معصیت ، ذلت و خواری به بار می آورد

دیگر پیامد گناهان این است که معصیت ذلت و خواری را برای عاصی به دنبال خواهد آورد زیرا که عزت و عظمت در اطاعت و بندگی خداوند است که می فرماید:

«مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً» فاطر/10

«هرکه طالب عزت است تمام عزت خاص خداست»

از جمله دعاهای امام صادق (ع) این است: «اللّهمّ‌ أعزّني‌ بطاعتك‌، و لا تخزني بمعصيتك‌» «خدایا به وسیه طاعتت مرا عزیز دار و به وسیله معصیت و گناهانت مرا خوار مکن»

عبدالله بن مبارک می گوید:

رَایتُ الذُّنوبَ تُمیتُ القُلوبَ و قد یُورِثُ الذُّلُ إدمانُها

و تَرکُ الذُّنوبُ حیاةُ القُلوبِ و خَیرٌ لِنَفسِکَ عصیانُها

و هَل أفسَدَ الدِّینَ إلّا المُلوکُ و أحبارُ سُوءٍ و رُهبانَها

دیدم که گناهان قلب را میرانند ، و ارتکاب گناه خواری و زبونی را به دنبال دارد

ترک گناهان حیات و زندگی دلهاست شیوه بهتر برای نفس پشت کردن به معصیتهاست

آیا جز شاهدان و ندیمان سوء و راهبان ناآگاه ، کسی دین را به تباهی کشانده است؟

فاسد شدن عقل

از پیامدهای دیگر گناهان این است که عقل را تباه می کنند ، زیرا عقل نور است و معصیت قطعا موجب خاموشی نور عقل است و وقتی نور عقل به خاموشی گراید ، عقل ضعیف و ناقص می گردد.

بعضی از پیشینیان می گویند: هیچ کسی تا عقلش تباه نگردد خدا را نافرمانی نمی کند و این واضح است زیرا اگر کسی از وجود عقل برخوردار باشد او را از گناه و معصیت باز می دارد و به وسیله عقل انسان در قبضه ی پروردگار و تحت فرمان اوست و در هر جا باشد: در منزل، سفر، حضر و ... خداوند ناظر اوست و ملائک شاهد و ناظر بر او می باشند. واعظ قرآن ایمان و مرگ او را باز می دارد و آن لذتها و خیرهای دنیوی و اخروی که به وسیله ارتکاب معصیت از دست می دهد به مراتب بیشتر و چندین برابر لذت و سروری است که از گناه و معصیت به دست می آورد. آیا برای عاقلان اهانت و استخفاف از این بیشتر وجود دارد؟

مُهرِ دل

یکی دیگر از پیامدهای گناه این است که هرگاه گناه زیاد شود بر قلب گناهکار مهر و قفل نهاده می شود و به گروه غافلان در می آید. بعضی از علمای سلف در تفسیر آیه:

«كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ» مطففین/14

«نه چنین است بلکه آنچه مرتکب می شدند زنگار بر دلهایشان بسته است»

می گویند انجام گناه بعد از گناه دیگری است.

حسن بصری می گوید: تکرار گناه باعث می شود که چراغ دل به خاموشی گراید.

دیگران گفته اند: وقتی گناه و معصیت زیاد گردد قلب صاحبان آن را خواهد پوشاند.

در حقیقت قلب بر اثر گناه دچار زنگار می شود. وقتی که گناه زیاد گردد زنگار و تیرگی هم زیاد می شود تا آنجا که قلب به تاریکی می گراید. در آن صورت به خاطر غلبه زنگار گناه ، بر قلب مهر و قفل زده می شود و در میان پرده و پوشش بستری قرار خواهد گرفت.

وقتی که انسان پس از هدایت و بصیرت به چنین وضعیتی گرفتار شد ، ایمان ، شخصیت و کرامت او زیر و رو می گردد ، دشمن ، او را تحت سلطه خود قرار داده و به هر جا بخواهد می کشاند.

جلب لعنت خدا بر گناهکار

یکی دیگر از پیامدهای گناه این است که: گناهان ، بنده را مشمول لعنت خدا و پیامبر قرار می دهند و هر اندازه گناه بزرگتر و بیشتر باشد به همان اندازه گنهاکار شامل این لعنت خواهد شد. لعنت خدا و پیامبر موارد زیر را در بر می گیرد:

