مهارت جذ ب جوانان 14

مهارت جذ ب جوانان 14
بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از روش های جذب جوانان روش خیرخواهی بر مدار مهر و محبت است. از جمله روشهایی که خیرخواهی در آن است. دو روش آن گفته شد و روش سوم.

روش های برانگیزاننده:

  1. روش تحسین یعنی تشویق فرد در دل بطوری که در چهره مشاهده شود.
  2. روش تأیید خود را پشتیبان او قرار دادن، عواقب کارش را به عهده گرفتن، یا ضامن شدن.
  3. روش تشویق یعنی تأیید زبانی فرد.
  4. روش پاداش و انعام.
  5. روش دلگرمی دادن یعنی زمینه را برای شادابی روان و حرکت و نشاط فرد فراهم کردن.
  6. روش التجاء واداشتن فرد به پناه بردن به خدا یا خود را در پناه او قرار دهد تا در برابر وسوسه ها و لغزش ها مقابل عمل خوب برانگیخته شود.

روش های اقناعی:

  1. روش استدلال کمک گرفتن از دلیل برای فردی که اشتباه کرده.
  2. روش برهان شیوه ای است برای رسیدن به معرفت از طریق درست و عقلانی آن.
  3. روش حجت آوردن دلیل روشن و زنده برای مجاب کردن او مثلا طرف می گوید به علت بیکاری رفتم معتاد شدم ما دلیل می آوریم فلانی را ببین خشت کاری می کند ولی دنبال این کار نمی رود.
  4. روش مجادله یعنی استفاده از مقبولیات فرد جهت محکوم کردن خودش.
  5. روش احتجاج یا محاجّه نوعی بحث و استدلال و گفت و شنود برای قانع کردن.
  6. روش ابلاغ و تبلیغ، پیام خدا و پیامبر را به طرف برسانیم تا مورد قبول او واقع شود و قانع شود.

روش های هشداری:

  1. اخطار یعنی تذکر و یادآوری مسأله که آخرین باری باشد که این کار را انجام می دهی.
  2. عقاب یعنی دنبال کاری را گرفتن و عقوبت کردن «و من عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم»
  3. افشاء اگر این کار را کردی به مردم می گویم. به کسانی بگوییم که وقتی به گوشش رسید بعدا تشویق شود به این کار یا این کار را ترک کند.
  4. روش اِسعار یعنی تخفیف و ترساندن برای زمان محدودی. مثلا می گوییم از مدرسه اخراجت می کنم برای چند دقیقه ای تا خوب التماس کرد می گوییم خب برو درست را بخوان.
  5. بیدار سازی وجدان است مثلا هشدار می دهیم که گمان نکند فرد رها شده ای است. «أیحسب الانسان أن یترک السدی»
  6. تذکر یادآوری و تفهیم مسأله ای که این کار بد یا خوب است »«إن القبیح من کل أحد قبیح و منک أقبح»، «فذکر إنما أنت مذکر

  7. روش عبرت آموزی در فضای تربیت مجبور می شود مجرمی را شلاق بزند تا عبرتی شود برای دیگران یا یک نفر را از کلاس بیرون کند تا بقیه بفهمند. »من اعتبر أبصر

روش های جدی در برخورد:

  1. 1.روش قطع محبت، اعلام عدم محبت مثل اینکه از چشمم افتادی. «لا یحب الکافرین لا یحب الظالمین لا یحب الکاذبین» اینها قطعی محبت است.
  2. روش تقبیح و تنفر، زشت شمردن عمل طرف چرا این کار را کردی؟
  3. روش ذم و قدح نوعی زشت شمردن عمل که بر اثر عمل فرد تحقیر می شود و دست به آن کار نمی زند.
  4. روش معاتبه یعنی عتاب و پرخاش کردن.
  5. روش قهر یعنی بریدن پیوند مهر و عاطفه.
  6. روش نفرین قرآن می فرماید: قاتلکم الله خدا شما را بکشد.
  7. روش محاسبه حسابرسی گزارش از او خواستن.
  8. روش طرد؛ فرد را از مقام قرب خود طرد کردن و از خود راندن.

