معتقدم در میان 5 تن از همه غریبتر و مظلومتر امام حسن مجتبی علیه السلام است. این پیامبر عظیم الشان نامش کنار نام خداست نامش چقدر با عظمت برده می شود. نام امیرالمومنین سر زبان هاست. هیچ کسی مثل امام حسین برایش اطعام نمی شود مجلس گرفته نمی شود گریه و عزاداری نمی شود. در کشورهای دور افتاده، حتی روستاهایی که در آن ماشین نمی تواند برود شب عاشوراء ساعت ها سینه می زنند گریه و عزاداری عجیبی می کنند به اندازه چند ماه گوسفند می کشند. برای فاطمه زهر3دو ماه فاطمیه عزاداری می شود خرج داده می شود. اما آن که در میان 5 تن از همه نامش کمتر برده می شود، حسینیه نداریم امام حسن علیه السلام است. مجلس برای امام حسن نداریم، نذر امام حسن خیلی کم است. امام حسن خیلی غریب است در زمان حیاتش هم غریب بود الآن هم غریب است قبرش هم غریب است، چقدر در بقیع قبرش غریب است. پیامبر خدا فرمودند: آن چشمی که برای حسنم اشک بریزد کور وارد صحرای نمی شود، آن دلی که برای حسنم غمگین بشود آن دل روز قیامت شاد و مسرور است. ای عزیزانی که هنوز گذرنامه مدینه را نگرفتید خدا قسمت کند به مدینه بروید چشمتان که به قبر چهار امام می افتد دلتان کباب می شود. پیامبر فرمودند: آن قدم هایی که به زیارت قبر حسنم برود آن قدم ها بر پل صراط نمی لرزند. یک وقت آقا صدا زد برایم یک طشت بیاورید، چرا طشت بیاورند؟ شاید خواهرها، بچه ها خوشحال شدند که الآن آقا سم و زهرها را بر می گرداند اما یک وقت دیدند لخته های خون آقا در میان طشت ریخت. آقا فرمودند: بروید برادرم امام حسین را خبر کنید، آقا وصیت هایش را کرد. امام حسن قاتلش را هم به کسی معرفی نکرد خیلی مظلوم بود. یک طشت در مدینه و یک طشت هم در مجلس یزید دل بی بی زینب را به درد آورد. یزید جلوی چشم خواهر و فرزندان اباعبدالله به سر بریده حسین جسارتی کرد، بی بی زینب از جا بلند شد و صدا زد «یا حسیناه! یا حبیب المصطفى! یا ابن فاطمة الزهراء!» (محمدجعفرطبسی/ مع الركب الحسینى/ ج 5/ ص : 10).

خدایا به حق کریم اهل بیت امام حسن مجتبی دردهای ما دوا بگردان. گناهان ما را ببخش و بیامرز. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. ما را آق اهل بیت قرار مده. ما را باعث شادی و دلخوشی قلب امام زمان قرار بده. به مریض های اسلام لباس عافیت بپوشان. اموات گذشتگان، شهداء، امام راحل، اموات و شهدای این جمع را با انبیاء و اولیائت محشور بگردان. برای سلامتی و فرج امام زمان صلوات ختم کنید.