«الدُّنْیا دَارُ مَنْ لَا دَارَ لَهُ وَ لَهَا یجْمَعُ مَنْ لَا عَقْلَ لَهُ»
[1].
- یکـی قطـره باران ز ابری چـکیدخجل شد چو پهنای دریـا بدیـد
- که جاییکه دریاست من کیستم مگر او هسـت حـقا که من نیستم
- چو خود را به چشم حقارت بدیدصدف درکنارش به جان پرورید
- سپهرش به جایـی رسـانیدکاوکـه شــد نـامـور لـؤلـؤ شاهوار
- بلندی از آن یافت کو پست شددر نیسـتی کـوفت تا هست شد
در روایات متعدد احادیثی به این مضمون از فریقین شیعه و سنی نقل شده کهپیامبر عظیم الشان نقل فرمودند:«كُلُّ دُعَاءٍ مَحْجُوبٌ عَنِ السَّمَاءِ حَتَّى یصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ»[2]. دعاهای ما بدون ذکر صلوات هیچ وقت اجابت نمی شوند.دعاهایی که می کنید در پرده و حجاب هستبه آن ها لبیک گفته نمی شود و درهای آسمان باز نمی شود«حَتَّى یصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ»مگر اینکه در ضمن دعا، ذکر شریف صلوات و درود بر پیامبر و آلش گفته بشود والا طبق فرموده پیامبر تا این رمز نیاید هیچ دعایی مستجاب نخواهد شد.
حضرت آدم40 سال گریه می کرد، دعا می کرد، استغفار می کرد، ولی تا کلماتی که نام پنج تن آل عبا باشد به او القاء نشد و خدا را به این ها قسم نداد، توبه اش قبول نشد، دعایش مستجاب نشد. درباره بقیه انبیاء هم همینطور است. هر کس می خواهد دعایش مستجاب بشود رمز اجابت دعا و باز شدن درهای آسمان صلوات بر محمد و آل محمد است.
در روایات از توجه به دنیا، محبت دنیا و عشق به دنیاشدیدامذمت شده است. از پیامبر و چند امام معصوم این حدیث به تعبیرهای متفاوتاست که فرمودند:«حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ»[3]. عکسش درسخنان امام صادقهست که مبتدا و خبر جا به جا شده اند:«رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ حُبُّ الدُّنْیا»[4]. منشاء تمام گناهان، عشق و مهر و محبت به این دنیای فانی است. عاشقان دنیا ظلم می کنند،غصب می کنند، حق کشیمی کنند. اگر کسی از این دنیا کنده بشود به سعادت خواهد رسید.پیامبر فرمودند:«الدُّنْیا دَارُ مَنْ لَا دَارَ لَهُ وَ لَهَا یجْمَعُ مَنْ لَا عَقْلَ لَهُ»[5]. خیلی تعبیر تندی است. دنیا خانه کسی است که خانه ندارد. کسی که در هفت آسمان یک ستاره ندارد. در آخرت و بهشت جا ندارد. کسی که هیچ چیز ندارد. هیچ چیزی را نمی فهمد از همه چیز حقیقی و واقعی بریده بشود به این دنیای بی ارزش می چسبد. دنیا خانه کسی است که خانه ندارد. پیش خدا در آسمان ها و در بهشت جای خوب ندارد، وقتیجایی نداشت به آب و گل، به این گل فانیمی چسبد.اما کسی که پیش خدا، پیش اولیاء خدا جا دارد توجه اش از دنیا کنده می شود، این سخنان را عقل کل می گوید.
عقل، منشاء تمام خوبی هاست و روایات ما این موضوع را تایید می کند.عقل است که انسان را به بندگی خدا و به همه خوبی ها می کشاند.به قول خواجه عبدالله انصاریکه کلمات و مناجات هایش واقعا زیباست می فرماید: الهی آن را که عقل دادی چه ندادی؟ و آن را که عقل ندادی چه دادی؟ واقعا جمله درستی است و مطابق روایات ماست. اگر کسی عقل داشت همه چیز دارد. هر چیزی را در جای خودش قرار می دهد و اگر خدای نکرده درعقلش خدشه وارد شد، هیچ چیز ندارد. عبادت فریقین را به جا بیاورد بی ارزش است. نفهم است. نادان است. همه را از بین می برد واقعا جمله درستی است .
