چهارصد نکته قرآنی - نکته 88: ریشه های حوادث تلخ و شیرین

چهارصد نکته قرآنی - نکته 88: ریشه های حوادث تلخ و شیرین

(1)

ریشه ی حوادث تلخ و شیرین را در عملکرد خود جستجو کنید. «مَن عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعلیها» وبه دیگران نسبت ندهید:

به خدا نسبت ندهید. چنانکه قرآن می فرماید: همین که انسان را پروردگارش آزمایش و اکرام نماید، گوید: پروردگارم مرا گرامی داشته و در شرایط دیگر گوید: پروردگارم مرا خوار کرد. «ربّ اکرمن... ربّ اهانن»؛ امّا قرآن پاسخ می دهد: چنین نیست بلکه خواری شما به خاطر آن است که به یتیم و مسکین رسیدگی نکردید. «کلا بل لا تکرمون الیتیم»(2)

به مردم نسبت ندهید. چنانکه در قیامت مستضعفان به مستکبران می گویند: «لولا انتم لکنا مؤمنین»(3) شما مقصّرید، اگر شما نبودید، ما ایمان می آوردیم.

به نیاکان منسوب نسازید. هنگامی که به منحرفان گفته می شود از آنچه خداوند نازل کرده پیروی کنید گویند: «نتّبع ما وجدنا علیه اباءنا»(4) ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافته ایم پیروی می کنیم.

به انبیا نسبت ندهید. چنانکه کفّار انبیا را مقصّر می دانستند و به آنان می گفتند: «انّا تطیّرنا بکم»(5) ما وجود شما را شوم می دانیم و تمام بدبختی های ما از سوی شماست.

به والدین منسوب ندانید. همان گونه که قرآن انسان را دارای اختیار دانسته و حدودی را برای اطاعت از والدین مقرّر کرده و می فرماید: «وان جاهداک لتشرک بی ما لیس لک به علم فلاتطعهما»(6) اگر پدر و مادرت تلاش کردند که بدون علم به سراغ غیر خدا روی، هرگز از آنان اطاعت مکن.

به معبودها نسبت ندهید. چنانکه قرآن می فرماید: «لا ینفعکم شیئاً و لا یضرّکم»(7) این بت ها هیچ سود و زیانی به شما نمی رسانند.

به جنسیّت و مرد و زن بودن نسبت ندهید. زیرا قرآن می فرماید: «مَن عمل صالحاً»(8)

ص:108


1- 623. ذیل آیه 46 سوره فصّلت.

2- 624. فجر، 15 - 20.

3- 625. سبأ، 31.

4- 626. لقمان، 21.

5- 627. یس، 18.

6- 628. لقمان، 15.

7- 629. انبیاء، 66.

8- 630. فصلت، 46.

یعنی اصل عمل است، از هرکس که صورت پذیرد.

به شیطان نسبت ندهید. چنانکه شیطان می گوید: مرا مقصّر ندانید و ملامت نکنید، بلکه خودتان را سرزنش کنید، «دعوتکم فاستجبتم»(1) این شما هستید که دعوت مرا با آزادی و آگاهی پذیرفتید.

به رفیق نسبت ندهید. چنانکه در قیامت منحرفان رو به یکدیگر کرده و می گویند: شما بودید که با سوگند و قدرت (به عنوان خیر و صلاح) به سراغ ما می آمدید، ولی آنان پاسخ می دهند: «بل لم تکونوا مؤمنین»(2) بلکه خود شما اهل ایمان نبودید.

به محیط نسبت ندهید. همان گونه که زن فرعون در محیط طاغوت و ترس و ثروت بود؛ امّا جذب هیچ یک نشد. «امرئه فرعون»(3)، فرشتگان نیز به هنگام قبض روح بعضی که محیط را مقصّر می دانند می گویند: «ألم تک ارض اللّه واسعه»(4) آیا زمین خداوند بزرگ نبود، چرا هجرت نکردید و در استضعاف باقی ماندید؟

گاهی به بی توجّهی و کم فکری خود. «لو کنّا نسمع او نعقل» اگر به ندای انبیا گوش می دادیم یا تعقل می کردیم بدبخت نمی شدیم!

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

فلسفه زیارت و آثار آن

در این متن به فلسفه زیارت و آثار آن با موضوع زیارت و توسل پرداخته شده است.
No image

فضایل و آداب زیارت

متن سخنرانی فضایل و آداب زیارت در موضوع زیارت و توسل در این بخش قرار دارد.
No image

حقایق زیارت معصومین علیهم السلام

متن سخنرانی حقایق زیارت معصومین علیهم السلام در موضوع زیارت و توسل در این بخش قرار دارد.
No image

اصلاحات امام علی (ع) و عکس العمل مخالفان

در این بخش متن سخنرانی با عنوان اصلاحات امام علی (ع) و عکس العمل مخالفان در موضوع زیارت و توسل آورده شده است.
No image

آداب زیارت معصومین علیهم السلام

متن سخنرانی آداب زیارت معصومین علیهم السلام در موضوع زیارت و توسل در این بخش قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

فضایل و آداب زیارت

متن سخنرانی فضایل و آداب زیارت در موضوع زیارت و توسل در این بخش قرار دارد.
No image

اصلاحات امام علی (ع) و عکس العمل مخالفان

در این بخش متن سخنرانی با عنوان اصلاحات امام علی (ع) و عکس العمل مخالفان در موضوع زیارت و توسل آورده شده است.
No image

حقایق زیارت معصومین علیهم السلام

متن سخنرانی حقایق زیارت معصومین علیهم السلام در موضوع زیارت و توسل در این بخش قرار دارد.
No image

ارزش زیارت معصومین(ع

در این متن به ارزش زیارت معصومین(ع با موضوع زیارت و توسل پرداخته شده است.
No image

آداب زیارت معصومین علیهم السلام

متن سخنرانی آداب زیارت معصومین علیهم السلام در موضوع زیارت و توسل در این بخش قرار دارد.
Powered by TayaCMS