روش های تنبیهی:

  1. روش نِکال یعنی عقوبت کردن برای ارهاب دیگران مجرم را می زنیم تا عبرت دیگران شود راغب می گوید نکال کاری است که با فعل آن دیگری از عملی بازداشته شود.
  2. روش بَطش و آن ترساندن از عذاب سخت و شدید عذابی همراه با خشم و سختگیری. «إن بطش ربک لشدید»
  3. روش اجرای حد بصورت ضربه های علنی «الزانیة و الزانی فجلدوا کل واحد منهما مئة جلد»
  4. روش تعذیر قاضی تشخیص می دهد اگر کمتر از حد بزند این ادب می شود همان مقداری که تشخیص می دهد عمل می کند. زدن به میزان پایین تر از حد برای تربیت شدن تعذیر است.
  5. روش أخذ، انتقامی سخت و طاقت فرسا را أخذ گویند.
  6. روش رِجز یعنی وارد آوردن عذابی که آدمی را در زندگی دچار دشواری های غیرقابل جبران کند. (سورة اعراف آیه 134) خداوند طوفان را.....

روش مجازات نقدی.

  1. روش تحریم روابط بصورت بایکوت کردن بصورتی که در جدایی او انزوا قرار بگیرد.
  2. روش سختگیری در أکل و شرب سخت می گیریم تا تسلیم حق شود.
  3. روش مقابله به مثل «إن النفس بالنفس والعین بالعین»
  4. روش انتقام برای کسی که قول انجام عملی را داده ولی رعایت نمی کند.
  5. روش محروم کردن، یعنی از آزادی استراحت و غذا و بازی و تلویزیون محروم کردن.

روشهای عاطفی:

  1. روش حب
  2. روش رحمت
  3. روش حَسّ تحریک عواطف واحساسات
  4. روش همراهی و همدلی و همدردی و همکاری
  5. روش احسان

روش های امیدساز:

  1. روش وعده
  2. روش بشارت

روش های سرزنشی:

  1. روش ملامت
  2. توبیخ
  3. تحقیر عمل

روش های تبیینی (آگاهی بخشی):

روش های آموزشی زیر مجموعه این روش می باشند روش های متداول و فراگیر یا روش های نوین

  1. پرسش و پاسخ

  2. روش تشریح و تحلیل

  3. روش محاوره و گفتگوی با فرد

    روش های تهدیدی:

  • روش ارعاب
  • روش وعید
  • روش تحذیر
  • روش تخویف
  • روش های ترغیبی:

    1. روش ذکر صالحان یعنی آدمهای خوب را برای طرف بگوییم.
    2. روش بازی، ورزش

    کلا روش های تربیتی بخشی مستقیم هستند و بخشی غیرمستقیم.

    از جمله روش های غیر مستقیم مثل روش اشاره، کنایه، تعریض، تلویح، تداعی معانی

    هر وقت چشم امام سجاد (ع) بعد از حماسة عاشورا به آب و غذا می افتاد حضرت فراوان گریه می کردند تا حماسة عاشورا را تداعی کنند.

    این موضوعات را نیز بررسی کنید:

     

    جدیدترین ها در این موضوع

    مهمان خدا

    مهمان خدا

    ما هميشه خود را ميهمان خدا مي بينيم . ” هميشه ! يعني اينكه ماها هميشه و هميشه ، حداقل اون حالي رو كه در مهماني هاي با مردم داريم ، در زندگي مون نسبت به خدا داريم . ما دو راه داريم : راه اول اينكه : در اين زماني كه زنده هستيم و در اين كره زمين زندگي مي كنيم ، با وسواس و سختگيري به خودمون چه در مسائل مادي و چه مسائل معنوي ، با تكلف و ناراحتي و سختي يك زندگي سخت رو داشته باشيم و..
    از خود تا خدا (قسمت نهم)

    از خود تا خدا (قسمت نهم)

    من دنيا رو به دلم نبستم ، هروقت هم دلم خواست رهاش مي كنم . پس رمز دل نبستن به دنيا اينه كه انسان وابسته نباشه .
    از خود تا خدا (قسمت ششم)

    از خود تا خدا (قسمت ششم)