حالا شما توجه بفرمائید امام صادق علیه السلام درباره اول شخصیت عالم،پیامبر اکرم صلی الله... می فرماید:«فَأَعْطَى اللَّهُ مُحَمَّداً ص تِسْعَةً وَ تِسْعِینَ جُزْءاً ثُمَّ قَسَمَ بَینَ الْعِبَادِ جُزْءاً وَاحِدا»[6]. خدای متعال عقل را صد جزء خلق کرد.کل عقلی که در عالم خلق شده 99 جزءش را به پیامبر مرحمت کرده ویک جزئش؛ یعنییک صدمش را«قَسَمَ بَینَ الْعِبَادِ جُزْءاً وَاحِدا»بین همه موجودات و مخلوقات تقسیم کرده است. مثل اینکه خورشید راکه این قدر درخشندگی دارد و منظومه شمسیرا روشن می کند،بایک شمعی که در گوشه ای سوسو می زند و اگریک ذره نسیم به او بخورد خاموش می شود.بیاییم این دو را با هم مقایسه کنیم. اگر این حدیث برعکس بود،یعنی به پیامبریک جزء می دادند ونود و نه تایش را بین میلیاردها مخلوقات تقسیم می کردند باز همپیامبر، میلیاردها برابر بالاتر از مخلوقات و تمام انسان ها بود. ولی حدیث می گوید که خدا عادل است. در هر کسیهر چه قدرلیاقت هست آن قدر می دهد. ظرف پیامبر ما اینقدر بزرگ است که به او نود و نه سهم داده،یعنی همه خوبی ها در او جمع است.
طبق روایات و آیات قرآن،امیرالمومنین علیه السلام جان پیامبرو حضرت زهرا روح و قلب پیامبرمی باشند. ممکن است این سوال به ذهن عزیزان بیاید پس بقیه امامان چه می شوند؟باید گفت آنها نیز مثلجان پیامبر هستند و آن نود و نه تا به آن ها هم منتقل شده است. چون آنها نفس پیامبر هستند.امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:«أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ»[7]. یعنی اول ما، وسط ما، آخرمامحمد است. منظور این است که همه ما نفس پیامبر هستیم.چون در آخر روایت می فرماید:«لِأَنَّا كُلَّنَا وَاحِدٌ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ كُلُّنَا مُحَمَّدٌ»[8]. یعنی همه امامان جانشین و قائم مقام ودر واقع نفس پیامبر هستند:«لِأَنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ»[9]. مثل اینکه می گوئیم:«حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ، حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ»[10]. در مورد امام زمان روایت داریم که وقتی حضرت تشریف می آورند و به دیوار کعبه تکیه می دهند می فرمایند:هر کس می خواهد به پیامبر خاتم نگاه کند به من نگاه بکند. من وجود او هستم. نفس او هستم. پس چهارده معصوم هم ایننود و نه سهم را دارند.
پیامبری که عقل کل در عالم هستی می باشد، در مورد دنیا می فرمایند: کسی دنیا را جمع می کند که عقل ندارد، کسی عاشق دنیا می شود که عقل ندارد، کسی مال روی مال انباشته می کند، انفاق نمی کند، دل به این دنیا فانی می بندد، همه همتش ملک و آب و گل و دکان و مغازه و پول و دلار و خوشگذارنی و عیاشی هست و دنبال آخرت و خدا و معنویت نیست، این آدم عقل ندارد.پیامبر می فرماید: عقل ندارد و نفهم است که دنبال دنیا رفته است. حالا به کسی که دنبال دنیاست بگوییعقل نداری؛ به او برمی خورد.اما الان در جامعه ما هر کس که حلال و حرام نداشته باشد و به همین نحو جمع کند؛ می گویند این زرنگ است و عرضه می دارد.. ما در دنیا،انسان عاقل را برعکس فهمیده ایم، ولی آنکه عقل دارد عکس این را می گوید، می گوید کسی عاشق دنیا و جمع کردن دنیا می شود که عقل ندارد، اگر عقل در سرش آمد سراغ خدا وپیامبر می رود سراغ آخرت می رود دنیا را در راه خدا قرارمی دهد.