زنی که موهای زنان را پیوند زند و یا خواستار پیوند زدن موهای خود باشد ، زن خالکوب و خال زن ، زنی که ابروان زنان دیگر را باریک کند و یا ابروی خود را باریک کند ، زنی که دندان زنان دیگر را گشاد نماید و یا از دیگران بخواهد که دندانهای او را گشاد نمایند ، رباخوار ، وکیل ، کاتب و شاهد آن ، محلِّل و محلِّل له ، دزد ، شرابخوار (که از جمله ساقی ، تهیه کننده ، کارگر ، فروشنده ، مشتری ، حامل و محمول الیه پول خوار آن را شامل می شود.) ، کسی که شعایر و حدود دینی را ترک کند ، کسی که پدر و مادرش را لعنت کند ، کسی که جانداری را هدف تیراندازی تفریحی خود قرار دهد ، زنانی که خودشان راشبیه مردان و مردانی که خودشان را شبیه زنان سازند ، کسی که به غیر از نام خدا حیوانی را ذبح کند ، کسی که بدعتگذار باشد و یا مروج و پشتیبان بدعتی باشد ، تصویربرداری ، کسی که به عمل قوم لوط اشتغال ورزد ، کسی که پدر و مادرش را دشنام دهد ، کسی که نابینا را گمراه سازد (راه را به او نشان ندهد) ، کسی که با حیوان عمل جنسی انجام دهد ، کسی که نشانی و خال بر پیشانی الاغ قرار دهد ، کسی که به مسلمانی زیان رساند و یا با او حیله کند ، زوّار مقابر به طریق غیر مشروع ، کسی که بر سر آرامگاه و مقبره چراغ برپا کند ، کسی که زنی را بر شوهرش و یا مملوکی را بر آقایش فاسد گرداند ، کسی که زنی را زا عقب معاشرت جنسی کند و زنی که بستر شوهرش را ترک کند ، ملائک تا صبح او را لعنت می کنند ، کسی که خود را به غیر پدرش انتساب دهد ، کسی که برادر دینی خود را با اسلحه سرد تهدید کند ، فرشتگان او را لعنت می کنند و کسی که اصحاب را لعنت کند.

خداوند در قرآن افراد زیر را هم مشمول لعنت خود قرار داده است:

کسانی که در زمین فساد کنند و صله رحم را قطع کنند.

کسانی که خدا و پیامبرش را آزار دهند.

کسانی که زنان پاکدامن ، مسلمان و ناآگاه را به عمل زنا متهم کنند.

کسانی که راه و مسیر کافران را بهترین راه برای مسلمانان قرار دهند.

و پیامبر خدا افراد زیر را مشمول لعنت قرار داده است:

مردی که لباس زن و یا زنی که لباس مرد بپوشد ، رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه میان آنها و ...

اگر در میان موارد فوق هیچ چیزی نباشد جز رضایت و تن دادن گناهکار به اینکه شامل لعنت خدا ، پیامبر و ملائکه نباشد خودِ آن میتواند موجب ترک گناه گردد.

محروم شدن از دعای پیامبر و ملائکه

یکی دیگر از عواقب گناه محروم شدن از دعای پیامبر و فرشتگان است ، زیرا که خداوند متعال به پیامبرش دستور فرموده که برای مردان و زنان مؤمن طلب مغفرت نماید. و خداوند متعال می فرماید:

‌ الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ ‌*‌ رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدتَّهُم وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ‌*‌ وَقِهِمُ السَّيِّئَاتِ وَمَن تَقِ السَّيِّئَاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ‌(غافر/9-7)

«‌ آنان كه بردارندگان عرش خدايند و آنان كه گرداگرد آنند به سپاس و ستايش پروردگارشان سرگرمند و بدُو ايمان دارند و براي مؤمنان طلب آمرزش مي‌كنند ( و مي‌گويند : ) پروردگارا ! مهرباني و دانش تو همه چيز را فرا گرفته است ( هم اعمال و اقوالشان را كاملاً مي‌داني و هم مرحمت و مهربانيت مي‌تواند ايشان را دربر گيرد ) پس در گذر از كساني كه ( از گناهان دست مي‌كشند و به طاعات و عباداتت مي‌پردازند ، و از راههاي انحرافي دوري مي‌گزينند و به راستاي راهت ) برمي‌گردند و راه تو را در پيش مي‌گيرند ، و آنان را از عذاب دوزخ مصون و محفوظ فرما . ‌*‌ پروردگارا ! آنان را به باغهاي هميشه ماندگار بهشتي داخل گردان كه بديشان ( توسّط پيغمبران ) وعده داده‌اي ، همراه با پدران خوب و همسران شايسته و فرزندان بايسته ايشان . قطعاً تو ( بر هر چيزي ) چيره و توانا و ( در هر كاري ) داراي فلسفه و حكمت هستي . ‌*‌ و آنان را از ( عقوبت دنيوي و كيفر اخروي ) بديها نگاهدار ، و تو هر كه را در آن روز از كيفر بديها نگاهداري ، واقعاً بدو رحم كرده‌اي ( و مورد الطاف خود قرار داده‌اي ) و آن مسلّماً رستگاري بزرگ و نيلِ به مقصود سترگي است . ‌»