    خواجه نصيرالدين توسي از كساني بود كه خيلي اعتقاد داشت بايد خدا رو از طريق عقل شناخت . هر كسي از راه مي رسيد ازش سؤال مي كرد : آقا ! من مي گم خدا نيست ، نظر تو چيه ؟ خيلي بحث مي كرد ، به يه بيابوني رسيد ديد يه پيرمرد خاركني بيل مي زنه ، هر بيلي كه مي زد مي گفت : يا الله . بهش گفت : ببخشيد پدرجان ! اگه يه كسي بگه : خدا نيست ، تو چكار مي كني ؟ گفته بود : كي گفته ؟! ـ حالا اگه يه نفر پيدا بشه و بگه خدا نيست ! گفت : همچين با اين بيل مي زنم تو سرش كه مُخش بياد تو دهنش !
    از خود تا خدا (قسمت پنجم)

    از خود تا خدا (قسمت پنجم)

    خيلي ها اومدند در مورد خلقت ، چيزهايي گفتند ، يه عده گفتند :‌ هدف از خلقت اين هست كه ماها عبادت كنيم و به بهشت برسيم . يه عده گفتند : مثلاً خدا مي خواست نشون بده چقدر قويه ، چقدر قادره ، چقدر رحيمه ، چقدر كريمه ، يه محيطي فراهم كرد كه تو اين محيط اينها رو ثابت كنه ! اون روايتي كه مي گه : خداوند فرمود ” كُنْتُ كَنْزَاً مَخْفِيّاً ” من يه گنج مخفي بودم . مردم و ‌همه موجودات را خلق كردم براي اينكه بفهمند من چي هستم و كشف بشم . اون يه بحث جداگانه است .
    از خود تا خدا (قسمت چهارم)

    از خود تا خدا (قسمت چهارم)

    ارزش مؤمن : بعضي وقتها با خودم فكر مي كنم كه آيا اونهايي كه ايمان مي آورند و مخصوصاً‌ جوان تر هستند ، آيا مي توانند در سيلابهاي مختلف خودشون رو حفظ كنند ؟ و آيا واقعاً توقع بي جايي نيست كه ما فكر كنيم برادر و خواهر جوانمان با يكي دو ساعت پاي منبر نشستن ديگه اونقدر قوي بشه كه بتونه وارد يك جامعه خيلي خيلي فاسدي بشه كه اصلاً از همة در و ديوارش فساد مي باره ، و اينكه بتواند خودش را حفظ كند . آيا اين توقع زيادي نيست ، ارزشهايي كه با خون ، جنگ ، باروت ، بدبختي ، به دل ما نشسته ، جوانهاي امروز با چند تا منبر و سخنراني و خاطره به اينها برسند ؟

    پر بازدیدترین ها

    آرمان‏های انقلاب

    آرمان‏های انقلاب

    خلاصه سخنرانی | آرمان‏های انقلاب انقلاب هم شیرینی دارد و هم سیلی. ما اگر در شرایط سخت انقلاب و شکنجه و خفقان بودیم، آیا واقعاً دیندار می ماندیم ؟! * انقلاب ما انقلاب در مادیات نبود،انقلاب در معنویات و ارزش ها بود.
    دل نورانی

    دل نورانی

    دل نورانی یکی از ابزارهای بسیار خوب مؤمن برای زندگی و شناخت صراط مستقیم و حرکت در صراط مستقیم است.
    خداشناسیʄ)

    خداشناسی(4)

    خداوند تبارك و تعالي در آيه شريفه قرآن براي يك عده از مردم عبارت ” ذرهم في خوضيهم يلعبون ” را بكار مي برد . اين آيه شريفه ، يه عبارت تحقير آميزه كه مي گه : ولشون كن و بگذار در خَوض خودشون بازي كنند . خَوض يا خواض بر وزن ” غواص ” دقيقاً كلمة مقابل غواص هست . خواض يعني كسي كه خودش رو به دل مشغولي هاي فريبكارانه اي مشغول كرده و خودش رو فريب مي ده
    از خود تا خدا (قسمت اول)

    از خود تا خدا (قسمت اول)

    براي ارتباط با خداوند مراقب باش . ارتباطت با خداوند يه ارتباطي باشه كه خودت خجالت نكشي . بعضي وقتها خدا به بنده ها ايراد مي گيره ، مي گه : بندة من ! خودت رو مسخره كردي ؟! مثلاً مي گه : چي شده ؟ خدا مي گه : ما هر وقت تو رو ديديم اومدي در خونة ما قيافه ات مثل گداها بوده ، ” بده در راه خدا ! ” من مگه گدا خونه باز كردم ؟! من تو رو براي معارف عاليه خلق كردم .
    No image

    دعای ماه رجب یامن ارجوه

    Powered by TayaCMS