امیرالمومنین علیه السلام علیه السلام می فرماید:«الفرح بالدنیا حمق»[11]. یعنی دل خوش کردن به دنیا حماقت است. مثل اینکه یک بچه ای که چیزی نمی فهمد حالا یک شکلات یا یک اسباب بازی به او می دهی چه قدر خوشحال می شود و در پوستش نمی گنجد؛ پر در می آورد. این مال کوچکیش است مال بچگی و نادانیش است والا آدم نباید به یک چیز جزئی اینقدر خوشحال بشود یااگر ازاو می گیرند پکر بشود.شما این پفک را از دست بچه بگیر آسمان و زمین را به هم می دوزد؛ شیون می زند؛ ناله می زند.یک توپ کهنه از او گم می شود خانه را روی سرش می گذارد به او می دهی خوشحال می شود. می گیری پکر می شود.امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: کسی که به دنیا ومال دنیا خوشحال می شود این احمق است.مواظب باشیم حماقت نکنیم، حالا حماقت هم درجه و مراتب دارد. کسی خیلیخوشحال می شود و کسی هم کم خوشحال می شود کسی هم اصلا خوشحال نمی شود. اولیاء خدا همه ثروت دنیا را به آن ها بدهی خوشحال نمی شوند و اگر از آن ها بگیریهم پکر نمی شوند.
پیامبرخدا صلی الله... از جایی عبور می کردند. دیدند عده ای دور یک نفر جمع شدند. فرمودند چه خبر است؟ گفتند: آقا در این جا دیوانه ای است. مضمون سخن پیامبر در جواب آن ها اشاره به این دارد که:دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید. حتما یک سنخیتی هست؛ هیچ چیزی بی علت نمی شود.آن وقت این ها دور این دیوانه جمع شدند تا مسخره کنند یا متلک بگویند یا سر به سرش بگذارند حضرت فرمودند:این مریض است.یعنی اختلال روحی و روانی پیدا کرده است این دیوانه نیست«الْمَجْنُونُ مَنْ آثَرَ الدُّنْیا عَلَى الْآخِرَةِ»[12]. دیوانه کسی است که دنیا را بر آخرت مقدم بدارد.دنیا را بگیرد به خودش بچسباند و آخرت را فراموش کند. هر کس سر دو راهی ها بین نمازجماعت و دنیا، بین جلسه قرآن و دنیا، بین خدا و پیامبرو دنیا، بین صله رحم و دنیا، دنیا را انتخاب بکند دیوانه واقعی است.روز تاسوعاء، عاشوراء، 21 ماه رمضانکه روز های خیلی مهمی اندکسی که می گوید: من مسلمان هستم چرا مغازه اش را نمی بندد،بیاید قرآن سر بگذارد، دعاء بخواند، همین طور دنبال دنیاست،آیا این دیوانه نیست؟ البته که دیوانه است حداقل روز عاشوراء مغازه اش را به احترام امام حسین نمی بندد.در همین قم خیلی از این آدم ها داریم. بلکه صدای ما به آن ها برسد یک ذره به هوش بیایند. 21 ماه رمضان شب شهادت مولا امیرالمومنین علیه السلام است. همه برای خواندن قرآن و دعاءهجوم می آورند، شب قدریکه قرآن می گوید بهتر از هزار ماه است ولی این دربه در دنبال پول است. آیااین جنون نیست که دنبال 1000 تومان، 10 هزار تومان، 50 هزار تومان منفعت است.آن ها رادر آخرت داغ می کنند و به بدنش می چسبانند. کسی که بی احترامی به ساحت قدس امیرالمومنین علیه السلام یا امام حسین بکند،کسی که در روز عاشوراء مغازه اش را نمی بندد این دیوانه است. دیوانه که حتما نباید تابلو بالای سرش باشد هر کس سر دو راهی بین دنیا و آخرت، بین فانی و باقی، فناء را انتخاب کرد این دیوانه است.