اشتباهات و خطاهای کوچک دیگران را نادیده گرفتن
حفظ «آبرو»ی دیگران، مهمترین نشانه دوستی و احترام و ارزشگذاری برای آنان است. آبرو، سرمایهای است که به این راحتی به دست نمیآید و گوهر نفیسی است که اگر شکست، به این آسانی قابل جبران نیست.به همین اندازه که «عیبجویی» نکوهیده و نارواست، «عیبپوشی» نسبت به یک برادر مسلمان و آبروداری نسبت به یک موءمن، ضروری و فضیلت است.
وقتی از لغزش و عیبی از دیگری باخبر میشوید، جوانمردی ایجاب میکند که پردهپوشی کنید و اگر نیاز به تذکر است، به خودش بگویید تا اصلاح کند.در کلام امیرموءمنان است که: ثمره اخوّت و برادری آن است که پشت سرش آبرویش را حفظ کنی و عیبهایش را به عنوان هدیه به خودش بگویی.(غرر الحکم، ج 3 ص 330
)
پرده دری و آشکار ساختن عیبهای دیگران، بذر دشمنی و اختلاف میپراکند و کینه و جدایی ثمر میدهد و اعتماد عمومی را در جامعه، خدشهدار میسازد.
گاهی هم عیب جویی، نتیجه عیب ناکی خود افرادی است که میخواهند با نشر و گسترش بدیهای دیگران برای خود شریک جرم و همراه و همشکل پیدا کنند، تا زشتی عیبهایشان کمتر آشکار شود و بهانهای برای معیوب بودن خود داشته باشند. این حقیقت روانکاوانه و نکته مهم در سخن حضرت علی علیه السلام به این صورت آمده است: «ذو العیوب یحبون ایشاعة معایب الناس لیتسع لهم العذر فی معایبهم؛9صاحبان عیب و کاستی دوست دارند که عیوب مردم را پخش کنند، تا برای خودشان عذر و بهانهای در عیبها داشته باشند»(
غرر الحكم و درر الكلم، ص: 371
)
عیب پوشی از خطاهای قابل بخشش دیگران
خداوند ستار العیوب است و دوست دارد بندگانش عیب یکدیگر را بپوشند .
حفظ «آبرو»ی دیگران، مهمترین نشانه دوستی و احترام و ارزشگذاری برای آنان است. آبرو، سرمایهای است که به این راحتی به دست نمیآید و گوهر نفیسی است که اگر شکست، به این آسانی قابل جبران نیست.
به همین اندازه که «عیبجویی» نکوهیده و نارواست، «عیبپوشی» نسبت به یک برادر مسلمان و آبروداری نسبت به یک موءمن، ضروری و فضیلت است.
وقتی از لغزش و عیبی از دیگری باخبر میشوید، جوانمردی ایجاب میکند که پردهپوشی کنید و اگر نیاز به تذکر است، به خودش بگویید تا اصلاح کند.
- همچو آینه رو به رو گوید دوست آن باشد که معایب دوست
- پشت سر رفته مو به مو گویدنه که چون شانه با هزار زبان
در کلام امیرموءمنان است که:
" ثمره اخوّت و برادری آن است که پشت سرش آبرویش را حفظ کنی و عیبهایش را به عنوان هدیه به خودش بگویی."(غرر الحکم، ج 3 ص 330
)
پردهدری و آشکار ساختن عیبهای دیگران، بذر دشمنی و اختلاف میپراکند و کینه و جدایی ثمر میدهد و اعتماد عمومی را در جامعه، خدشهدار میسازد.
گاهی هم عیبجویی، نتیجه عیبناکی خود افرادی است که میخواهند با نشر و گسترش بدیهای دیگرانبرای خود شریک جرم و همراه و همشکل پیدا کنند، تا زشتی عیبهایشان کمتر آشکار شود و بهانهای برای معیوب بودن خود داشته باشند. این حقیقت روانکاوانه و نکته مهم در سخن حضرت علیعلیهالسلام به این صورت آمده است: «ذو العیوب یحبون ایشاعة معایب الناس لیتسع لهم العذر فی معایبهم؛9 (صاحبان عیب و کاستی دوست دارند که عیوب مردم را پخش کنند، تا برای خودشان عذر و بهانهای در عیبها داشته باشند.)
غرر الحكم و درر الكلم، ص: 371
به هر حال، هرچه بیشتر در جامعه باشیم، بیشتر نیازمند مراعات «اخلاق معاشرت» و آراستگی به همزیستی و تحمل و مداراییم. سلوک شایسته با دیگران، رمز محبوبیّت و سروری و خوشنامی است. با «حسن خلق»، میتوان فاتح قلعه دلها شد.