این چیزی که از کاسبی در خانه خداوند متعال می گیری باقی است.یاد خدا، العفو گفتن، گریه و عزاداری، دعاء و توسل باقی است. اما آن پول و دنیا فانی است.هر کس دنبال باقی بود عاقل است وهر کس دنبال فانی بود این جنون دارد.طبق فرموده پیامبر عظیم الشان دیوانه، کسی است که دنیا را بر آخرت مقدم بدارد. بیاییم از خواب غفلت بیدار بشویم. این دنیا می گذرد و ما میلیارد، میلیارد، میلیارد سال در آخرت خواهیم بود«خالِدینَ فیها أَبَداً»[13].
قرآن می گوید بعضی ها در جهنم و بعضی ها هم در بهشت خواهند بود. خلود یعنی دائم و همیشگی خواهند بود. تا خدا خداییمی کند که انتهاء ندارد این ها در بهشت خواهند بود. اگر کسی ابدیت و دوام آخرت را درک بکند جدا مغزش سوت می کشد.یعنیباید بفهمیم که ما به چه چیزی چسبیدیم؟ به این چند روزه دنیا؟ برای من که چهل،پنجاه سالش گذشت این چند روز باقی مانده هم می گذرد تمام می شود.امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:دنیا مثل آب ته ظرف است یک لیوان که همه آبش را خوردند و یک ذره ته اش آب مانده، این یک ذره هم ریخته می شود تمام می شود. ما همه در نوبت هستیم. من قول می دهم صد سال دیگر هیچ خبر و اثریاز ما نیست.خیلی دست بالا گرفتم، حالایک ساعتش را هم کسی ضمانت نکرده است. صد سال دیگر هیچ خبر و اثری از من و شما بلکه شاید اثری از قبر ما هم نباشد. آدم عاقل آن زندگی خوش ابدی را برای خوشگذرانی لحظه ای، بی ارزش و از بین رفتنی این دنیای فانی از دست بدهد، کدام عقل سلیمی این را می پذیرد .
در ایران دو شخصیت بزرگ داریم که ثواب زیارت آن ها فوق العاده زیاد است.یکی زیارت قبر آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام است،که فرمودند: ثواب زیارتش برابر با هزار حج قبول شده است.چه کسی می تواند در عمرش هزار حج به جا بیاورد؟خدا قسمت کند به زیارت آقا برویم و خود آن آقا فرمودند:هر کس خواهرم حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرده است؛ یعنی چون حضرت معصومه، فانی در برادر است و به عشق برادر از مدینه حرکت کرد عاشق دلباخته امام هشتم بود آقا فرموده کسی خواهرم را زیارت کند مثل این است که مرا زیارت کرده است. هم امام هشتم و هم امام جواد و هم امام صادق(علیهم السلام)سه امام بزرگوار فرمایشات مختلف و متعددی دارند کسی که این بانو را زیارت بکند بهشت بر او واجب می شود. خدایا ما چه طور شکر تو را به جا بیاوریم.در میان این کره زمین ما را در جوار این بانو قرار دادی.گفت : تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی، آیت الله وحید خراسانی حفظ الله فرمودند روایتی که می گوید زیارت این بانو بهشت را واجب می کند سندش معتبر و صحیح و اعلی است، اگر این سند در یک مسئله شرعی بود من در آن موضوع فتواء می دادم.یعنی از نظر سند هم این حدیث معتبر است.آیا کسی که می تواند بهشت را بر ما واجب کند نمی تواند مشکلات دنیایی و آخرتی را حل بکند؟
آیت الله احمدی میانجی فرموده بودند:یک جوانی پدرش از دنیا رفته بود و سرمایه ای هم برای بچه هایش نگذاشته بود،این جوان خیلی حالش نامساعد بود دچار بحران فکری و روحیزیادی بود. این پسر گفته بود: من یک روزی داشتم می رفتم یکی از آشناهایمان گفت: می بینم خیلی گرفته ای، غمگینی؟ گفتم: آره، پدرم از دنیا رفته و ما عیالوار هم هستیم. شغل ندارم کار ندارم سرمایه ای برایمان نگذاشته است. گفت: واقعا تو خیلی بی عرضه هستی. گفتم من بی عرضه ام؟ گفت: آره،تو در جوار کریمه اهل بیت، پناه خلق، نماینده چهارده معصوم هستی. این بزرگواری که پیش خدا خیلی عزیز است ما عظمت این بانو را نمی دانیم. واقعا هنوز امام هفتم دنیا نیامده بودند امام صادق مبلغ و مروج این بانو بود و می فرمود: به شفاعت این فرزندم تمام شیعیان عالم وارد بهشت می شوند. چقدر دایره شفاعتش گسترده است. گفت تو در جوار چنین خانمی هستی. عرضه نداری بروی حاجتت را بگیری؟ خانمیکه بهشت و رضای خدا را می تواند برای ما تحصیل کند نمی تواند مشکلات دنیایی ما را حل بکند؟ گفت:یک نهیبی به من زد که در خانه حضرت معصومه سلام الله علیهابروما هم منقلب شدیم و آمدیم وضو گرفتیم ورفتیم زیارت کردیم دو رکعت نماز هدیه کردیم. رفتیم کنار ضریح گفتیم:یا فاطمه معصومه، شما جای مادر ما، شما سرپرست، ما به شما پناهنده شدیم. شما لطفی بکنید مشکل ما را حل بکنید. ناامیدی عجیبی به من رو آورده بود آینده خودم را تاریک می دیدم بعد از توسل مختصر به حضرت معصومه سلام الله علیها از حرم بیرون آمدم که به منزل بروم در بین راه به یکی از تجار قم برخورد کردم.سلام و علیک و احوالپرسی کرد، گفت: تو پسر فلانی نیستی؟ گفتم چرا؟ گفت: پدرت با من رفیق بود. کجا هستی چه کار می کنی. خدا پدرت را رحمت کند.کاری نداری؟ گفتم: واقیعتش من بی کار هستم. گفت: اتفاقا من در دفتر مغازه امبه یک نفر احتیاج داریم. گفتم: باشدکور از خدا چه می خواهد دو چشم بینا، ما را برد در محل کارش مشغول کار شدم. از حرم که بیرون آمدم شاید یک ساعت نشده بود ببین خدا چه طور جور می کند.بعد از مدتیدید ما امین هستیم حقوق ما را اضافه کرد دخترش را به ما داد.داماد حاج آقا شدیم.به برکت توسل به این بانو وضع مالیمان، شغلیمان، زندگیمان از این رو به آنرو شد.
«یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»
[14]. سه تا امام زاده داریم که زیارتشان را امام معصوم فرموده اند: یکی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است. امام رضا علیه السلام می گوید اینطور بگو:«فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»ای فاطمه معصومه شما در نزد خدا شان و شئونی دارید.
شب چهارشنبه متعلق به امام هفتم است.در میان امامان مصیبتی بزرگتر از مصیبت امام هفتم علیه السلام ما نداریم. آن امامیکه چندین سال گوشه زندان زیر شکنجه ها و اذیت ها و آزارها قرار داشت .قدر این اشک ها و گریه ها را بدانید در یک کتابی می خواندم یک بنده خدایی از دنیا رفت رفیقی داشت او را خواب دید، دید جایش خیلی خوب است گفت: رفیق تو چه کار کردی به اینجا رسیدی؟ گفت: به خاطر گریه هایی که برای غربت امام هفتم کردم. گفتم: چه طور؟ گفت:یکی از علمای اصفهان در اصفهان ما از دنیا رفت تشییع جنازه او صدهزار نفر بیشتر جمعیت آمدند تمام هیئت های سینه زنی حسین حسین می گفتند ناله می زدند گریه می کردند،یاد غربت تشییع جنازه موسی بن جعفر افتادم دلم ریش شد دلم کباب شد آن روز برای غربت امام هفتم خیلی گریه کردم. گاهییک مصیبت به دل انسان می نشیند آدم خیلی منقلب می شود.چهار تا کارگر بیایند زیر جنازه امام معصوم،قطب عالم، اول شخصیت عالم را بگیرند گفت: آنروز برای غربت امام هفتم خیلی گریه کردم. شب اول قبر به من گفتند: چه آوردی؟ گفتم: من دستم خالی است. گفتند: تو قطرات اشک برای غربت و مظلومیت موسی بن جعفر ریختی اینها در خانه ما قبول شده است. گفت: این درجه و مقامیکه می بینی به من دادند به برکت گریه هایی است که برای امام هفتم علیه السلام کردم.
«السلام علیالْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ»[15]. سلام ما بر آن آقایی که در سیاهچال زندان هارون بود که شب و روز قابل تشخیص نبود، پاهای مبارکش در غل و زنجیر بودند.امامخیلی شکنجه دیدند اما چه وقت امام هفتم راحت شدند؟ عده ای از اهل قم برای ملاقات آقا آمدند گفتند:آقا فردا آزاد می شود در زندان جمع شدند. شاید دسته گل آورده بودند می گفتند دست آقا را می بوسیم.یک وقت در زندان باز شددیدندچهار تا کارگر یک جنازه ای را گرفتند غریبانه دارند می برند. کسی هم صدا می زد این امام رافضی هاست. اما عرض کنیم ای فاطمه معصومه شما در بغداد نبودی مصائب پدر بزرگوارت را از نزدیک ببینی، دل ها بسوزد برای عمه اتان زینب کبریکه در کربلابود و آن لحظات حساس را دید. نیزه داران با نیزه، شمشیر داران با شمشیر به بدن برادر می زنندجسارت می کنند.خانم دست روی سر گذاشت وصدا زد آیا در بین شما مسلمانی نیست؟
«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیم».
«أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ»
[16]
«وَ سَیعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ»
[17].
خدایا به حق باب الحوائجی موسی بن جعفر و فرزندانش دردهای ما دواء بفرما. گناهان ما را ببخش و بیامرز. قلب امام زمان را از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. همه ما را از شیعیان خالص اهل بیت قرار بده. در دنیا و آخرت ما را آنی از قرآن و اهل بیت جدا مگردان. مقام معظم رهبری، علماء، مراجع و جوان هایمان را در پناه امام زمان حفظ بفرما. اموات گذشتگان، شهداء، امام راحل، اموات و شهدای این جمع را با انبیاء و اولیاءت محشور بگردان و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان. .
حجةالاسلام و المسلمین فرحزاد
[1] . شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص :128.
[2] . شیخ حر عاملی/ وسائل الشیعة/ ج/ ص:92.
[3] . محدث نوری/ مستدرك الوسائل/ ج12/ ص:42.
[4] . مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 0/ ص : 1.
[5] . شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص :128.
[6] . مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 1/ ص : 96.
[7] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج26/ ص:1.
[8] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج26/ ص:1.
[9] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج31/ ص:40.
[10] . مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 43/ ص : 261.
[11] . عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدی/غررالحكم/ ص : 2.
[12] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج1/ ص:106.
[13] . النساء : 5.
[14] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج99/ ص:265.
[15] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج99/ ص:245.
[16] . هود : 18.
[17] . الشعراء : 22.